E-læring –det nye rekrutteringsredskab

Skrevet af

Line Sakstrup Frandsen
Praktikant

11 artikler

0 indlæg

Virksomhedernes kamp om kvalificerede medarbejdere udmønter sig i stadigt større tiltag indenfor digital rekruttering. Sidste nyt indenfor området er e-læring, der gør det muligt for virksomhederne gennem specialdesignede e-læringsprogrammer at skabe værdifuld kontakt med kvalificerede kandidater forud for samtalens fysiske møde.

Kapløbet om de kompetente medarbejdere har resulteret i en intensiveret rekruttering af personale via internettet. Stadigt flere virksomheder lægger stillingsannoncer ud på egne sites eller rekrutterer via specialiserede jobportaler på nettet. E-læring er endnu et tiltag på det digitale rekrutteringsmarked og spås som et redskab, der overhaler de traditionelle metoder indenom i slutspurten om at sikre sig topkvalificerede medarbejdere.

 

Dette er en af pointerne i den netop udkomne bog ”Den e-lærende virksomhed” af Claus Agø Hansen og Bjørn Borup. Begge er ansat i HK, henholdsvis på det uddannelsespolitiske område og som informationsmedarbejder. Bogen er den første danske guideline på markedet om e-læring og giver et billede af, hvordan e-læring kan anvendes som metode til at lære medarbejdere, ledelse, partnere, kunder, leverandører og de øvrige interessenter om virksomheden og dens centrale mål og strategier.

 

Bevidste ansøgere
Ved at lægge et e-læringsprogram på sit website sker en ”finsortering”, så det kun er absolut motiverede ansøgere, der slipper i gennem nåleøjet. Derudover giver e-læringsprogrammet et grundigt billede af virksomhedens værdier og forretningsgrundlag. Dette medfører, at medarbejderne er mere bevidste og oplyste om deres valg af arbejdsplads.

 

Måden at ”sortere” ansøgere på vil ifølge Bjørn Borup have stor indflydelse på udviklingen indenfor rekrutteringsområdet. På jobportalerne vil der f.eks. ligge uddannelsesmoduler, hvor ansøgerne gennem specifikke kvalifikationsprogrammer kan specialisere sig i bestemte faggrene, der er tilpasset den enkelte virksomhed. ”Virksomhederne vil benytte det som et rekrutterings -og fastholdelsesredskab, men også som et kvalifikationsredskab i forhold til de potentielle ansøgere”, siger Bjørn Borup. I forhold til fastholdelsesredskab forklarer han, at e-læringen er ”et nyt redskab, som virksomheden kan anvende aktivt i deres kompetenceudvikling”. Da det ofte er summen af medarbejdernes kompetencer, der udgør en virksomheds konkurrencedygtighed er det vigtigt både for virksomheden som helhed, men også for den enkelte medarbejders personlige udvikling at styrke sine faglige kompetencer. Her er e-læring et effektivt redskab, da det er uafhængigt af tid og geografisk placering. Fordelen er, at forskellige læringsmoduler kan udføres når muligheden byder sig, f.eks. hvis der opstår et ”hul” i en ellers travl arbejdsdag.

 

Bjørn Borup ser det ikke som en barriere, at ansøgerne først skal i gennem diverse tests for at nå frem til drømmejobbet. ”Hvis du som ansøger er interesseret i at arbejde sådant et sted, vil du ikke se det som et problem, hvis der ligger et kvalifikationsprogram på deres website.”, siger han. I stedet vil man som ansøger føle en vis tilfredsstillelse i at gennemføre programmet -eller stræbe efter at opfylde dets mål gennem yderligere kvalificering. Fordelen er, at programmet klæder både virksomhed og medarbejder på til det fysiske møde under samtalen.

 

Kvalifikation eller avanceret branding
E-læring er udover at sikre virksomheden topkvalificerede ansøgere også en mulighed for at virksomheden gennem delikat indpakning kan profilere sine produkter til et bredt publikum. Gennem e-læringsprogrammer på virksomhedens hjemmeside kan kunden f.eks. lære, hvordan det nyindkøbte kamera skal betjenes. Samtidigt med at det er en god service for kunden, fungerer programmerne som et avanceret markedsføringsredskab. Virksomheden sikrer sig kundens loyalitet i forhold til produktet, og sandsynliggør at det også er her kunden køber næste gang.

 

Det samme sker i rekrutteringssammenhæng. Virksomheden har rig mulighed for at anvende programmet til at brande præcis de værdier og holdninger, der skal til for at ”sælge” arbejdspladsen og gøre den så attraktiv så muligt. Det kræver derfor en ærlighed og afklaring fra virksomhedens side omkring deres værdigrundlag. Stemmer virksomhedens reelle holdninger ikke overens med den profil, der skabes gennem e-læringsprogrammet, mister virksomheden hurtigt medarbejderne igen, og rekrutteringsprocessen er blot penge ud af vinduet.

 

Fremtidens organisation
I arbejdet på at rekruttere de bedst kvalificerede medarbejdere for en faglig organisation som HK mener Bjørn Borup ikke der er nogen vej udenom. ”Vi skal ind og levere de digitale ydelser. Lige såvel som en hvilken som helst bank også skal levere en netbank, så forventer hver eneste bankkunde også, at der er noget, der hedder det digitale HK”, slutter Bjørn Borup

 

Relaterede artikler

Hvad er et godt rekrutteringssite? - De fleste danske virksomheder bruger i dag deres website som en del af deres rekrutteringsindsats. ’Jobs’, ’People’, ’Jo...
At rekruttere i demografisk modvind - I 2007 vil der, for hver medarbejder, som træder ind på det amerikanske arbejdsmarked, være tre, som forlader det. I 201...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

33 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Senior Communication Manager

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationsrådgiver

Frist: 12. oktober

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.