Dit 2.0-pensum for 2010

Skrevet af

Rasmus Bech Hansen
Direktør

11 artikler

38 indlæg

Til alle, der har et nytårsforsæt om at blive bedst på nettet eller blot ønsker at forstå 2.0, kommer her en top 10-liste over forfattere, man bør læse og følge i det nye år. En subjektiv internet-bogkanon om man vil. Klik, køb og bliv klogere.

Der er et indbygget paradoks i at skrive bøger om nettet. Med udviklingens hastighed er det et nådesløst foretagende, hvor pointerne risikerer at være forældede, før bogen er trykt. Men de bedste bøger om nettet har deres ret. De hæver sig op over de små fænomener og modeluner og ser på det store billede. De hjælper os til at forstå den kaotiske tid, vi går igennem i disse år. En tid, hvor det system, der var opbygget for meningsdannelse, kommunikation og nyhedsformidling er brudt sammen, uden at det endnu er blevet afløst af et nyt.

Listen er prioriteret, så det mest interessante kommer først.


Nassim Taleb - om det uventede

Matematikeren, finansprofessoren og libaneseren Nassim Taleb har bedre end nogen formidlet nettets grundregel nummer 1: Udviklingen er uforudsigelig. I sin forrygende bog The Black Swan forklarer han overbevisende, at vi lever i en tid, som styres af det, han kalder begivenheder med ekstrem lille sandsynlighed og kæmpemæssig betydning - det han kalder en sort svane.

Jeg vil gå så vidt som at kalde The Black Swan årtiets bedste og klogeste fagbog. Hans teori, som faktisk er en teori om, at man ikke kan teoretisere, dækker hele verdens udvikling. Intet mindre. Tag de store begivenheder de senere årtier - Murens fald, 911, finanskrisen, internettets vækst - intet af det kunne forudses. Sådan er det ifølge Taleb med alle de begivenheder, som forandrer verden og ens eget liv for den sags skyld. Tænk selv efter, hvor mange af de begivenheder, der virkelig ændrede dit liv, du havde kunnet forudse.

Derfor skal man aldrig tro folk, der prøver at skabe generelle regler for, hvordan verden fungerer. Hans råd er: Stol på praktikerne, følg din sunde fornuft, vær som en ræv, der reagerer hurtigt på de muligheder, brydningerne skaber.

Intet sted er betydningen af det uforudsigelige større end på nettet på grund af dets skalerbarhed, mener Taleb. Her bliver små ting meget hurtigt meget store. Hvilke forskere, guruer eller konsulenter havde forudset Twitter, Facebook eller Googles succes? Hvem kan forudse det næste store?

Læs Taleb, han vil ændre dit syn på verden og være en god og nødvendig modvægt til alle bøger, der kloger sig på, hvordan verden er indrettet.


Chris Anderson - om at tjene penge på det gratis
Man kommer ikke uden om WIREDs chefredaktør Chris Anderson, når man taler om om internettet. Hans første bog, Den lange hale, som snart har nogle år på bagen, er en fremragende bog, hvor han elegant redegør for mange af de tendenser, som har kendetegnet udviklingen de senere år. Hovedargumentet er, at nettet skaber en forretningsmulighed for små nicher. Selv om teorien om den lange hale er blevet udfordret af en række erhvervsforskere, og udviklingen har vist, at nettet ikke mindsker betydningen af hits, står bogen som den første og til dato eneste rigtige klassiker om nettet.

Hans anden bog, Free, som udkom i 2009, er mindre gennemarbejdet og original, men rammer ned i en aktuel debat om, hvilke forretningsmodeller, der er langtidsholdbare på nettet. Ifølge Anderson er man nødt til at give meget af sit indhold væk gratis og tjene penge på den opmærksomhed, det giver.

Da Anderson var i Danmark i efteråret fortalte han, at han er på vej med en ny bog, som handler om, at nettet gør en række institutioner unødvendige. Så der skulle i 2010 være nyt til alle, som allerede har læst Andersons to første.


Jeff Jarvis - om Google som Gud
Den bedste bog om nettet fra 2009 er Jeff Jarvis' morsomme og inspirerende bog What Would Google Do? Den handler om, hvordan et samfund ville se ud, hvis Google bestemte. Jarvis, der har en baggrund i mediebranchen, har identificeret de principper, som nettets alt-dominerende succes Google styres efter, og derefter appliceret dem bredt. Det har affødt en række indsigtsfulde pointer.
Bogen er samlet set et godt billede på de monumentale forandringer. de fleste virksomheder og institutioner står overfor, hvis de vil undgå at dele skæbne med musikbranchen eller rejsebranchen eller aviserne, der er blevet løbet over ende af konkurrenter, som udnytter nettets muligheder.
Så hvis du vil lære, hvordan verden ville se ud, hvis Google var en bank, en butik, et telefonselskab, en ejendomsmægler, et hospital, et forsikringsselskab, et universitet eller en restaurant, så er det her bogen.

Jeg ved ikke om Jarvis har en opfølger på vej i 2010, men han har en læseværdig blog.


Clay Shirky - om os alle som indholdsproducenter
Grundet min forkærlighed for brede pennestrøg, kommer sociologen og forskeren Clay Shirky, der i 2008 udgav bogen Here Comes Everybody, med på listen.

Shirky er berømt for det så evigt sande citat om, at innovationer bliver teknologisk kedelige, længe før de bliver socialt interessante. Ifølge Shirky er vi først langsomt begyndt at kunne skimte konturerne af de effekter, nettets udvikling får på vores samfund og vores samværsformer.
I Here comes everybody, beskriver han, hvad der sker med vores samfund, når mennesker med nettets hjælp kan organisere sig uden traditionelle organisatoriske rammer.

Bogen, der er lærd som få om nettet, trækker blandt andet linjen tilbage til bogtrykkerkunstens fremvækst og indeholder vidunderlige passager om, hvordan de skriftkloge, der før Johannes Gutenbergs innovation havde monopol på skrifter, tordner imod den nye teknologi, da den kommer frem i 1400-tallet.

Den kritik sammenligner Shirky med den kritik, journalister og mediefolk i dag fremfører imod såkaldt brugergeneret indhold. Ifølge Shirky er vi i en overgangsfase, hvor det, der tidligere var professionen 'publicering af indhold', er ved at blive hvermands eje. På samme måde som de skriftkyndiges profession reelt forsvandt, da bogtrykkerkunsten vandt frem, er journalisters profession ved at forsvinde i takt med, at nettet gør det muligt for alle at være journalister.
Shirky er i gang med en ny bog om, hvad der motiverer folk til frivilligt at producere indhold på nettet, så der er nyt at se frem til i 2010. Han har også skrevet mange gode essays, som kan findes på hans site.


Seth Godin - om stammesamfundets genopstandelse
Bloggeren og forfatteren Seth Godin har velfortjent en af verdens mest læste blogs om marketing i en net-tidsalder. Næsten dagligt har han en ny frisk pointe. At følge ham er som at tage et mentalt bad hver morgen.

I 2009 udkom hans bog Tribes, som jeg på min blog har en længere anmeldelse af her.

Det er en bog om det aktuelle emne, fællesskaber på nettet. Hvorfor og hvordan opstår de.
Godin skriver som en moderne Nietzsche, kort og præcist, ofte i aforismer, og han bør læses. Det kan gøres hurtigt, og de fleste kan lære meget fra ham.


Matthew Fraser og Soumitra Dutta - om management 2.0
Det er stadig kun de færreste ledelser, der tager nettet alvorligt. For alvor. Men to forfattere har gjort deres for at ændre ved den ting. Det er de to INSEAD-professorer Matthew Fraser og Soumitra Duttas, som med bogen Throwing Sheep in the Boardroom, har skrevet den første seriøse managementbog om nettet anno 2008-2009.

Bogen er obligatorisk læsning på de fleste MBA-uddannelser. Det er en fin og seriøs, men også lidt kedelig og forudsigelig bog om, hvad de sociale mediers vækst betyder for virksomheder. De starter med en grundig beskrivelse af "the cluetrain manifesto" og tegner en verden, hvor beslutninger og magt bliver decentraliseret og de-institutionaliseret.

De har fat i noget interessant om de magtforskydninger og de forandrede beslutningsprocesser, de sociale medier indvarsler, og jeg kender flere, som hylder bogen, som det bedste, der er skrevet om nettet.


Eric Boehlert - om bloggernes valg af Obama
Selvfølgelig skal der også være en bog om Obamas epokegørende net-valgkamp med på listen. Præsidentvalget var vel det endegyldige bevis på, at magten i dag ligger hos dem, der er kvikke og handlekraftige nok til at udnytte nettets muligheder. Obamas sejr skyldtes ikke nettet. Men den havde ikke været mulig uden nettet.

Journalisten Eric Boehlert udgav i 2009 bogen Bloggers on the Bus, som er en medrivende skildring af de bloggere, som tidligt i Obamas valgkamp var med til at give kampagnen momentum og som fandt en fælles kanal i Huffingtonpost.com.

Bogen beskriver en flok passionerede skribenter, der lever og ånder for deres hverv og giver fanden i objektivitet og derved faktisk kommer til at give valgkampen et liv og en sjæl, den ikke har haft længe.

Skildringen mindede mig meget om de beretninger, jeg har læst om den danske mediebranche i slutningen af 1800-tallet, hvor Viggo Hørup, Georg og Edward Brandes og en række andre fandt en symbiose i journalistik og politisk aktivisme og bedrev noget af den bedste journalistik, der nogensinde er skrevet på dansk jord.

Bogens styrke er, at den giver et konkret indblik i, hvordan nettets økosystem af bloggere, der taler med hinanden, fungerer. Men man kunne godt ønske sig lidt dybere refleksioner over, hvad udviklingen betyder for den offentlige meningsdannelse.


Jeffrey M. Stibel - om nettet som hjerne
En af udfordringerne i forhold til at forstå nettet, er manglen på gode metaforer. Mange kalder nettet et medie, selv om det er åbenlyst, at nettet har langt flere funktioner og muligheder end blot at "mediere information". Derfor er medie-metaforen begrænsende. Andre kalder det en maskine, hvilket ikke dækker den menneskelige aktivitet, der gør nettet interessant.

Forskeren og entreprenøren Jeffrey Stibel kom med et nyt originalt bud på, hvordan vi skal beskrive nettet i 2009 i bogen Wired for Thought - How the Brain is Shaping the Future of the Internet. Stibels tese er, at nettet er en hjerne. Det fungerer som den menneskelige hjerne med samme styrker og svagheder og er opbygget på samme måde.

Det er en interessant teori, et perspektiv, som det giver værdi at få udfoldet og gør os alle lidt klogere. Derfor fortjener han en plads på listen.


Don Tapscott - om at forstå wikis og de unge
Som en af de forfattere, som har skrevet en bestseller om nettet, skal Don Tapscott med på listen. Han har skrevet intet mindre end 13 bøger om nettet, og man må beundre mandens produktivitet.
Hans bedst kendte bog er Wikinomics, der som en af de første bøger analyserede en af tidens modeord, masse-samarbejde (mass-collaboration) og crowd-sourcing, som ligger til grund for Wikipedias succes.

Hans seneste bog, Grown Up Digital, er en opfølger på en tidligere bog og lang analyse af den generation, som er vokset op med nettet. Han beskriver, hvordan den generation er fundamentalt anderledes end os andre.

Personligt finder jeg Wikinomics forældet og en smule naiv. Grown Up Digital er kedelig og præget af mange selvfølgeligheder. Men Tapscott er en seriøs analytiker med en viden om nettet som få. I 2010 er der en opfølger til Wikinomics på vej. Den bør man nok holde øje med.


Charlene Li og Josh Bernoff - om nettets klassiske jordrystelser
Analysevirksomheden Forrester Research er den absolutte autoritet inden for nettets udvikling. Så når to af virksomhedens bedste analytikere skriver en bog, får den meget omtale. Sådan har det også været med Charlene Li og Josh Bernoffs bog Groundswell, som er (endnu) en i rækken af bøger om de forandringer, som væksten i sociale medier og brugernes egne aktiviteter på nettet fører med sig.

Dens styrke er, at den bygger på et stort analysearbejde og derfor er meget veldokumenteret. Dens svaghed er, at den ikke rigtig holder over tid, da den udvikling, den beskriver, allerede er blevet velkendt for de fleste. Derudover er den desværre også meget præget af at være salgsmateriale for et af Forresters analyseredskaber.

Man kan følge Forresters arbejde med de sociale medier på deres blog. Her bliver der blandt andet delt priser ud til de virksomheder, som er bedst til at udnytte de sociale medier.

Mangler der nogen i denne kanon? Tilføj vigtige bøger og forfattere i kommentarfeltet nedenfor.

Relaterede artikler

Virksomhedspolitik for sociale medier - De sociale medier har givet talerør til alle. Også til medarbejderen. Nogle blogger, en stor del er på LinkedIn og de fl...

Giv din stemme

7 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

Presse- og kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.