Employer branding i krisetider
Jagten på morgendagens talenter - Den finansielle sektor som employer brand

Det danske arbejdsmarked vil i de kommende år stå over for en udfordring. Demografiske ændringer betyder, at en stor generation af medarbejdere i disse år går på pension, og den nye generation - Generation Y - som skal efterfølge den gamle, er betydeligt mindre. Dermed er det blevet sværere for virksomheder at finde de nødvendige medarbejdere til at opretholde en konkurrencedygtig arbejdsstyrke, hvilket er kritisk i en tid, hvor efterdønningerne af en global finanskrise betyder, at en organisations talentmasse er blevet et afgørende konkurrenceparameter. Samtidig er Generation Y karakteriseret som markant anderledes end tidligere generationer, hvad angår bl.a. medievaner og arbejdsrelaterede præferencer, hvilket føjer en yderligere udfordring til arbejdet med at tiltrække og fastholde disse nye medarbejdere. En sektor, for hvem denne udfordring kan tænkes at være særligt aktuel, er den finansielle sektor, som i kølvandet på finanskrisen stadig står over for alvorlige omdømmeproblemer.

Formålet og motivationen bag dette speciale er at undersøge, om den finansielle sektors omdømme har betydning for finansielle virksomheders muligheder for at tiltrække og fastholde nyuddannede talenter set i lyset af Generation Y’s præferencer og digitale profil.

 

Samtidig synes der inden for det teoretiske felt om employer branding at herske en tendens til at overse betydningen af de senere års teknologiske og samfundsmæssige udvikling for rekruttering og fastholdelse af en ny generation, som adskiller sig fra de foregående på nogle afgørende punkter. Et formål med specialet er derfor også at bidrage til en diskussion af det teoretiske felt ved at inddrage nyere corporate branding-teori.


Specialet er baseret på en kvantitativ undersøgelse af talentnetværket Moment Talents medlemmer og en teoretisk ramme bestående af førende teori inden for henholdsvis corporate branding og employer branding.  


Vejleder: Henrik Merkelsen

Specialet blev vurderet til karakteren 12 på CBS.

 

Læs hele specialet her.

 

Relaterede artikler

Juice Your Destiny - Den nye rekrutteringsvideo fra Joe & The Juice er skidt historiefortælling, super selvhøjtidelig og sindssygt irriterend...

Giv din stemme

9 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

PR & Social Media Officer

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.