Det interaktive speciale

På jagt efter sociale netværk mellem danske weblogs

Opgavens mål er at tegne et billede af den aktuelle (sep-nov 07) situation i den danske blogosfære. Billedet i danske og udenlandske weblogs sammenlignes kort, men opgaven fokuserer udelukkende på personlige danske weblogs da det er denne gruppe jeg finder stærkest repræsenteret.

 

Opgaven diskuterer weblog som medie for social interaktion. Og jeg har søgt at danne et billede af hvilke typer af weblogs der findes og hvordan de fordeler sig. Samt hvordan sociale relationer aftegnes i netværksmønsteret mellem bloggere.

 

For at få en grundlæggende forståelse af mediets muligheder og begrænsninger valgte jeg at blogge om min proces, for at se hvad der det førte med sig. Samtidig jeg var på jagt efter en “læsegruppe”, nogle at diskutere emnet med og få inspiration fra. Jeg skrev løbende indlæg om den litteratur jeg læste og mine overvejelser. Til min store glæde opdagede jeg at besøgstallet løbende steg. Og jeg begyndte at modtage kommentarer til mine indlæg.

 

Som et forsøg prøvede jeg at udnytte trafikken på webloggen til indsamling af empiri til opgaven. Jeg lavede et spørgeskema på webloggen som indeholdte spørgsmål ang. bloggernes oplevelse af aktiviteten ol. Det resulterede i 24 svar, som gav godt input til opgaven. Denne tilgang var en fordel fordi det kan være svært at danne sig et billede af hvilke weblogs der findes, og hvilke det er interessant at se nærmere på. Ved at lade bloggerne komme til mig i stedet for selv at opsøge dem fik jeg relevante og grundige svar fra folk som havde en mening om emnet. Efterhånden som jeg arbejdede vider i processen, havde jeg stor fornøjelse af respons fra bloggerne på de emner jeg behandlede. Ved at skrive en weblog om mit speciale har jeg oplevet at få adgang til en stor mængde viden og holdninger som jeg ellers ikke havde fundet.

 

Det har været en løbende udveksling, jeg har udlagt noget teori som interesserede mine læsere, de har til gengæld bidraget med empiriske eksempler. Mit mål var at undersøge netværk mellem weblogs. Ved selv at skrive en weblog om emnet oplevede jeg at få et netværk som gav mig adgang til viden om et smalt emne.

 

Jeg fandt at weblogs primært er personlige projekter, en kreativ udtrykkelses form og et medie for skabelse af identitet. De svar jeg modtog viste, at motivationen for at skrive er at træne sine kommunikative færdigheder, at undersøge mediet, at reflektere over og dokumentere hverdagen, samt at skabe debat om emner der har betydning for afsenderen. Derud over fandt jeg en stæk spænding mellem det intime, det personlige og Internettets offentlige rum.

 

Jeg har undersøgt netværk på udvalgte weblogs og fundet at de er karakteriseret af forskellige interaktionsmønstre og sociale relationer. Jeg mener ikke sociale relationer mellem weblogs kan analyseres isoleret, derfor har jeg gennem interviews søgt at relatere de relationer jeg fandt mellem bloggere til deres personlige oplevelse af netværk både online og offline. Alle links mellem weblogs har ikke samme vægt, jeg fandt eksempelvis at fællesaktiviteter på tværs af weblogs giver en stærkere fællesskabsfølelse end almindelige svar på indlæg.

 

Jeg finder at weblogs understøtter tre typer af personlige netværk; A. et netværk distribueret mellem flere weblogs, B. netværk centreret omkring en weblog og C. weblogs fungerer som medie til at understøtte offline relationer.

 

Weblog teknologien indeholder mange elementer der kan understøtte social interaction og hjælpe brugere til at deltage i og opretholde sociale relationer, men det er helt op til brugerne at udnytte disse muligheder.

 

 Hent specialet her

 

Specialeblog: stinnesspeciale.wordpress.com/.

Relaterede artikler

Logoland - Der var ikke mange fanfarer og hurraråb at spore, da Danmark den 1. januar 2012 overtog formandskabet i EU. Det er da og...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

48 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Journalist

Frist: 27. november

Praktikant

Frist: 7. december

Kommunikationschef

Frist: 7. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.