Det er samfundets skyld
Denne bog udspringer af et ønske. Vi vil gerne være
venstreorienterede. Ganske vist er det efterhånden veldokumenteret på den anden side af
enhver rimelig tvivl, at personer, der forstod sig selv som venstreorienterede, gennem det
tyvende århundrede har sagt og ment de mest forrykte ting. Mange toneangivende kunstnere
og humanister mente under Stalins værste udskejelser, at det var lykkedes at skabe
syntesen af frihed og lighed under den virkeliggjorte socialisme. Senere kastede man i de
samme kredse sin kærlighed på det maoistiske Kina. Skønt det meget tidligt var klart
for enhver fordomsfri iagttager, at den største forskel på Mao og Stalin var
overskægget. Efter Stalin og Mao er venstrefløjen fortsat i samme spor. Den har i tidens
løb kastet sin kærlighed på snart sagt enhver slyngel, blot han var i stand til at
fremskrige en anti-amerikansk parole.
Alt dette er sket. Der er ingen grund til at benægte det.
Hvordan det kan forklares og forstås, er et spørgsmål, der først og fremmest berører
den enkeltes samvittighed. Dernæst historikerne og den politiske offentlighed, der bør
forsøge at uddrage den almene lære af dette kollektive vanvid, der i modsætning til
nazismen næsten udelukkende greb lærde og dannede mennesker.
Når vi gerne vil være venstreorienterede, er det på grund
af visionen. En tanke om, at mennesket skaber verden. Og derved skaber sig selv. I
stedet for at være overladt til ydre kræfter som markedet, skæbnen eller
"vilkåret". Det ligger i den venstreorienterede vision, at mennesket har et
råderum. Hvis menneskene bærer sig fornuftigt ad, kan verden derfor blive væsentligt
bedre, end den ellers ville være blevet. Og hvis de bærer sig ufornuftigt ad, kan den
blive væsentligt værre. Når menneskene tager deres skæbne i deres egen hånd, ændrer
det enkelte menneske sig også. Det får en myndighed over sit liv, som det ikke ellers
ville have fået. Det bliver en borger. En borger, der har både rettigheder og
pligter i stedet for kun at have en eneste forpligtelse: at passe sig selv. Eller som HK
siger: være solidarisk med sig selv. Det er helt forkert. I demokratiet gælder det om at
dyrke den højeste fællesnævner. Gøre sig selv til aristokrat. Civilisere sig hver
morgen.
Vi vil gerne være venstreorienterede, fordi mennesket er
vigtigere end markedet. Vi er trætte af mennesker, der ikke gør andet end at tale om
ansvar, alt imens de lægger ansvaret fra sig: fremtiden er systemets ansvar. Markedets
ansvar. Teknologiens ansvar. Såvel for individet som for fællesskabet gælder det, at
man skal bruge de betroede talenter og ikke grave dem ned.
Den sataniske sandhed
Desværre er der opstået et problem. Hvis man i vore dage
har lyst til at være venstreorienteret, og derfor beslutter sig for at støtte et
venstrefløjsparti, kommer man i et frygteligt dilemma. Jo mere kritisk og selvstændigt
tænkende man er, jo værre bliver det. Dilemmaet består i, at man er man tvunget til at
sige en masse, man ikke mener. Samtidig med, at man nødvendigvis må mene en masse, det
er forbudt at sige.
Det, man nødvendigvis må mene hører, at den
offentlige sektor er effektiv. Og at den i øvrigt godt kunne være større. Når den
offentlige sektor er så effektiv, så skyldes det selvklart, at begrebet "dårlig
ledelse" kun eksisterer i den totalt svindelagtige og grænseløst profithungrende
private sektor. Det er evident, at den både logisk og fysisk er ude af stand til
frembringe de ydelser, som den offentlige sektor frembringer. Eksempelvis hjemmehjælp og
service til gamle. Når der ikke findes dårlig ledelse, er uproduktiv og destruktiv
virksomhedskultur automatisk også en logisk umulighed i den offentlige sektor, eftersom
virksomhedskulturen til enhver tid skyldes ledelsen. Derfor konkluderer den
venstreorienterede, at alle offentligt ansatte er optaget af at nå deres mål på den
mest hensigtsmæssige måde. I det venstreorienterede verdensbillede forekommer
uproduktive kompetencestridigheder mellem chefer, organisatorisk rivalisering,
overforbrug, sløseri og slendrian kun i den private sektor. Her bliver det oven i købet
aldrig afsløret, fordi dens negative virkninger forsvinder i det private erhvervslivs
astronomiske profitter. På grund af disse astronomiske profitter kan det private
erhvervsliv i øvrigt også pålægges en hvilken som helst opgave. Man skal indsætte
småbeløb på ti forskellige girokonti. Man skal vedkende sig et vidtgående ansvar og
ansætte uproduktive medarbejdere. Man skal acceptere et hvilket som helst krav fra
fagbevægelsen. I den venstreorienteredes forståelse betyder disse ting ikke andet end,
at der sker en mikroskopisk beskæring af aktionærernes udbytter og topchefernes skyhøje
gager.
Bag disse anti-holdninger ligger den venstreorienteredes
forståelse af samfundet. Ifølge denne opfattelse er der kun meget lille eller
slet ingen forskel på staten og samfundet. Eftersom samfundet er os alle sammen,
er staten det også. Heraf følger logisk, at det er dejligt at betale skat. I realiteten
svarer det nemlig bare til at tage penge op af den ene lomme og lægge dem i den anden. Og
det kan intet fornuftigt menneske opfatte som ubehageligt. Det er jo lige meget hvilken
kasse, pengene kommer fra!
Da der ikke er nogen saglig ja, knap nok nogen moralsk
forsvarlig - grund til at være imod at betale mere i skat, kan man også roligt sætte de
offentlige udgifter op. De bredeste skuldre må bære de største byrder. Det forstås af
den gennemsnitlige venstreorienterede på den måde, at man er hovedrig og derfor
har moralsk pligt til at med et solidarisk smil at betale sin topskat hvis man
tjener mere end 30.000 kroner om måneden. Mens man er ludfattig og derfor
berettiget til alt, hvad velfærdsstaten kan tilbyde hvis man tjener under 20.000
kroner om måneden.
Alt dette kaldes "den danske model". Tanken bag den
danske model er såre enkel. Skønt den gennemsnitlige venstreorienterede ikke tror på
Gud, bygger modellen på den antagelse, at Gud er dansker og Danmark Hans bolig. Derfor
ville det være forfængeligt overhovedet at forestille sig, at noget kunne laves om her.
Spørgsmålet er imidlertid også, hvorfor man skulle lave noget om. Den offentlige
service er på ethvert punkt bedre i Danmark end nogen andre steder. Et område, hvor
Danmark især er foregangsland, er jo på miljøstandarderne. De er klart nok så høje,
at ethvert forsøg på at overlade fastlæggelsen eller håndhævelsen af disse standarder
til andre, nærmer sig højforræderi. I øvrigt har Danmarks ufatteligt gode standarder
på miljøområdet den fordel, at Danmark aldrig kan siges at forfægte særinteresser i
forhold til fx EU. Derfor er det oprør mod Gud overhovedet at forestille sig, at
returflaskesystemet i Danmark er en teknisk handelshindring. Det er verdens bedste
returflaskesystem! Ikke mindst fordi de mange tusinde tons glas bliver indsamlet fra
flaskecontainere i boligkvartererne på en særlig støjfri måde. På særligt humane
tidspunkter. For derefter at blive kørt rundt i landet på lastbiler, der ikke forurener
og til sidst blive renset med en særlig type natronlud, der ikke belaster miljøet.
Et af de steder, hvor vi kan være ekstraordinært stolte af
den danske model, er på uddannelsesområdet. Folkeskolen er ganske enkelt fantastisk.
Ikke mindst fordi alle lærere er gode til at undervise. Den har altid været god, men
efter den er blevet pålagt at sætte eleven i centrum, har den nået usete højder af
kvalitet. Bortset fra, at klassekvotienterne altid skal sættes ned og budgetterne altid
skal sættes op. I andre lande bruger man stadig det håbløst forældede princip at
sætte faget i centrum, men heldigvis findes den slags levn fra den sorte skole ikke
længere hos os. At sætte faget i centrum svarer stort set til at bruge spanskrør og
ferle og fører desuden til, at man skal give karakterer. Og eftersom alle karakterer er
tilfældige, er den reelle grund til at give dem, at man i den sorte skole ønskede at
intimidere eleverne og holde dem nede i en permanent tilstand af umage og flid. Som
venstreorienteret er man forpligtet til at mene, at en hvilken som helst person, der kan
bestå en studentereksamen, egner sig til at gennemføre en hvilken som helst
videregående uddannelse.
Danmark er Guds bolig. Derfor er der værre alle andre
steder. Jo mere afhængige, danskerne er af et land, jo værre. Og jo mindre, jo bedre.
Derfor er de værste af alle udlande Tyskland og USA. De bedste lande er selvfølgelig
udviklingslandene. Danmark ikke behøver andre lande og kan klare sig selv til hver en
tid. Økonomisk, videnskabeligt og kulturelt. Sådan er det!
Vi kan til nød samarbejde med de øvrige nordiske lande, med
hvilke vi har en lang tradition for effektivt og frugtbart samarbejde. I øvrigt er det
heldigt, at vi kan klare os selv. For når Danmark ikke skal konkurrere på
verdensmarkedet, er der jo heller ikke nogen øvre grænser for løn. Hovedreglen er, at
Danmark ikke bør have med andre lande at gøre, med mindre det for at løfte den
venstreorienterede mands byrde. Han under sig som bekendt ikke hvile, før Afrika er fyldt
op med økologiske pumpestationer, solceller og muldlokummer.
Bag alle disse dagligdags, politiske holdninger ligger en
dybere analyse af samfundet. Hovedpunktet er, at samfundet kan inddeles i to klasser:
"os" og "dem". For så vidt angår "os", så skyldes vores
handlinger selve samfundets struktur og måde at fungere på. Derfor kan vi ikke drages
til personligt ansvar for noget. For så vidt angår "dem", så er de personligt
ansvarlige for deres handlinger, der som hovedregel skyldes ond vilje. Derfor kan de altid
drages til ansvar.
I øvrigt er det en skærpende omstændighed, at
"de" har lavet en gustent netværk af sammensværgelser. Hver onsdag mødes de
sammensvorne i celler, hvor "de" planlægger, hvordan samfundet skal udbyttes og
fornedres. Planerne bliver derefter i memoranda på Mærsk-brevpapir distribueret til
regeringen, Folketinget, domstolene og kongehuset, så de hurtigst muligt kan blive sat i
værk. Sideløbende bliver der af højt betalte, lidt for unge og lidt for smarte - men
bundrådne kommunikationsrådgivere udarbejdet dæk-historier, som sendes til
netværket af korrupte luder-journalister i den borgerlige såkaldt frie - presse.
Arbejdsløse, enlige mødre, børn, flygtninge, indvandrere,
kriminelle, studerende, invalidepensionister og kvinder er en del af "os".
Ydermere er de uforskyldte ofre. Kvinder er ofre for mænd. Studerende er ofre for SU,
adgangsbegrænsning og stop-prøver. Arbejdsløse er ofre for aktivering.
Invalidepensionister er ofre for lovgivningen. Enlige mødre er ofre for dumme, fordrukne
og liderlige fædre. Børn er ofre for incest, pædofili og Disney. Kriminelle er ofre for
deres opvækst og politiet. Flygtninge er ofre for indenrigsministeren. Indvandrere er
ofre for den vestlige kulturs hegemoni. Derfor er det pr. definition altid synd for dem.
Personer, det er synd for, har ikke noget ansvar. En
arbejdsløs er fuldstændig uden andel i sin situation. De må under ingen omstændigheder
fornedres i service-erhvervene. I det venstreorienterede verdensbillede er det ydmygende
såvel at give som at modtage service. Der ikke findes enlige mødre, der bærer sig
åndssvagt ad. Eksempelvis ved at få børn med upålidelige mænd, der betragter husleje
som en uforudset udgift og Sport i 2eren som en menneskeret, og som i øvrigt
aldrig et sekund har tænkt sig at forsørge ungen på gule plader. Flygtninge og
indvandrere kan pr. definition ikke være socialbedragere. Man kan ikke bebrejde kvinder,
der insisterer på at arbejde maksimalt 37,0 timer pr. uge inden for normal arbejdstid;
som ikke er til at drive på forretningsrejse og som i øvrigt helst vil arbejde
hjemmefra, at de bliver forbigået ved lederudnævnelser.
Drejer sagen sig om "dem", er forholdene
anderledes. Ledere er havesyge, gerrige og modbydelige. Onde. Hvis de begrunder ønsket om
konkurrencedygtighed i et ønske om at bevare selve arbejdspladsen, er det kun en taktisk
manøvre. Ligesom det er tilfældet, hvis de ser gennem fingre med, at småbørnsforældre
jævnligt kommer senere og går tidligere end dem, der ikke har små børn. Til de onde
mennesker hører også alle, der arbejder med økonomi, teknologi og naturvidenskab. Med
mindre det er langhårede og i praksis helt uanvendelige forskningsområder som
forhandlingsøkonomi, kaosteori og superstrenge. Disse fagfolk er eksakte. De måler og
sammenligner ting, og de bruger kvantitative metoder, hvilket naturligvis er helt
uacceptabelt for en venstreorienteret højre-hjerne. Navnlig læger er onde. Uanset hvad
de gør eller foreslår, er det forkert. Det er til enhver tid udtryk for, at de er i
lommen på medicinalindustrien, ønsker at undertrykke patienternes rettigheder samt at
foretage ulovlige, medicinske eksperimenter på dem. Derfor bør alle lidelser behandles
med samtaleterapi, urter og holistisk kropsterapi. Psykofarmaka skal forbydes. Al kirurgi
og medicin er udtryk for apparatfejlsmodellen.
Enhver, der er dygtig og gør sig umage, er at betragte som
"dem". Derfor mener enhver ordentlig venstreorienteret, at det er fuldstændig
umuligt at være dygtig og opnå succes, med mindre man har en skidt karakter.
I hverdagslivet indebærer den venstreorienterede
livsanskuelse, at man skal være kritisk. Specielt over for den moderne verden. Derfor er
man som venstreorienteret nødt til at mene, at effektivitet er skadelig, mens
langsommelighed til gengæld er frugtbar. Komfort og ressourcespild er synonymer. Er man
venstreorienteret, er man imod alle mulige effektive redskaber. I ganske særlig grad
køkkenmaskiner. Det er godt at vegtere, mens man rører flødeskum med en gaffel. Alle
venstreorienterede har indset, at tidsbesparende teknologi i virkeligheden stjæler tiden.
At købe en mikrobølgeovn, er at sælge sin sjæl til Satan.
Ved transport gælder det om ikke at skynde sig. Hastværk er
lastværk. Toget er ideelt. Det er både ufleksibelt, ukomfortabelt og upålideligt. Da
tog samtidig ikke kan forurene, er de et perfekt transportmiddel for den
venstreorienterede. Det er ikke noget problem, at et tog på Ribe-Tønder banen vejer 200
tons og i gennemsnit transporterer 12 passagerer.
Den moderne verden skal kritiseres ubønhørligt. Især
gælder det, at IT er fremmedgørende. Kulturindustrien er ude af stand til at frembringe
noget af værdi. Til gengæld er den rigtige kunst så sund, at den kan bruges til at
resocialisere kriminelle. Kunst er altid medrivende og siger enormt meget om samfundet. At
påstå, at der i visse af Tarkovskijs film forekommer statiske episoder, der kunne
beskrives som kedelige, eller at plottet i Kieslowskis "Blå" er fuldkommen
trivielt, er reaktionært. Almindelig, gammeldags kunst, der søger skønheden, bør man
dog være kritisk for, fordi gængs skønhed altid er et skjul for råddenskab og
korruption.
Ting, man ikke siger
Hvis man ønsker at begå sig blandt venstreorienterede, er
der visse ting, man under ingen omstændigheder må nævne. Til det sublimt sjofle hører,
at USA har stiftet fred i Europa i to verdenskrige. Og at hovedmotivet formentlig var
idealisme. Af samme exorbitant blasfemiske natur er påstanden om, at Marshall-hjælpen
var både storsindet, fremsynet og idealistisk, og at den stiller de europæiske
stormagters ynkelige Versailles-fred i et endnu mere pinligt lys, end den ellers udmærket
evner at stille sig selv.
Man må ikke sammenblande "os" og "dem".
Det går således ikke an at nævne, at der i arbejderklassen teoretisk set kan forekomme
umotiverede, uopdragne og dovne personer, og at dette muligvis igen kunne bidrage til, at
de pågældende havde svært ved at bevare en fast tilknytning til arbejdsmarkedet. Af
samme grund må det ikke omtales, at den indvandrede befolkning i visse henseender er
ganske gennemsnitlig, og at nogle indvandrere derfor i lighed med nogle danskere er
bundkriminelle og asociale. Og det må ikke omtales, at hovedparten af de personer, der er
overgivet til kriminalforsorgen, har en helt og aldeles skidt karakter, der ytrer sig ved,
at de af egen fri vilje lemlæster andre mennesker, stjæler deres ting og sælger
vanedannende narkotiske stoffer.
Det er også en utilstedelig sammenblanding af "os"
og "dem", hvis det nævnes, at den gennemsnitlige forrentning i erhvervslivet
kun ligger lidt over obligationsrenten, og at der derfor - set fra en kapitalists
synspunkt - tit indgår en stor portion idealisme, når han vælger at investere i en
usikker virksomhed i stedet for i sikre obligationer. Ligeledes må det ikke omtales, at
der ved indtægter helt op til omkring en million kroner om året som regel ses en lineær
sammenhæng mellem arbejdsindsats og løn. Det må derfor ikke nævnes, at en månedsløn
på omkring 80.000 kroner som regel er velfortjent og skyldes flid, umage og kompetence.
Det må desuden anses som helt uacceptabelt i den forbindelse at nævne, at alle mennesker
ikke er lige dygtige. Og at varetagelsen af en række arbejdsopgaver som fx kunstner,
forsker, politiker og leder kræver en egenskab, der kaldes "talent" og som er
uhelbredeligt ulige fordelt. Derfor er det også helt uacceptabelt at påpege, at der er
langt flere pladser på universiteterne, end der er kvalificerede ansøgere.
I ordentligt, venstreorienteret selskab bør det ikke
nævnes, at den private sektor dels skaber beskæftigelse og dels skaber den produktion,
der finansierer velfærdsstaten. Man bør også afholde sig fra påstande om, at
forudsætningen for, at produktionen kan udmøntes i beskattelige overskud og lønninger
er, at den bliver afsat (hvorved der i øvrigt udløses moms). I øvrigt bør det heller
ikke nævnes, at den underliggende forudsætning for al afsætning er, at produktionen er
nyttig og har en konkurrencedygtig pris. I den forbindelse hører det til de meget
alvorlige brud på god orden, hvis man nævner, at skatterne ikke kan sættes op i det
uendelige uden at kvæle initiativ og konkurrenceevne. Eller at nævne, at
national-egoistiske løsninger som at devaluere valutaen for at genoprette
konkurrenceevnen fører lige lukt i afgrunden.
I forhold til den offentlige sektor og staten må man som
venstreorienteret ikke antyde, at den ringe effektivitet kunne skyldes dårlig ledelse og
dårlig virksomhedskultur. Det må heller ikke anføres som et eksempel på det
vilkårlige i arbejdsdelingen mellem privat og offentlig virksomhed, at det private firma
Falck i næsten hundrede år til alles tilfredshed, uden at forlange urimelige priser og
uden mærkbart tab af tryghed for borgerne, har varetaget en række serviceopgaver hvoraf
nogle - som fx ambulancekørsel er overordentlig personlige. Ejheller, at den
private organisation Røde Kors har udført nyttige opgaver. For så vidt angår borgernes
forpligtelser i forhold til staten, må man under ingen omstændigheder kritisere
personer, der nyder godt af velfærdsstatens goder uden at have nogen som helst intention
om nogensinde at tage vare på sig selv og nogen som helst vilje til at bidrage til
fællesskabet.
Hvad angår miljøet og den kollektive trafik må det ikke
nævnes, at der indtil videre ikke er konstateret nogen sammenhæng mellem sundhed og
indtagelse af økologiske fødevarer. Det må ikke nævnes, at der findes
transportopgaver, der ikke kan løses med tog. I det hele taget må det ikke nævnes, at
biltransport med nogle få undtagelser er hurtigere end togtransport, at det er dejligt at
have 200 heste under egne Bubetti-sko, og at store, italienske vogne er meget smukke.
Endelig må det i forhold til fremtiden ikke nævnes, at det
er gået støt fremad siden 1970erne. Det gælder således åbenhed og demokratisering af
den offentlig forvaltning og den normale praksis i private virksomheder, borgernes
retssikkerhed, miljø og trafiksikkerhed.
Ingen fremtid og ondt i røven
Vi ville gerne være venstreorienterede. Men vi ikke udholde
det vrøvl, vi er nødt til at sige. Eller de fortielser, der forventes. Spørgsmålet er,
hvorfor det er endt så galt i en bevægelse, der blandt andet er stiftet med det formål,
at fornuften skulle sejre over fremmedgørelsen. Venstrefløjen er siden halvfjerdserne
gået i selvsving. Den snakker først og fremmest med sig selv, og det lyder mere og mere
som en religiøs sekt. Derfor har den i stadig mindre grad nogen som helst relevans for
andre end de indviede, og den har i stadig mindre grad nogen som helst visionære bud på
fremtiden.
En del af forklaringen ligger i, at venstrefløjen opgav
fremtiden. I stedet for at være det sted i bevidstheden, hvor drømme kunne blive til
virkelighed, blev fremtiden for venstrefløjen det sted i bevidstheden, hvor små risici
blev til kæmpestore trusler. Den holdt op med at være interessant som andet end et
skræmmebillede, hvor der var mere marked, flere risici og mere uoverskuelighed. Derfor
opgav venstrefløjen frivilligt fremtiden.
I stedet blev venstrefløjen et sted, hvor man kunne tilbede
jammerloven og optræde som det politiske livs mandagstrænere. En mandagstræner vil som
bekendt sige en person, der følger minutiøst med i alt, hvad der vedrører fodbold. Han
ved nøjagtig, hvilke udskiftninger, der skulle have været foretaget hvornår og hvilke
taktiske dispositioner, der ville have vendt kampen. Problemet er bare, at han først ved
det om mandagen, men at alle kampene spilles om søndagen. Sandheden om mandagstræneren
er, at han ikke har noget ansvar og formentlig heller ikke ønsker det. På samme måde
ønsker venstrefløjen heller ikke noget ansvar. Det er givetvis derfor, venstrefløjens
typiske taktik i forhold til et hvilket som helst praktisk problem, der kan løses, er at
udvide det. Derved bliver det så stort, at det bliver fuldstændig uløseligt. Når
først problemet er blevet gjort uløseligt, kan man trygt stille alle mulige krav og
forslag, som de praktisk og fremtidsorienterede partier nødvendigvis må sige nej til. Af
den simple grund, at de enorme krav blokerer for, at der bliver gjort noget overhovedet.
Derefter står venstrefløjen i forhold til sine kernevælgere med en dobbelt sejr: den
har "opdaget" et kæmpeproblem, der gør fremtiden endnu mere usikker, end den
allerede er. Og den har påpeget nøjagtig hvad der skulle have været gjort og hvor dumme
alle de andre politiske partier er, uden på nogen måde at kompromittere sig selv med
noget så ubehageligt forpligtende som et ansvar.
I de store mandagstræneres ånd har venstrefløjens bidrag
til store og små problemer i dansk, politisk liv været at sige, hvad der skulle have
været gjort. Folketingssalen er blevet gjort til et kæmpestort lærerværelse, hvor man
bedrevidende kan se hen over avisen og docere, hvad der burde have været gjort.
Europapolitikken. Sikkerhedspolitikken. Beskæftigelsespolitikken. Østpolitikken.
Thule-sagen. 18. maj-sagen. Færøbank-sagen. Hvis venstrefløjen kunne slippe afsted med
det, ville den givetvis gerne åbne sagerne om opgivelsen af Dannevirke; afskedigelsen af
ministeriet Zahle i påsken 1920 og Landmandsbankens krak, så den kunne brillere med
knivskarpe analyser og bidende sarkasme over systemet. Det ville desuden passe fint i
forhold til dens opfattelse af tid. Man kan formentlig sammensætte alle tiders bedste
regering ved at lade den bestå af halvt venstreorienterede og halvt taxi-chauffører,
eftersom det er de to grupper i samfundet, der har det sikreste greb om, hvad der burde
ske i dansk politik.
En anden væsentlig forklaring er, at venstrefløjen glemte
den oprindelige betydning af ordet "kritik". Kritik var egentlig en akademisk
disciplin, der blandt andet blev dyrket af Karl Marx. I denne betydning er kritik en
rationel rekonstruktion af et eller andet vidensfelt, der hidtil har ligget hen i fagligt
halvmørke. Som Marx selv fortog, da han opstillede sit forsøg på at rekonstruere den
hidtidige, nationaløkonomiske videnskab på en måde, så værdi- og arbejdsbegrebet fik
den mening, det ifølge Marx tidligere havde manglet.
Men kritik er blevet til noget andet på den moderne
venstrefløj. Kritik er blevet at have ondt i røven. Man har ondt i røven over dem, der
tjener penge. Man har ondt i røven over dem, der har talent. Man har ondt i røven over
de smukke og de dygtige. Man har ondt i røven over, at nogle bor i store huse og kører i
europæiske biler, mens andre bor i lejligheder og kører på cykel. Man har ondt i røven
over, at befolkningen hellere vil se amerikanske serier, når man har foræret den en
tv-station til to milliarder kroner med fri adgang til breddeidræt og debatprogrammer,
hvor en klog mand diskuterer med en idiot ud fra devisen, at sandheden ligger midt
imellem. Man har ondt i røven over, at folk hellere vil køre i bil end de vil blive
sjaskvåde på fodturen til S-togsstationen. Kort sagt: venstrefløjen har ondt i røven
over, at alle ikke er ens. De har ondt i røven over, at alle ikke nødvendigvis kan se
visdommen i det, venstrefløjen har bestemt er visdom.
Når intet af dette nogensinde er blevet diskuteret
ordentligt, skyldes det den ulyksalige trang til at opdele verden i "os" og
"dem". Kritik af venstrefløjen hører ikke hjemme imellem "os. Den er at
forvente mellem "os" og "dem", men internt er enhver kritik ikke bare
ukammeratlig og men også uretfærdig.
Au contraire
Den nemme løsning ville selvfølgelig være at blive
højreorienteret. Løsningen er imidlertid helt uacceptabel for os. Af to principielle
grunde. For det første mener vi, at det civiliserede menneske bliver til ved at omgås
andre mennesker, spejle sig i dem og modtage feedback fra dem. Sagt lidt firkantet mener
liberalisterne, at Robinson Crusoe er prototypen på mennesket, fordi han skaber sig selv
ud af den totale ensomhed gennem sin flid og viljestyrke. Vi mener stik modsat. Robinson
Crusoe ville være blevet fuldstændig uciviliseret og asocial inden for det første år
på sin øde ø. Det civiliserede og sociale menneske, som alle bør stræbe efter at
blive, opstår først i omgangen med andre mennesker. Et menneske er summen af alle sine
roller, men hvor kender man egentlig sig selv fra? Det gør man fra det billede, man har
af sig selv i alle sine forskellige roller. Man kan med andre ord kun træde i karakter
som far, mor, borger, elsker, direktør og folketingsmedlem, fordi man bestandigt modtager
far- og mor-feedback samt borger-, elsker-, direktør- og folketingsmedlems-feedback fra
sin omverden. Dette princip stikker endnu dybere. Man kan kun blive et normalt menneske,
fordi man hele tiden modtager normalt-menneske-feedback fra sin omverden. Hvis man ikke
modtager denne feedback, falder man i løbet af kort tid ud af sine roller og sin
identitet, og kan ende med at pådrage sig alvorlige og kroniske, psykiske lidelser.
Vi mener, at mennesket skaber sin fremtid. Selv. Den kommer
ikke fra teknologien eller fra markedet. Som al erfaring viser, er det en stor
misforståelse at tro, at samfundet bliver skabt af teknologien. Det forholder sig tvært
imod. Når et industrialistisk produktionsapparat kan bruges på tre så radikalt
forskellige måder, som det bruges i USA, Europa og Asien, skyldes det, at det afgørende
er de mennesker, der kontrollerer teknologien. I USA har den politiske vilje krævet et
stærkt markedsorienteret samfund, og derfor er teknologien organiseret, så den passer
til dette ønske. I Asien har den politiske vilje i de enkelte stater ønsket en
sammenvoksning af stat, virksomheder og fagforeninger til nationens bedste, og så er
teknologien blevet organiseret på den måde. Og i Europa har man ønsket social-liberale
samfund, hvor kunsten har været at få regulering og marked til at gå op i en højere
enhed, der skabte både produktion og tryghed. Og så har man organiseret teknologien, så
den kunne klare denne udfordring.
Intet af dette følger med nødvendighed fra
"teknologien" eller "markedet", men er resultat af en politisk vilje,
der igen er resultatet af en politisk kamp. Efter vores opfattelse bidrager højrefløjen
ene og alene til at mystificere "markedet" og "teknologien", så det
fremtræder som en slags naturkræfter, der ikke er noget at stille op imod. Ingen af de
to er naturkræfter. De er ikke engang mål i sig selv, men derimod to blandt flere
nyttige og effektive midler til at nå politiske mål.
Højrefløjen har kort sagt en opfattelse af mennesket og
dets politiske råderum, vi betragter som forkert. Men dertil kommer, at højrefløjen er
mindst lige så rig på myter og fortielser, som venstrefløjen er. Som højreorienteret
er man fx forpligtet til at mene, at miljøet bliver bedre af sig selv og at hovedparten
af de påstande, der er fremkommet om dårligt miljø er en smædekampagne, der skal ramme
landbruget og det øvrige erhvervsliv. Faktisk kan forpligtelsen reduceres til et krav om
altid at mene, at det er synd for landbruget og industrien, at der overhovedet bliver
stillet samfundsmæssige krav til dem.
I det hele taget er man som højreorienteret nødt til at
mene, at hvad som helst, som erhvervslivet måtte finde på, er godt og at industrien og
landbruget burde have tilladelse til at skrive lovene og sende dem pr. e-mail til
vedtagelse i Folketinget. Man er også nødt til at udtrykke en vis forståelse over for
om ikke nødvendigvis selskabstømmere, konkursryttere og platugler, så deres
velekviperede håndlangere. Endvidere er man som højreorienteret forpligtet til at
udtrykke og vise respekt for spekulanter, bolighajer, selskabstømmere, ejendomsmæglere,
erhvervsjournalister, bissekræmmere, mellemhandlere, skatteflygtninge, kommanditister,
reklamekonsulenter, sidegadeveksellerer og andre, der ikke har produceret noget som helst
nyttigt eller skabt en eneste ærlig arbejdsplads, men ene og alene beriget sig ved at
tage manipulere andre mennesker. I det hele taget er man nødt til at beundre folk alene
fordi de er rige.
Hvad angår sociale forhold, er man som højreorienteret
nødt til at antyde, at mindst 90 procent af de arbejdsløse selv er skyld i det, og man
er nødt til at slå enhver tale om virksomheders sociale ansvar hen som noget, der enten
for længst er indført ad frivillighedens vej. Eller som noget, der er komplet
overflødigt. Samtidig er man nødt til at påstå, at det ville være bedst, hvis
skatterne lå på engelsk eller amerikansk niveau. Og hvis Danmark i øvrigt var en
militær stormagt med ubåde, hangarskibe og en kaserne i hver købstad.
Omvendt må det ikke nævnes, at dele af landbruget og
industrien forurener som bare pokker. Ligeledes er det ikke comme il faut at omtale
fattigdom og ulighed eller at nævne, at selve det at betale skat til alle tider har
været tegn på civilisation. Man må heller ikke omtale utilitarismens amoralske sider,
som gør det legitimt hinsides enhver indvending at producere unyttigt ragelse som My
Little Pony, evalueringsrapporter, kuglepenne med nøgne damer, merkonomer,
toiletpapirskjulere, temauger, undergardiner, konsensus-konferencer, Jerry Springer Show,
vatterede bøjler, bachelorer, undertøjs-vaskeposer, bonuspoints, golfbold-vaskere,
oplevelsesturisme, lysende butterflys, industriæg, deodoriserede tamponer og Børsen.
Endelig er det ikke god tone at nævne, at den borgerlige fløj er endnu mere splittet end
venstrefløjen. På den ene side liberalismens komplette nihilisme og på den anden side
konservatismens respekt for traditioner og værdier.
Det progressive
Vi ville gerne være venstreorienterede. Men hvad er det i
dag? At have ondt i røven og af sig selv. At have mistet troen på fremtiden. At sige
nej. Som venstrefløjen har udviklet sig, er der i virkeligheden ikke nogen grund til at
være venstreorienteret. Men desværre er der heller ikke nogen som helst grund til at
være højreorienteret.
Hvad der er behov for er at gennemtænke politik helt forfra.
Uanset, at befolkningen flygter fra partierne, er der et stort behov for politik. Det
forklarer, hvorfor vi ikke flygter fra valg og folkeafstemninger. Det er nødvendigt at
gøre op med al den politiske vanetænkning og formulere kernen i, hvad det i dag vil sige
at være progressiv og tro på, at mennesket skaber sig selv og sin fremtid.
Udgangspunktet må være det enkelte menneske. Som ønsker at
realisere sig selv. Og som ønsker sig en "natvægter-social-stat", der ikke
blander sig i, hvordan man skal leve sit liv, men skaber de regler og det klima af
fairness der skal til, for at individerne kan udfolde sig.
Nogle vil sikkert se det som et problem, at udgangspunktet
for en progressiv politik i fremtiden bør være individet. I virkeligheden er det en stor
fordel. Når man tager udgangspunkt i individet, kan man også stille krav og sige, at
staten og den politiske proces ikke kan gøre alt. Forudsætningen for den gyldne fremtid
er, at så mange som muligt holder op med at forstå sig selv som ofre og i stedet
koncentrerer sig om det, vores enorme velstand i virkeligheden giver de fleste mulighed
for. At ville sig selv.
Det er sjovt at arbejde. Det er sjovt at uddanne sig. Det er
sjovt at have børn. Det er sjovt at have en fremtid, og det er endnu sjovere at skabe den
selv. Motivationen er Det Gode Liv. Derfor er den politiske opgave er at skabe et rum,
hvor vi kan bruge det økonomiske overskud til at skabe menneskeligt overskud. Det
økonomiske overskud er i sig selv goldt og glædesløst. Det giver ikke mening. Hvad
gavner det en mand at have overskud, hvis han har underskud? Et økonomisk velfunderet
samfund bør vægte borgernes kulturelle og menneskelige overskud, så velstanden kan
blive til velfærd. Det kræver en politisk proces, der giver plads til begejstring. Til
at sige ja. Til gøre samfundet bedre end det var i går.
Det kulturelle og menneskelige overskud skal ikke defineres
af staten. Det er ikke et udviklingsprojekt udtænkt af specialister og embedsmænd. Det
rigtige spørgsmål lyder nemlig ikke: hvordan får vi folk til
.? Spørgsmålet
lyder: hvorfor holder vi op med at være glade, begejstrede, idealistiske tillidsfulde,
troskyldige, synge, tegne, fortælle historier, danse, glædes, håbe, forvente