Kan Apples værdier og tankesæt blive det nye årtusinds store religion? Kforum har bedt religionshistorikeren Joel Haviv om at se nærmere på potentialerne. Han finder hos Apple to afgørende træk som bærer religioner frem: en fortælling om helgenen og en lære om frelsen. Det fikse ved Apples religiøse appel er at frelsen kommer i lækre papæsker hvis indhold giver forbrugeren adgang til selvets skjulte kræfter. Her er Joel Havivs analyse:
Religion skaber retning. Troen på et transcendent
væsen eller en transcendent magt medvirker til at skabe
fortællinger der fungerer socialt mobiliserende. Religion er
blevet en attraktiv måde at skabe en sammenhængende
fortælling for virksomheder på og samtidig tænke et
mere besjælet menneske ind i maskineriet.
Sådan arbejder Apple. Der er efter min mening ikke tale om en
egentlig religion, men Apple har klart formuleret en mytologisk
kamp mellem individualitet og ensretning. Apple tilbyder alle
fanboys og deltagere i kulten mulighed for at vende tilbage til sig
selv og maksimere det indre potentiale af kreativitet og
innovation, der ligger gemt som en kerne i det enkelte menneske.
Mulighederne for frelse er kun et par klik væk.
Ingen kult uden en karismatisk leder
I religionernes verden er der talrige eksempler på at ledere
af nye såvel som gamle religioner er blevet genstand for en
form for kult. Disse ledere er ofte blevet betegnet som
karismatiske. Steve Jobs, grundlæggeren af Apple, opfattes af
flere som en sådan leder.
Men karisma optræder sjældent alene. Karisma er udtryk
for en relation, noget der sker mellem mennesker. Jobs kunne derfor
ikke, dengang han opfandt Apple i kælderen, blot løbe ud
på gaden og proklamere at hans opfindelse ville revolutionere
verden. Karisma er kun noget man har i kraft af den betydning
eventuelle tilhængere tildeler ens person. Jobs' lederskab og
karisma udvikledes således hele tiden i samarbejde med
tilhængerne som anerkendte hans status.

Apple-lederen Steve Jobs forestår den ceremonielle
præsentation af et nyt produkt
De hellige fortællinger om Jobs
I den optik er fortællingerne om Jobs centrale. Det er disse
fortællinger som er aktive og foranderlige, og som bidrager
til helliggørelsen og dyrkelsen af Jobs som karismatisk leder.
Jobs personificerer og inkarnerer hele historien om Apple og er et
vidnesbyrd om virksomhedens eksistens, både i dårlige og
gode tider.
Når Jobs udtaler sig, bliver hans udsagn altid genstand for
tolkning og fortolkninger, og i medierne karakteriseres han ofte
som mystisk og uforudsigelig. Sådan er det med ledere som
personificerer en virksomhed eller kult.
I religionshistorien taler man om begrebet hagiografi, en
helgenlegende om lederen. Her betones ofte evner som var
særlig tydelige allerede tidligt i personens liv, som for
eksempel når scientologernes Ron Hubbard i en alder af blot
tre år siges at kunne indfange utæmmede heste.
Hagiografien kan benyttes når vi kigger på større
virksomhedsejere som Steve Jobs. Historien om Jobs som
college-dropout, en anderledes ung mand der søgte det
alternative og i en kælder tidligt udviklede sit skarpe blik
for design og teknologi, lever i bedste velgående. Denne
historie inkarnerer iværksætterens kompromisløse
ånd. På nettet kan man læse Jobs tale til nationen,
hans Stanford commencement speech fra 2005, som har fået
mytisk status som selve legenden om hans liv og succes. Flere
millioner mennesker har set og hørt talen, og den udgør i
dag den røde tråd i flere mediers og kultmedlemmers
fortælling om Jobs. Se og hør talen her:
Modkultur som kultisk drivkraft
For Apples mytologiske kamp og hagiografi gælder at den
afspejler en af de mest typiske sociologiske pointer om religion.
Den er altid udtryk for modkultur. Religionens ideer formuleres
altid i opposition til eksisterende tankegods, ritualer,
forestillinger om frelse og hvem der faktisk har del i den rette
frelse.
Opposition er i religionernes verden, og derfor i menneskernes
verden, en central drivkraft og et argument for egen overlegenhed
og andres underlegenhed. Jesus formulerede sig i opposition til
jødernes religion. Mohammed var i opposition til datidens tro
på flere guder. Jobs går imod Gates.
Apple har en hel skare af tilhængere eller kultdeltagere som
hele tiden udtrykker denne opposition. Tilhængerne kan ses som
missionærer for produktet. Modkulturen er hovedingrediensen i
hvordan de opfatter og ser sig selv i forhold til andre. Det er
kampen om sandheden som er på spil. I religionernes verden er
det altid de troende som har ret. De der ikke er medlemmer af
kulten, må (i de fleste tilfælde) godt være der, men
de har ikke set lyset. De er galt afmarcheret.
Selvopofrende medlemskab af Apple-kulten
Fanboys er fortroppen
Apple-kultens tilhængere opfatter sig som en elite, en
teknologisk og kreativ fortrop som er pionerer i en ny verden.
Denne selvopfattelse fremgår tydeligt af Apples berømte
tv-reklame fra 1984:
< >
Apples fanboys formulerer i kor det mytologiske mantra om at der er
lysår mellem Apple- og pc-brugerne. Når der kommer kritik
af Apple (iPhone springer i luften, Mac har problemer med
kompatibiliteten eller lignende), søger kultmedlemmerne ofte
at skjule det udadtil eller nedtone konflikten så Apple som
idealsystem opretholdes. Så harmonien, det kreative og den
progressive udvikling, ja hele den mytologiske fortælling,
ikke undervurderes. Kulten må stå sammen.
Til messe med en rigtig fanboy - eller iFool
Individualitet kontra ensretning
Steve Jobs formåede tidligt at formulere Apples soteriologi,
altså lære om frelse. Nemlig forestillingen om skabelsen
af en helt ny menneskehed bestående af kreative og innovative
mennesker.
Jobs formulerede soteriologien som kampen mellem det kreative og
frigjorte teknologiske menneske versus det teknologisk apatiske
menneske der blot nøjes og ikke stræber efter perfektion.
Som en kamp mellem individualitet og ensretning. Apple har kultur
og et menneskesyn, hvor Microsoft ingenting har. Apple er dem der
har fat i den enkelte forbrugers ønsker, mens Microsoft blot
stiller sig tilfreds med det teknologisk mulige. Herved har Jobs
formuleret en mytologisk kamp mellem det gode Apple og det onde
Microsoft.
Den typiske modstilling afspejles i Apples switch-reklamefilm, for
eksempel:
Det inderlige menneske befriet for materien
Et dominerende kendetegn ved flere nyere religioner er en
relancering af tidligere forestillinger om selvet og dets
fangenskab. I disse forestillinger, som kan tilskrives den
græske filosof Heraklitus, er mennesket fanget i materien,
fanget i det daglige, det dennesidige. Og på grund af det
omgivende samfund, forældre og andre ydre faktorer bliver vi
falske over for vores sande jeg, og mange mennesker opnår
aldrig at realisere deres 'eget indre potentiale' til fulde.
Men med de rette teknikker - og i denne sammenhæng det rette
udstyr - kan man vende tilbage og få indsigt i den kerne af
visdom man ligger inde med, og realisere sig selv fuldt ud. Det kan
vi se i Apples regi når fanboys, altså ivrige
kult-deltagere, lytter til Steve Jobs' recitationer og ceremonielle
præsentationer af de nyeste produkter. Produkterne er adgangen
til den verden inden i selvet som man ikke kender. De nyeste
produkter giver altså ikke kun adgang til forestillingen om at
være et frigjort og kreativt menneske, nej, de betyder mere.
De er adgangen til det enkelte kultmedlems egen personlighed, de er
adgangsbilletten til at kunne realisere sit indre potentiale og til
at vende tilbage til selvet og transformere det. Heri består
frelsen.
Se dedikerede tilhængere her:
Frelsen kræver ny underkastelse
Som i flere religioner er der dog grænser for frelsen i det
hellige fællesskab. Det er stadig guden eller den
religiøse leder, her Steve Jobs, som bestemmer hvem der
opnår frelsen, og hvordan. Køber du ikke produkterne,
følger du ikke med og er dømt ude. Den enkelte fanboy
eller kultdeltager må til trods for en selvopfattelse som fri
fugl underkaste sig og recitere de centrale dogmer med kraft og
uden tøven, ellers er man kætter og har ikke del i den
sande frelse og Macworld.
Magasinforside, Wired
Apples symbol er ikonisk og er blevet et af verdens største
brands. Når nye produkter lanceres, er det som når
Scientology udgiver nye udgaver af Ron Hubbards skrifter. Man
må have produktet for at komme skridtet nærmere den
fuldkomne frelse. Man kan faktisk ikke leve uden, og hvis kultens
inderkreds ikke får produktet før alle andre, er det som
at stemple ud og være frafalden. Anskaffelsen af de nye
produkter bliver for Apple-kultens deltagere det samme som
buddhisternes stræben efter Nirvana eller scientologernes
stræben efter "The Road to total Freedom".
Apple deler verdens befolkning i to grupper. Der er dem som har
smagt en bid af paradisets æble og derfor er indenfor. Og
så er der de andre. Dem udenfor.