Employer branding i Skandinavisk Tobakskompagni

Skrevet af
The War for Talent er vores inspirationskilde i nærværende speciale om employer branding. Forholdene på arbejdsmarkedet samt den globale demografiske udvikling har ledt til en ny og omvendt situation, hvor det i høj grad er arbejdstageren, der ser arbejdsgiveren an. Virksomheder, der mærker presset af knappe kompetencer og manglende velkvalificerede ansøgninger, udfordres nu på deres attraktivitet og må finde nye metoder for at promovere sig. I arbejdet med employer branding er det derfor i særdeleshed vigtigt at vide, hvordan organisationen opfattes af rekrutteringsmålgruppen.
Opgaven opstiller en teoretisk model, der indbefatter 4 faktorer, som vi argumenterer for, er grundstenene i den måde, hvorpå arbejdsgiveren opfattes af potentielle ansøgere uden for organisationen - altså dens eksterne employer brand.

Specialets casestudium betragter Skandinavisk Tobakskompagnis eksterne employer brand. Virksomheden er i en employer branding kontekst interessant, idet sammenspillet mellem virksomhedens enkelte brands (produkt, corporate, employer, etc.) stiller spørgsmålstegn ved etik og moral i vurderingen af virksomheden som arbejdsgiver.
Brandenes påvirker hinanden, og virksomhedens muligheder for at skabe et attraktivitet employer brand er således særligt udfordret, idet Skandinavisk Tobakskompagni sælger et produkt, der af størstedelen af danskerne opfattes som sundhedsskadeligt.

Vores analyse tager udgangspunkt i det eksterne employer brand, som det kan fortolkes gennem den herskende kultur i organisationen samt i et eksempel på dens rekrutteringsmateriale i form af et stillingsopslag for virksomhedens trainee program. Specialet undersøger og konkluderer efterfølgende på opfattelsen blandt virksomhedens rekrutteringsmålgruppe for netop dette program.

Konklusionerne i specialet gennemgår desuden Skandinavisk Tobakskompagnis fremtidige indsatsområder i forhold til at forbedre det eksterne employer brand. Endvidere påviser specialet, at den udviklede teoretiske model er et særdeles nyttigt værktøj til at identificere indsatsområder indenfor ekstern employer branding.

Læs specialet her


Relaterede artikler

Employer branding –bagsiden af medaljen - Buzzword eller ej. Employer branding er en vigtig del af de danske virksomheders hverdag. Flere har skrevet om emnet. Fo...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Senior Art Director

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: 5. august

Brand & Marketing Manager

Frist: 7. august

presserådgiver

Frist: 22. juli
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.