Employer branding –bagsiden af medaljen

Buzzword eller ej. Employer branding er en vigtig del af de danske virksomheders hverdag. Flere har skrevet om emnet. For at give et bud på hvordan employer branding kan anvendes og hvordan virksomheden får mest muligt ud af strategien. Ingen har dog set på bagsiden af medaljen… Kan employer branding risikere at påvirke medarbejdernes identitet? Mærker medarbejderne til virksomhedens employer branding indsats og kan strategien endog ende med at få en styrende effekt på medarbejderne?
For at undersøge dette valgte vi at anvende en casevirksomhed, for på den måde at spørge medarbejderne selv om deres opfattelse af employer branding. Vores speciale er dermed lavet i samarbejde med KMD, som gav os en unik mulighed for at interviewe deres medarbejdere samt indsigt i deres arbejde med employer branding.

Da formålet med specialet var at kaste et kritisk blik på employer branding i relation til identiteter, valgte vi at tage udgangspunkt i kritisk teori af Mats Alvesson. Vores analyse, som understøttes af en række kvalitative interviews med medarbejdere i KMD peger på, at medarbejderne bliver påvirket af den employer branding strategi, virksomheden anvender.

Vores konklusion er således, at employer branding blandt andet kan medvirke til at medarbejderne føler en høj grad af identifikation med virksomhedens værdisæt. Samtidig skaber strategien en række diskurser, der kan være med til at sætte dagsordenen i virksomheden. Risikoen ved dette, ifølge den kritiske teori, er at medarbejderne forsøger at tilpasse sig strategien, hvilket kan føre til udbrændthed, nedsat kreativitet samt fleksibilitet og for stor ensartethed af medarbejderstaben.

Det kan måske virke paradoksalt at opfatte employer branding som en fastlåst struktur, der kan have negative konsekvenser for medarbejderne, når strategien har til hensigt at fastholde og tiltrække medarbejdere. Burde strategien ikke udelukkende være til fordel for medarbejderne? Vores afhandling har imidlertid sat fokus på, at der er en bagside af medaljen, da strategien får stor indflydelse på nuværende medarbejderes identitet i en virksomhed.

Læs specialet her


Relaterede artikler

Employer branding: Det perfekte match? - Employer branding har fundet sin berettigelse i et samfund, hvor arbejdspladsen er blevet en mærkevare som ethvert andet...
Kampen om talenterne - De krævende unge har fået styrke og karakter til at sætte dagsordenen på arbejdsmarkedet! Dermed er det er ikke længere ...
Employer branding overkill - Employer branding bølgen er over os. Det skal de mest fremsynede ledere tænke på, mens de børster tænder om morgenen. Me...
Employer Branding læselisten - Højkonjunkturen gør det svært at fastholde og tiltrække dygtige medarbejdere. Løsningen er at brande virksomheden for nu...
De seks fælder i employer branding - Tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere er svært. Klarer du ikke opgaven, risikerer din virksomhed at falde i forske...
Employer Branding - DIY - Employer branding drejer sig om, hvordan virksomheden skaber sig en unik position som attraktiv arbejdsplads. Hvis den r...
Employer branding i Skandinavisk Tobakskompagni - The War for Talent er vores inspirationskilde i nærværende speciale om employer branding. Forholdene på arbejdsmarkedet ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.