DR’s fornyelse er tom snak

Den 28. januar får Danmark en ny tv-kanal: DR3. Den skal udfordre og oplyse, siger DR's generaldirektør, men programplanen er fuld af genudsendelser og amerikanske serier.
af Jesper Jürgensen
Evnen til at sige ét og gøre noget andet - og ofte det stik modsatte - er et interessant studie for enhver kommunikatør. Hos Danmarks største statsejede medie, Danmarks Radio, er det et velkendt fænomen.  
 
Lad mig her give et par eksempler.
 
For halvandet år siden lancerede DR programvinduet DR Mama til de unge seere mellem 15-25 år. Lanceringen skete under parolerne ”Vitamintilskud til de unge tv-seere” og blev promoveret med en stor kronik fra generaldirektøren i Politiken og på DR.dk.
 
DR Mamas fem unge værtstalenter, der dog ikke havde stor succes med at lokke de unge til
Foto: Agnete Schlichtkrull
 
På lanceringsdagen for Mama blev de store DR-paroler rullet ud – bl.a. i et interview til Politiken:
”Der skal være kvalitet, refleksion og debat. Vi skal kunne noget andet end de kommercielle kanaler og samtidig være i øjenhøjde med de unge”, lød det fra DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn.
Hun håbede, at DR Mama med tiden kunne blive for unge, hvad Ramasjang i dag er for børn, men hun erkendte også, at ”det bliver et langt, sejt træk”.
 
Mamas seere var mest forældre
Derfor var der heller ikke sat nogle mål for kanalens seertal. Det beskedne håb var, at de danske unge var begyndt at opsøge Mama og lære universet at kende efter et halvt år.
Fra begyndelsen lignede Mama-satsningen et meget tyndt vitamintilskud til de unge. En stor del af fladen bestod nemlig af amerikanske serier, som de unge i forvejen havde adgang til på de kommercielle kanaler.  De sendte f.eks. ungdomsmusicalserien ”Glee”, der bl.a. har været vist på den Murdoch-ejede Fox Networks og på TV2.
 
Tv-serien Glee, som blander romantisk drama med korarrangementer af superhits, var et af de programmer, som skulle lokke de unge til DR Mama. Det var hverken nyt eller nok. Her ses Glee-versionen af YouTube-nyklassikeren Gangnam style 
 
Det tog DR ni måneder at indse, at Mama-satsningen ikke fungerede, fordi ingen så egenproduktionerne, - og når der endelig var seere, var det mest de unges forældre, som så med
 
Ny kanal – genbrugt idé
Og den 28. januar 2013 lancerer DR en ny tv-kanal til de 15-39-årige danskere. Dermed er DR parat til at lave en ny Mama, men denne gang er den nye kanal tilegnet de 15-39-årige. DR har altså udvidet målgruppen fra Mama med 14 år og givet kanalen et nyt navn: DR3, som skal være P3 på tv. Men som så ofte før siger DR ét, men gør noget helt andet. 
 
“DR3 er det bedste udgangspunkt, DR nogen sinde har haft for at levere tv af høj kvalitet til de yngre seere. Public service er for alle og med det nye programtilbud på DR3, der tilsammen underholder, udfordrer, lægger op til debat og giver indsigt og udsyn, er det mit håb, at de 15-39-årige tager kanalen til sig”.
 
Sådan præsenteres DR3 af DR’s generaldirektør, Maria Rørbye Rønn - og man skulle næsten tro, at hun havde brugt det samme talepapir som med Mama. For DR3 skal overraskende nok også indeholde de traditionelle public service-kvaliteter; at ”udfordre og oplyse”. 
 
DR3’s komme blev præsenteret tilbage i juni 2012, da DR meldte deres nye kanalstrategi ud. Udover DR3 indeholdt den også en relancering af DR2. 
 
DR’s generaldirektør bliver ved med at love, at den nye kanal bliver udfordrende. Det kan man dog ikke se konsekvensen af i kanalens programplan
Foto: Agnete Schlichtkrull
 
Kun 7% nyt tv på DR3
DR har altså haft god tid til at planlægge den nye kanal. Men alligevel er det et rystende billede, som tegner sig, når man ser på programplanen for den anden uge af DR3’s levetid.  
 
Her fremgår det, at:
  1. Kun syv procent af programmerne er nye egenproduktioner. 
  2. Over en tredjedel af programmerne er genudsendeler fra den samme eller foregående uge.
  3. Næsten 80 procent af programmerne er genudsendelser. 
  4. Over halvdelen af programmerne er produceret i USA/Canada. 
  5. Kun knap en fjerdedel af programmerne er danske. 
  6. Over en tredjedel af programmerne er film.
 
 
Esben Bjerre og Peter Falktoft, drengene bag det populære radioprogram, Monte Carlo, er blandt de profiler, der skal tegne DR’s nye kanal. Programmet for DR3’s første uger er dog ikke ret imponerende
Foto: Agnete Schlichtkrull
 
Hvad blev der af de fine tanker om, at DR3 skal ”underholde, udfordre, lægge op til debat og give indsigt og udsyn”? Når DR har 3.5 mia. licenskroner til rådighed, bør seere og licensbetalere kunne forvente at få noget andet end det, de kommercielle kanaler leverer. DR lader endnu en gang til at være lykkedes med at sige ét, men gøre det stik modsatte.
 
___________________________________________________
 
Relaterede links:
 
 
 
____________________________________________________

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job