DR-chef rykker men filmene følger med

Peter Kamph rykker fra stolen som pressechef i DR til kommunikationschef på IT-Universitetet. Han er kendt som en kontant og standhaftig mand, der er blevet blødere med alderen. En 50-timers arbejdsuge er ikke usædvanlig for Kamph, der har en kat og ville ønske, at 48-timers-døgnet samt ’redigeringssoftware til samtaler, der allerede har fundet sted’ var opfundet. Og så er han er fascineret japanske film og tror på fortællingens kraft.

 

Peter Kamph, hvad kommer du til at savne ved dit gamle job?
At arbejde sammen med de meget dygtige, kreative og engagerede mennesker, som DR rummer. Og nok også at have min daglige gang i et pulserende, historiefortællende og kunstnerisk hus, hvor man aldrig ved, hvornår der kommer en symfoniker i kjole og hvidt om hjørnet med en blankpoleret tuba.

Hvad betyder DR for dig?
At der findes en solid garant for dansk public service – og for såvel bredt som smalt kvalitetsindhold.

Hvad tænker du om public service; hvad indebærer det begreb?
Jeg tænker, at public service er uhyre vigtigt for et lille land og sprogområde som Danmark i en globaliseret, hypermoderne verden. For mig indebærer rollen som public service-broadcaster en forpligtelse til at oplyse, udfordre, informere, understøtte kultur og underholde, samt til at favne både det brede og det smalle – hvilket set med mine øjne er netop det, som DR gør.

Hvad skal du lave i dit nye job?
Jeg bliver chef for kommunikationsafdelingen, med ansvar for markedsføring, hjemmeside, forskningskommunikation, PR og intern kommunikation.

Hvad glæder du dig specielt til at kaste dig over?
Det bliver spændende at få 360-graders-ansvaret for kommunikationen, altså at have noget nær samtlige kommunikationsdiscipliner i spil inden for mit ansvarsområde. Og så er ITU efter min mening et spændende, dynamisk og visionært hus med et imponerende globalt udsyn og mange gode historier at fortælle.

Hvad er dine bedste erfaringer fra dit tidligere job?
Jeg har været så heldig at være i DR igennem en begivenhedsrig og spændende periode af husets liv, hvor man bl.a. har lanceret tre nye tv-kanaler, et koncerthus og en nyhedskanal til net og tv. Det har været meget udfordrende fagligt, og jeg har nogle værdifulde erfaringer med mig, både mht. strategi og eksekvering.

Hvad er den røde tråd i din karriere?
Jeg ved ikke, om der nødvendigvis er én. Eller om der partout skal være det. Men den røde tråd har måske netop været en gennemgående stor nysgerrighed på alle ender af kommunikationsfaget. Det er relativt sjældent, tror jeg, at man reelt både har en reklame- og en PR-faglighed, og at man føler sig lige godt hjemme i begge dele.

På hvilken måde er DR og IT-Universitetet forskellige?
DR har stort set hele Danmark en markant mening om, fordi DR jo er og skal være for alle. IT-Universitetet er som uddannelses- og forskningsvirksomhed nok knap så meget i den brede offentligheds top-of-mind. Jeg synes dog i høj grad også, at man kan sige, at IT-Universitetet bedriver public service, endda på et uhyre vigtigt område for Danmark.

Hvad er godt kommunikationsarbejde for dig?
Det er, når kommunikationsstrategien og de afledte aktiviteter hænger uløseligt sammen med virksomhedens strategi og forretningsmæssige mål.

Hvem er dine hjemlige kommunikationshelte?
Det er de dygtige medarbejdere, man som chef skal prise sig lykkelig for, og som altid lige går den famøse ekstra mil for virksomheden eller opgaven, ofte uden at gøre noget videre væsen af sig. Hverdagens kommunikationshelte, kunne man sige.

Hvilke fiaskoer har du lært mest af?
Helt i starten af mit arbejdsliv burde jeg have været mere kontant og standhaftig, både som rådgiver og i det hele taget. De deraf følgende ’begmænd’ og 'selvhentere' lærte jeg rigtig meget af.

Hvad savner du i kommunikationsbranchen?
Jeg kan godt blive lidt mat i blikket, når f.eks. PR og reklame bliver stillet op over for hinanden som konkurrenter eller ligefrem modpoler, eller når udøverne af journalistik og strategisk kommunikation indimellem anskuer hinanden lidt vel firkantet og unuanceret. En solid portion helhedssyn og gensidig respekt mellem fagets mangfoldige discipliner er klart mest hensigtsmæssigt.

Hvad er de største kommunikative udfordringer for virksomheder lige nu, set fra dit synspunkt?
Jeg er langt fra den rette at spørge. Men jeg kunne forestille mig, at det er en udfordring for nogle ikke at give efter for den forståelige impuls til at spare på ellers nødvendige investeringer i (kvalitets-)kommunikation, nu mens finanskrisen og dens eftervirkninger fortsat gør ondt mange steder. Og så virker det sandsynligt på mig, at mange virksomheder måske har til gode reelt at tage stilling til sociale medier – ikke nødvendigvis forstået som at komme i gang i en fart osv., men lige så meget at sikre, at det sker med strategisk forankring i virksomhedens mål og brand/arv – ikke alle typer virksomheder kan bruge alle typer kanaler eller genrer; der er grænser for, hvor guerilla-baseret bestemte slags virksomheder kan kommunikere, ligesom det kan være svært at lykkes med en ekstremt åben, decentral kommunikationsform, hvis det simpelthen ikke rimer med virksomhedens situation i øvrigt.

Hvad er det fedeste produkt, du har haft i hænderne for nylig?
En Mac Air-laptop, som jeg savlede over i Apple-forretningen uden at købe den.

Hvad er dine yndlingssites?
wired.compol.dkfacebook.comgoogle.com. Og Kforum, naturligvis. Det er måske alt sammen ret forudsigeligt, men sådan er det. Og så er Wikileaks et uhyre interessant fænomen.

Hvad er helt uundværligt i dit daglige arbejde?
Gode kolleger. Og dér har jeg været meget heldig.

Hvor mange timer arbejdede du om ugen i DR, og hvad fik du i løn?
Det har selvfølgelig varieret meget – arbejdet i en broadcast-virksomhed er til dels præget af tv’s høj- og lavsæsoner – men omkring 45-50 timer om ugen i snit, vil jeg tro. Løn udtaler jeg mig af princip ikke om.

Hvad er fedt på Kforum?
Grundidéen – et kombineret fagligt videndelingscenter, debatsite, branchegadekær og netværksforum – har altid været rigtig god.

Hvad kunne Kforum gøre bedre?
Jeg må tilstå, at jeg stadig har lidt udfordringer med usability’en... Men det er sikkert bare mig.

Hvad er den værste bog, du har læst?
Jeg ejer en ekstremt smart layoutet kogebog i coffee-table-look, der bramfrit proklamerer ”Moderne Mad” på omslaget – og hvori en opskrift på and starter med den simple sætning ”tilbered anden” og derefter går direkte videre til ”tilbehør”. Hvad nu, hvis man netop stod og var spejlblank på, hvordan man tilbereder en and? Herre Jemini.

Hvem ville du aldrig stemme på til folketingsvalg?
Jeg har altid syntes, at den gamle protestgimmick med at stemme på Anders And var lidt tvivlsom; kolerikeren fra Paradisæblevej 13 skal således nok ikke regne med min stemme.

Hvad ville du ønske var opfundet (som ikke er det)?
"48-timers-døgnet" samt "redigeringssoftware til samtaler, der har fundet sted"…

Hvis du skulle have et kæledyr, hvad skulle det så være?
Jeg har allerede en kat – af en slags… Den tror, den er en hund.

Hvad lavede du i efterårsferien?
Hyggede mig med ungerne og min kone.

Hvad er dine fem yndlingsfilm?
Pulp Fiction, 2001: A Space Odyssey, Blade Runner, Down By Law og Taxi Driver.

Hvad er dine japanske yndlingsfilm?
Rashomon (Kurosawa), Tokyo Monogatari (Yasujiro Ozu), Hana-Bi (Takeshi Kitano), Zatoichi (Takeshi Kitano).

Hvad er sammenhængen mellem film-entusiasme og kommunikationsarbejde?
En lidenskab for fortælling, tror jeg.

Du skrev speciale om ”UNCLE-FUCKERS & FART-KNOCKERS: Postmodernitet, populærkulturkrig og politisk (u)korrekthed i og omkring de amerikanske animationsserier ”Beavis and Butt-Head” og ”South Park”. Hvordan kan du bruge det i dit kommunikationsarbejde?
Som lejlighedsvis trøst og opmuntring – hvis jeg synes jeg har fået skrevet en tekst, der er lidt for knudret eller afsenderorienteret, så tænker jeg bare tilbage på den stil og tone, hvori min afhandling var skrevet. Så virker den tekst, jeg sidder med i dag, straks knivskarp, nøgtern og stramt komponeret.

Hvad er dit favoritcitat?
"As I grow older, I find myself thinking about the hereafter: I go into a room, and then wonder what I’m here after…"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også