Det kreative potentiale

Skrevet af

Bjarne Løf Henriksen

1 artikler

0 indlæg

Fundamentale forandringer på det personlige, det organisatoriske og det teknologiske plan i det vestlige samfund tvinger organisationer til at revidere den organisatoriske struktur for at tilpasse fremtidens samfundsforandringer. Kreativitet lader til at være nøglen til skabe en innovativ, fleksibel og progressiv kultur.

Som resultat kan det ikke længere siges at være virksomhedens eneste formål at genere økonomisk profit. Ikke mindst når innovation kan defineres som en kombination af de to processer: (1) Kreativitet eller idégenerering; og (2) Implementering eller den endelige introduktion af det forandrede (Flynn & Chatman 2001, p. 235). Fremtidens organisationer bør derfor genere økonomisk såvel som social vækst. Antageligvis påvirker dette ledelsens rolle og opgaver.

 

Afhandlingen søger at få indblik i hvilke ledelsesudfordringer der opstår i forbindelse med at tilpasse organisationsstrukturer til et øget behov for innovation. Afhandlingen bringer således en gennemgang af strømningerne, der har bevirket at kreativitet og innovationsbaseret ledelse har vækket en interesse fra mange sider i de seneste år. Fire ledelsesniveauer og tilhørende innovationsprincipper repræsenterer en generel og overordnet arbejdsmetode til virksomheder, der ønsker at arbejde med innovation og således gøre innovation mere håndterbart end det umiddelbart lader til at være tilfældet. Afhandlingen indeholder også en empirisk undersøgelse over danske lederes egne erfaringer, adfærd, værdier og holdninger til kreativitet og innovation.

 

Afhandlingens resultater har til formål at guide og inspirere organisationer og deres ledelse til at skabe et alternativ til de eksisterende organisatoriske normer og ledelsesmodeller. Den overordnede konklusion er, at virksomheder med non-lineære innovationsprojekter integreret i strategien i højere grad vil være afhængige af evnen til at lede kreativitet på alle niveauer for at skabe konkurrenceevne og økonomisk vækst. Som en positiv følgevirkning vil social vækst ligeledes være en konsekvens af dette, hvilket kan vise sig at være et tungtvejende konkurrenceparameter.

 

 Læs specialet her

Relaterede artikler

Test: Er du den nye Steve Jobs? - Bag nye geniale opfindelser som for eksempel Apple-produkter, Google og Amazon står geniale opfindere som Steve Jobs, Se...
Brainstorming er spild af tid - Organisationer og teams vælger ukritisk brainstorming som en automatrefleks når nye ideer skal udvikles. Men problemerne...
Stealthstorm din næste ide - Du har fået en god ide. Nu gælder det om at få den ført ud i livet. Men du møder modstand alle steder. Og ideen bliver a...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Pressemedarbejder (Barselsvikariat)

Se alle job Indryk job

Job

Videojournalist

Frist: 15. august

Fundraiser

Frist: 8. august kl. 12.00

Corporate Brand Manager

Frist: 20. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.