Reklame- og PR-branchen har et problem,
hvis de tror de ukritisk kan fortsætte med at benytte de traditionelle segmenteringsmodeller.
Reklame- og PR-branchen har et problem! Der har
i mange år hersket en blind tillid til de kendte segmenteringsmodeller.
Men i dag melder fagfolk tvivl om modellernes brugbarhed.
Det hedder sig, at de er blevet for unuancerede
til at kunne beskrive virkeligheden, og branchen står øjensynligt i en
umulig situation. En branche præget af anarki, med intuition, kreativitet
og pludselige indfald som eneste værktøjer, er ikke noget fornuftigt alternativ
til strategisk og målrettet kommunikation. Modellerne skal derfor udbygges
med en tredje dimension.
Sushi
og stegt flæsk
Samfundet, og de mennesker der lever i det, har
ændret karakter. Fra at være rationelle og forudsigelige mennesker er
vi i dag situationsbestemte, bredt favnende og inkonsekvente i vores handlemønstre.
Denne påstand var tesen for
et projekt skrevet ved dansk-studiet på RUC efteråret 1999. Tesen udsprang
en lun augustaften på Vesterbro. Jeg var gået på krostue sammen med min
kæreste for at spise stegt flæsk med kartofler og persillesovs. Stilen
var lagt! Dansk mad, tunge træborde, varmt lys og gamle slagere på juk’en.
Scenariet var traditionelt, men anderledes. Anderledes
i forhold til fredagen inden. Sammen med et vennepar havde vi været på
den eksotiske sushirestaurant Sticks'n'Sushi for at spise japansk, minimalistisk
mad. Det var den samtidige fascination af begge køkkenkoncepter, som var
interessant. Umiddelbart skulle det ikke kunne lade sig gøre; i hvert
fald ikke i Dahls univers. Men her sad vi og følte os godt tilpas. Den
aften i august sprang vi segmenteringsmodellernes rammer for hvad der
kan - og ikke kan - lade sig gøre!
Drømmen om en hvid sandstrand
Segmenteringsmodellerne kræver en videreudvikling
for at kunne beskrive denne aften. Måske kan man finde nogle interessante
perspektiver hos Leder for Instituttet for Fremtidsforskning, Rolf Jensen.
I sin bog "The Dream Society" (1999) skitserer han fremtidens
samfund.
Det er Rolf Jensens hovedtese, at vi er på vej mod
et samfund, hvor forbrugernes købsadfærd vil ske ud fra emotionelle og ikke-materialistiske
behov. Forbrugerne vil købe med hjertet - ikke med hjernen - og det bliver
dermed svært at spå om adfærd. Derfor må markedsførere forsøge at appellere
til forbrugernes individuelle drømme fremfor deres faktiske livssituation.
Tag for eksempel dig selv, hvordan ser dit liv
ud? Lad mig gætte: Du er ydrestyret med kalender og møder og aftaler?!
Lad os så kigge nærmere på din drøm. Drømmer du om en hvid sandstrand
under tropiske himmelstrøg - bare en gang imellem? Pointen er, at du faktuelt
kan beskrives et sted, men at du i drømmen godt kan befinde dig et helt
andet sted. Og man kan appellere til dine drømme fremfor at tage udgangspunkt
i dit faktiske liv.
Det ukendte territorium
Eftersom drømme og følelsesbilleder er vigtige
købsmotiver for forbrugerne, bliver spørgsmålet, hvordan man formidler
i overensstemmelse med disse behov.
Er det muligt at segmentere drømme? Eller skal
vi kaste håndklædet i ringen og forene os med 'skyde med spredehagl'-metoden;
en metode som ellers kun er forbundet med ineffektiv kommunikation? Hvis
vi bekender os sidstnævnte løsningsforslag, giver vi op! Og hvad værre
er - jeg må smide mit studievalg og alle de redskaber, jeg har tilegnet
mig, ud i skraldespanden.
Vi er efterladt i en situation, hvor vi er tvunget
ind på ukendt territorium. Vi skal lære at forstå, hvad det er, der tænder
det moderne menneske. Vi skal forske i fantasier, historier og drømme,
og med tiden må vi håbe, at nogle klare sammenhænge dukker frem. Udviklingen
er allerede i gang…
Den tredje dimension
Du lærer mest af dine fejl! Frustrerende og absurd,
men sandt. Carlsberg er et eksempel på en virksomhed, der har haft det
svært - se bare deres salgstal. Men i dag er de måske på rette kurs takket
være en ny indsigt i det følelsesstyrede individ.
Nytænkningen går kort fortalt ud på, at man har
udviklet et nyt system, der tager udgangspunkt i den enkelte forbrugssituation;
ud fra en forståelse af, at det moderne menneske ønsker og handler forskelligt
afhængigt af omstændighederne. Således er det filosofien, at det samme individ
kan have forskellige ølpræferencer afhængigt af situationerne.
Drikker du for eksempel samme øl og i samme kvantum,
når du er til forretningsfrokost med din chef, og når du sidder på en trendy
cafe med din udkårne? Og hvad når du sidder derhjemme helt alene og skal
hygge lidt? Vær ærlig - du er gennemskuet.
Carlsbergs nye markedsføringsstrategi er formet
ud fra ideen om, at vores hjerter ikke slår med samme frekvens hele tiden,
og at vores præferencer derfor ikke altid er de samme. Et aspekt, som de
traditionelle segmenteringsmodeller ikke tager hensyn til.
Viljen til at segmentere bibeholdes og dermed muligheden
for at gennemskue og kategorisere forbrugernes præferencer. Men modellerne
tilføres en tredje dimension og spændvidden udvides. Retningslinjerne bliver
mindre stringente men til gengæld mere relevante. Vejen til bedre formidling
bliver brolagt i disse sekunder. Åbn øjnene og drøm dig afsted…
Atiklen udspringer af projektet ’Når sushi
giver mening - en diskussion af segmentering i det moderne samfund’ skrevet
stud com. Kathrine Saxild, stud com.
Karoline Skjernov og stud com. Hanne Bodelsen på danskstudiets overbygning
på RUC i efteråret 1999.
Læs mere i opgaven ’Når sushi giver
mening’.
08.05.00