Dødssynd 3: branchens dyreste spammail

Den er dårlig skrevet og fuld af ligegyldige produktoplysninger. Den lever ikke op til bare så meget som ét eneste nyhedskriterie. Når du får den, er du sikker på det hverken er en nyhed eller en solohistorie. Heldigvis bliver du ringet op af en idiot bagefter, som læser den op for dig en gang til - en menneskelig læserobot. Hvis du er i tvivl, kan du være sikker på at idioten ringer om en uge igen, hvis du ikke har ryddet forsiden for denne ikke-nyhed. Idioten ringer fordi han har fået 30 000 kr. for at skrive den ene, talentløse side. Desværre virker virusbeskyttelse eller spamguards ikke mod pressemeddelser. Som journalist ender man ganske uforvarende på maillister hos landets PR-bureauer rundt om i landet. Og det betyder, at nidkære kommunikationsfolk bidrager væsentligt til at fylde op i inboxen. Jeg er glad for, at jeg ikke arbejder ved et af de større dagblade, for dem jeg kender, der gør det, føler sig til tider som en dansk and i oktober. Det er simpelthen synd, at der i den forstand drives klapjagt på de arme kræ.

Først må jeg sige, at der godt nok er mange PR-bureauer. Derefter må jeg konstatere, at det er forbløffende få, der mestrer den simpleste kerne i presseserviceringen: At skrive en pressemeddelelse der ikke keder journalisten halvt ihjel. Faktisk er det en stående vittighed på flere redaktioner, at finde den dårligst fremstillede pressemeddelelse. Jeg syntes lige vi skal opremse den første af en lang række af journalistfaget grundregler: Med mindre du hedder Margrethe II og har klatmalet på en ny stakkels antik bygning, så er pressemeddelelser non-nyheder ingen vil røre ved. Det øjeblik alle har historien, falmer den i alles interesse.

Som delvis teknologijournalist bliver jeg særligt begavet med pressemeddelelser om printere, portaler og telefoner. Jeg forstår slet ikke, hvem der er sindssyg nok til at tro, at der er nogen, der ikke bare bliver irriteret, når de får en pressemeddelelse, der oplyser, at der er kommet en ny printer, med prosaiske navne bestående af uforståelige tal og akronymer. Eller endnu værre: interesseorganisationer, der fx efter statsministerens åbningstale, forsøger at spamme os stakler med ligegyldige meninger, de gerne vil have viderebragt i kølvandet på den nationale begivenhed, i den for dem relevante fagpresse. Jeg kender ikke nogen, der nogensinde har brugt den slags til noget som helst. De ryger direkte i den virtuelle affaldsspand.

Regnen af pressemeddelelser indeholder ufatteligt sjældent noget, der bare kunne minde svagt om en historie. Hvad journalister skulle kunne bruge dem til, er helt og aldeles ubegribeligt. Én eller anden virksomhed åbner en eCRM-portal, en eller anden mener det er dejligt at statsministeren kan lide teknologi, en eller anden har proppet en masse ind i en mobiltelefon. Nå da da.

For det meste afslører pressemeddelelserne kun manglende journalistiske færdigheder. Beslutter man sig en dag at for lave en artikel om udviklingen i mobiltelefoner, så skal vi nok klikke ind på virksomhedernes hjemmesider. Indtil da, generer syndfloden af ligegyldige spammails kun modvilje. Det sjove er imidlertid at kommunikationsfolkene er langt dårligere til at overbevise virksomhederne om at lægge brugbart og systematiseret information ud på deres hjemmesider.

Regel nummer et i kompetent kommunikation må være, at mere ikke er bedre. Kommunikationsfolk evigt knevrende i deres mobilos på jagt efter en eller anden stakkel på et dagblad, er i virkeligheden kun til hinder for at menige journalister kan få lov at lave deres arbejde. Jeg vil gerne lave en opfordring til kommunikationsfolkene derude. Brug mindre tid på at snakke til journalister, og mere tid på at lave noget, der er værd at skrive om. Det sidste kræver gode ideer. Men den spampolitik for mange praktiserer i dag afslører manglende færdigheder og tynde ideer. Den enkelte løsning er: Skriv aldrig en pressemeddelelse du ikke selv gider at læse!. Når vi så lejlighedsvis mødes til cocktails, ville den gensidige respekt være på plads, og journalister og PR-folk ville få et meget bedre samarbejdsklima. Forholdet mellem journalister og PR-folk blive mærkbart forbedret, og kommunikationsfolkene ville få lettere ved at levere kvalitet til deres kunder. Og vi andre slipper for at starte dagen med at delete i vores inbox i ti minutter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job