Digital rekruttering og udvikling

Udvælgelse af nye medarbejdere bestemmer, om virksomheder får succes eller fiasko.
af Maria Sennels

Medarbejdere skal være villige til at forholde sig til forandringer og hurtigt kunne sætte sig ind i nye tanker. Det er betingelsen for at kunne skabe nye produkter/koncepter og på den måde arbejde for, at virksomheden opretholder og styrker sin position.

 

Det kræver medarbejdere, som hurtigt kan glide ind i virksomheden og sætte sig ind i nye opgaver. Personer som forstår konstant at udfordre og forbedre de ydelser, virksomheden leverer til kunderne. Den udfordring kommer ikke fra toppen men i høj grad fra medarbejderne. Derfor er det vigtigt, at ledelsen i vidensvirksomheder forstår empowerment. Og når de rekrutterer, skal de gå efter kvaliteter som ansvarsfølelse og selvstændighed hos de kommende medarbejdere.

 

Vurderingsgrundlaget er ikke tests men samtale og dialog, når man vælger medarbejdere. Når virksomhederne lægger stor vægt på personlighed fremfor teoretisk viden, er det nødvendigt at uddanne og løfte de nye medarbejdere til det ønskede vidensniveau.

 

Uddannelsen sker i mange virksomheder via e-learning, som er uddannelse støttet af internetværktøjer. Medarbejderne vinder fordele af at kunne uddanne sig, når tiden tillader det, og virksomheden skal opretholde et absolut tidssvarende undervisningsmateriale. Samtidig er vigtigt at vedligeholde en elektronisk oversigt over medarbejdernes kompetencer, kurser m.m. som giver det rette grundlag for rekruttering.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også