Disneyficering af dyr

Disneyficering er menneskeliggørelse af dyr – eller antropomorfisme. I denne opgave gennemgås dette fænomen som begreb og som retorisk redskab. Udgangspunktet er synet på dyr som henholdsvis subjekt og objekt. Herunder synet på dyr fra antikken (Aristoteles) over kristendommen og Oplysningstiden til vor tid, hvor der blandt andet sættes fokus på postmodernismens implosion af subjekt/objekt-begrebet. Opgaven analyserer eksempler på udenlandske og danske tekster, reklamefilm og billeder, hvor der anvendes antropomorfisme som retorisk virkemiddel. Konklusionen er, at menneskeliggørelse af dyr i den rette kontekst er et effektivt retorisk redskab, når dyrenes sag skal tales.

Læs hele afhandlingen i pdf her

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

45 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 26. maj

Leder

Frist: 3. juni

Kommunikations- og pressemedarbejder

Frist: 5. juli kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.