Ekstern kommunikation og sociale medier
100 ideer til Content Marketing

Skrevet af

Redaktionen Kforum

998 artikler

57 indlæg

Det kræver stor kreativitet at arbejde med ekstern kommunikation. Der skal skabes indhold til hjemmesider, sociale medier og intranet. Der skal altså leveres meget indhold – og det skal være aktuelt, relevant, indholdsrigt, uforudsigeligt, informativt og helst også sjovt. Kreativiteten kan nemt slippe op og hverdagsrutinerne snige sig ind og sætte deres præg på arbejdet. Her er 100 ideer, der kan inspirere dig til at tænke i nye baner.
Du har sørget for, at din virksomhed er på de sociale medier, men hvad skal det egentlig bruges til? Og hvordan kan du blive ved med at finde på nyt indhold, syv dage om ugen?
 
Denne liste er tiltænkt som inspiration til dig, når du skal skabe indhold på de forskellige platforme til dine brugere. Listens fokus er bredt og generisk, og den beskæftiger sig ikke så meget med det rent tekniske. Forhåbentlig kan denne brainstorm sætte nogle ideer i gang hos dig, og du kan vælge at lade dig inspirere af de punkter, der kunne passe til dit arbejde og din virksomhed.
 
Ideer til indhold på Facebook
 
Status-opdateringer
 
1.    For at øge engagement og deling kan du tagge andre virksomheder og personer i statusopdateringer.
 
2.    Svar på brugernes kommentarer og likes på virksomhedens statusser.
 
3.    Brug en gæste-vært, hvis der er mulighed for det. Lad en kendt eller indflydelsesrig person få taletid på jeres Facebook-side.
 
4.    Genbrug ikke Twitter-indlæg på virksomhedens Facebook-side. Det er to forskellige platforme, som der skal laves forskelligt indhold til.
 
5.    Start en debat om relevante og aktuelle emner.
 
Punkt 5. Start en debat om relevante og aktuelle emner
 
6.    Spørg virksomhedens Facebook-venner, hvad de godt kunne tænke sig, at virksomheden kommenterer på.
 
7.    Fortæl første del af en vittighed, og lad virksomhedens Facebook-venner afslutte den.
 
8.    Fortæl en gåde.
 
9.    Stil hypotetiske spørgsmål , som for eksempel: ”Hvis du kunne ________,  ville du så hellere ________ ?
 
10.  Del links til virksomhedens hjemmeside på Facebook-væggen eller omvendt.
 
Punkt 10. Del links til virksomhedens hjemmeside på Facebook-væggen
 
11.  Læg linket til virksomhedens nyhedsbrev op. Eller link til der, hvor man kan tilmelde sig nyhedsbrevet.
 
12.  Del information om din virksomhed, eksempelvis når der er ledige jobs, forfremmelser og lignende.
 
Billeder
 
13.  Tag personer i de billeder, som virksomheden lægger op på Facebook og spred dem dermed ud i andre kredse.
 
14.  Læg et mystisk billede op, hvor virksomhedens Facebook-venner skal gætte en person eller en ting.
 
Punkt 14. Læg et mystisk billede op, hvor virksomhedens Facebook-venner skal gætte en person eller en ting
 
15.  Læg et billede op, som Facebook-vennerne skal skrive billedteksten til.
 
16.  Del billeder fra et event.
 
17.  Interview en ekspert inden for din virksomheds branche og post billeder fra det.
 
18.  Post billeder fra konferencer.
 
19.  Post billeder af virksomhedens produkt og beskrivende billedtekster.
 
20.  Sammenlign to produkter i et billede, og bed folk kommentere med deres tanker og ideer.
 
21.  Del billeder eller info-graphics fra virksomhedens hjemmeside på Facebook-siden, og link til det.
 
22.  Brug coverbilledet på Facebook kreativt for eksempel til info om kommende events.
 
Andre ideer
 
23.  Skriv en status med en hilsen ved ferier og mærkedage.
 
24.  Brug Facebooks Feedback Metric til at spore, hvilke statusser der får flest likes og så videre.
 
25.  Tilføj UTM-koder til de links, som virksomheden deler på Facebook. På den måde kan du spore og følge med i, hvilke tråde der kommer til jeres websted fra jeres Facebook-side.
 
Ideer til indhold på Twitter
 
Reaktion til følgere
 
26.  Tjek jævnligt de indslag, der bliver postet på virksomhedens Facebook og Twitter, og reager på dine følgeres spørgsmål og kommentarer.
 
27.  Tildel tweets til relevante personer, der kan svare på spørgsmål, som virksomheden ikke selv kan besvare.
 
28.  Tilbyd at e-maile med branchefolk, hvis de har flere eller uddybende spørgsmål.
 
29.  Opret en side, hvor spørgsmål kan besvares, så virksomheden kan referere til den. Link til den regelmæssigt..
 
30.  Lav nogle standardsvar, hvis der er 10-15 spørgsmål, som typisk stilles til virksomheden.
 
31.  Svar folk med @, hvis du kun vil have, at de af jeres følgere, som følger dem, ser opslaget. Hvis du gerne vil have, at alle dine følgere skal se tweetet, så skriv punktum foran tagget: .@.
 
32.  Vær klar til at tage en debat af siden, hvis tonerne pludselig går for højt. Send eventuelt en e-mail til dem, der er mest oprørte.
 
33.  Tak folk, der kommenterer og deler virksomhedens indhold.
 
34.  Tak folk, der deler virksomhedens webkonferencer og e-Bøger.
 
35.  Skriv i samme tone som i en almindelig samtale. Brug gerne humørikoner og andre tegn. Skriv i jeg-form. Det viser, at det er en rigtig person, der er bag.
 
Twitter-redskaber
 
36.  Find og følg virksomhedens konkurrenter ved at bruge FollowerWonk. Lær af dem og tweet samme type indhold og hashtags, som de gør.
 
37.  Lav to forskellige Twitter-kontoer, så du undgår at poste arbejdsrelaterede nyheder på medarbejdernes personlige Twitter eller omvendt.
 
38.  Tilføj UTM-koder til virksomhedens tweets, så I kan følge og spore jeres trafik på Twitter i Google Analytics.
 
39.  Hvis virksomheden tweeter i forbindelse med en webkonference (webinars), så gør jeres følgere opmærksomme på, at de kan ”mute” virksomheden, hvis de ikke har lyst til at følge med i lige dette tweet.
 
40.  Brug SocialBro til at identificere demografiske informationer om virksomhedens følgere på Twitter.
 
41.  Få målt virksomhedens ”klik” gennem Bit.ly på de links, som I deler. Vær opmærksom på jeres formuleringer, så I får så meget engagementet som muligt fra jeres følgere.
 
42.  Lav en liste over de virksomheder, der betyder mest for virksomhedens branche. Overvåg dem fast. Det kan hjælpe jer til, at være de første til at dele nyheder, hvilket styrker virksomhedens autoritet.
 
Del dit indhold
 
43.  Hvis virksomheden har en blog, så post tweets, der henviser til den. Afprøv forskellige overskrifter, og test på den måde, hvilke der får flest klik og likes.
 
44.  Folk læser blogindlæg i weekenden, så sørg for, at din virksomheds tweets er planlagt efter det. Hvis I ønsker – eller allerede har – internationale følgere, er det også en god ide at time blogindlæg efter andre tidszoner.
 
45.  Hvis virksomhedens blog poster en liste med tips, så skriv et af dem i overskriften. Det lokker folk ind for at se resten.
 
46.  Hvis andre firmaer er nævnt i din virksomheds blogs posts, så sæt disse firmaer cc på tweetsene, så de kan retweete det indhold, du har lavet.
 
47.  Vær ikke bange for at re-blogge gammelt indhold på virksomhedsbloggen, som stadig er aktuelt. Det er fint, hvis det stadig har værdi for virksomhedens følgere, og måske er der nogen, som ikke så det første gang.
 
48.  Sørg for at fortælle virksomhedens Twitter-følgere om fede konkurrencer eller diskussioner på Facebook-siden. Men du må endelig ikke tigge om likes.
 
49.  Del virksomhedens nyhedsbrev på Twitter, og inviter folk til at tilmelde sig nyhedsbrevet.
 
50.  Lav en Twtpoll. Spørg virksomhedens følgere om noget, og brug resultatet i et blogindlæg.
 
51.  Deltag i relevante Twitter-chats.
 
52.  Husk, at Facebook, LinkedIn, Twitter, osv. er forskellige platforme.
 
Punkt 52. Husk, at Facebook, LinkedIn, Twitter, osv. er forskellige platforme.
 
53.  Bed virksomhedens netværk om input, hvis du arbejder på et blogindlæg. Det viser følgerne, at der er en person bag jeres Twitter.
 
Lav originale tweets
 
54.  Tilbyd et dagligt tip, kun for virksomhedens følgere.
 
55.  Fyr en vits af en gang imellem.
 
Punkt 55. Fyr en vits af en gang imellem
 
56.  Brug billeder. Vis, hvad virksomheden arbejder på med kig bag scenen, for eksempel under en konference eller til et event.
 
57.  Spørg virksomhedens følgere om deres mening om et relevant emne. Indsaml tweetsene med Storify, og brug dem i et blogindlæg.
 
Følg fredag
 
58.  Brug #FollowFriday til at pege på virksomhedens mest engagerede følgere.
 
59.  Brug ”special edition” #FollowFriday, og giv det et tema.
 
Tag med på kursus om pressearbejdet i en verden af sociale medier. Vi kommer omkring sociale medier, fokuserer specifikt på twitter og lader os inspirere af tanken om et branded newsroom. Se her 
 
 
… Hvis virksomheden har en blog:
 
Ideer til indhold på bloggen
 
Visuelt
 
60.  Lav et screen cast af virksomhedens produkt med Screenr, og del det på jeres blog.
 
61.  Vis i en trin for trin-guide, hvordan andre kan bruge screen cast. Lav eventuelt en how to-video eller billedserie.
 
62.  Lav en musikvideo for din virksomhed, og læg den ud på bloggen.
 
63.  Brug et bestemt visuelt udtryk, som andre vil forbinde med din virksomhed.
 
How to’s og tips
 
64.  Skriv en ”how to-artikel” om et eller andet. Vis eventuelt instrukserne med screenshots.
 
65.  Skriv en liste over klassiske fejl, som begås i din virksomheds branche, og kom med forslag til, hvordan I kan gøre det anderledes.
 
66.  Lav en liste over fordelene ved at gøre noget.
 
67.  Lav en liste over ting, man bør undgå.
 
68.  Relater dit how to-indhold til en aktuel begivenhed eller en berømthed. Eksempel: "5 _______ erfaringer fra Lady Gaga" eller "Hvad valget i 2008 lærte os om _______".
 
Brug eksisterende indhold
 
69.  Skab opmærksomhed: Find en artikel fra en anden virksomhed, som du er enig eller uenig med, og giv udtryk for holdningerne i din virksomheds blogindlæg. Giv tydeligt udtryk for, hvor det er, enigheden eller uenigheden ligger. Pift dine argumenter op med et par konkrete punkter.
 
70.  Lav en daglig eller ugentlig link-oversigt med relevante nyheder.
 
71.  Find tips fra andre, lav en liste over dem og link til kilderne.
 
72.  Del et uddrag fra en e-bog, avis eller lignende med en opfordring til folk om at downloade hele bogen, artiklen, eller hvad det nu er.
 
73.  Del et uddrag af et oplæg fra en kommende webinar (webkonference) med en opfordring til folk om at deltage i den.
 
74.  Del dine powerpoints fra allerede afsluttede oplæg eller konferencer.
 
75.  Del hovedpointer fra konferencer.
 
76.  Lav en søgning på sidste års, sidste måneds og sidste uges mest populærere tweets og blogindlæg.
 
77.  Genfortolk eksisterende indhold, og saml det til virksomhedens følgere.
 
Indarbejd andre platforme
 
78.  Lav en Slideshare-præsentation, hvor du præsenterer ny statistik, som relaterer sig til din branche. Del præsentationen i et blogindlæg, og marker den med søgeord, som er relevante for virksomheden.
 
79.  Stil et spørgsmål på Twitter, og del resultatet i Storify.
 
80.  Indsaml tweets fra en konference, og vis dem frem i Storify.
 
Research
 
81.  Skriv om den nyeste research inden for din virksomheds branche med din egen vinkel på stoffet. Find på en ny og anderledes vinkel, så du kan få sat en debat i gang.
 
82.  Lav en rundspørge i virksomhedens netværk med Survey Monkey, og lav en info-graphic baseret på resultaterne. Skriv også et blogoplæg om det.
 
83.  Brug virksomhedens Twitter-/Facebook-netværk til at lave en meningsmåling, og læg resultatet på virksomhedens blog.
 
Punkt 83. Brug virksomhedens Twitter-/Facebook-netværk til at lave en meningsmåling, og læg resultatet på virksomhedens blog
 
84.  Lav enten et grundigt casestudie af en virksomhed, eller giv nogle eksempler på, hvordan andre virksomheder gør noget med succes.
 
85.  Optag et interview med en ekspert inden for virksomhedens felt, og læg det på jeres blog.
 
86.  Få gode tips fra eksperter, og lav en opsamling på dem.
 
87.  Læg gæsteindlæg fra eksperter inden for din virksomheds branche på bloggen.
 
88.  Læg svar på ofte stillede spørgsmål inden for branchen på bloggen.
 
89.  Lav en liste over trends, som din virksomhed skal holde øje med.
 
90.  Lav en sammenligning af forskellige produkter, forskellige virksomheders tilgange, forskellige mennesker, forskellige steder og så videre.
 
91.  Lav en gennemgang af ikke-konkurrencedygtige produkter eller tjenester, som virksomhedens branche bekymrer sig om.
 
92.  Vær journalist: Vær den første i virksomhedens netværk, der tilbyder breaking news.
 
93.  Forklar, hvad aktuelle begivenheder og emner har af betydning for virksomhedens branche.
 
94.  Skyd almene sandheder ned.
 
Lad det dreje sig om din branche
 
95.  Post billeder fra tidligere events via Flickr.
 
96.  Lav en konkurrence med noget brancherelevant som præmie. 
 
Punkt 96. Lav en konkurrence med noget brancherelevant som præmie
 
97.  Spørg dit netværk i branchen, om de vil skrive gæsteindlæg.
 
98.  Hvis virksomheden har nyheder om sig selv, så skriv og tal om det. Sørg for, at det ikke kommer til at handle alt for direkte om virksomheden, men om læseren.
 
Punkt 98. Hvis virksomheden har nyheder om sig selv, så skriv og tal om det. Sørg for, at det ikke kommer til at handle alt for direkte om virksomheden, men om læseren
 
99.  Post ting, som er relevante i forhold til sæsonen, for eksempel ferier.
 
100.  Skitser de mest relevante sager for virksomhedens produkt, service eller lignende.
 

Relaterede artikler

En Filur til k-folket - Lige om lidt lancerer Kforum et nyt, farverigt redesign af sitet. Vi vil gerne gøre din brugeroplevelse bedre, så det bl...
10 store marketingtrends i 2016 - Årsskiftet nærmer sig - og dermed også opgørelser og forudsigelser. Carat har kastet sig over sidstnævnte med en række b...
Content marketing er stadig hot - Podcast-vært og bogaktuelle Eric Ziengs giver sit bud på, hvad status er på content marketing. For selvom metoden ikke l...

Giv din stemme

14 stemmer
3,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

67 JOB

Senior Art Director

Se alle job Indryk job

Kursus

Kommunikationsmåling: Kend effekten af din kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Ugens profil

Grith Enemark

1.juni tiltrådte Grith Enemark som kommunikationschef i PROSA, forbundet af it-professionelle. Hun kommer  fra en stilling som Head of Communications hos Nationalt Genom Center, en styrelse under sundhedsministeriet.   

Job

Pressekonsulent

Frist: 18. august

Donor Journey Manager

Frist: 14. august

Presserådgiver

Frist: 15. august
Se alle job Indryk job

Kursus

Lær at lave video til SoMe

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.