Elselskabernes reklamefest: en spildt fornøjelse?

Skrevet af

Bjørn Willum

10 artikler

0 indlæg

Der var engang, hvor ikke andre end fagfolk egentlig vidste, hvem elselskaberne var. Men når elkunderne fra nytår frit kan vælge leverandør, vil det være anderledes, for selskaberne har brugt enorme summer på at profilere sig selv i medierne. For eksempel har det norsk-jyske Scan-Energi brugt 4,45 millioner kroner på en tv-kampagne, mens Københavns Energi sidste efterår brugte to millioner kroner på TV 2 Lorry. Og det er endda kun toppen af isbjerget. Men måske har det slet ikke været det værd, indrømmer flere i elbranchen.

- Branchen har aldrig før været så aktiv på reklamesiden som nu, men jeg tror ikke på, at der er en gevinst i det, siger kommunikationschef Thorkil Thomsen fra Københavns Energi. Også NESAs administrerende direktør Poul Lind mener, at man kan gå for langt med brandingen.
- Vi vil ikke bruge penge på blot at gøre opmærksom på os selv på vores kunders bekostning. Gevinsten for de private forbrugere og vores egen avance er så lille, at det vil være urimeligt at bruge penge på at reklamere blot for at få nye kunder, siger Poul Lind. De dyre brandingkampagner skal nemlig sættes i relation til, at elselskaberne kun kan forvente, at 10 procent af befolkningen skifter elselskab – og det svarer til, at de 30 danske elselskaber kæmper om en samlet avance på kun 7,25 millioner kroner.
Berlingske Tidende 20-06-02

Relaterede artikler

Årets reklame er? - Hvad er årets bedste reklame? Vi har spurgt syv kommunikatører. De svarer alt fra Tryg Forsikring til Whopper Virgins, o...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Global PR Manager

Frist: As soon as possible

SoMe-specialist

Frist: 12. maj

Pressechef

Frist: 7. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.