Det blæser om Jøp’erne

Engang eksklusivt ubemærkede seniorkonsulenter, krisemagikere, journalistiske koryfæer der skiftede side og blev det gamle danske erhvervslivs fortrolige rådgivere. Nu er det en virksomhed, som de unge løver i faget elsker at rakke ned ved gadekæret i en lille branche, hvor alle dropskogerne kender hinanden. I sidste måned blev Jøp’erne beskyldt for inhabilitet i forbindelse med rådgivning til både Dong og Elsam. I denne måned taler man om regnskab i røde tal fra Jøp’erne. Samtidigt hvisker jungletrommerne at en påfaldende mængde af de yngre konsulenter vælger koryfæerne fra, og søger væk fra Jøp, Ove og Myrthu. Profiler som Margrethe Lyngs, Anette Juhler Kjær og Line Grove Hermansen har indenfor det sidste stykke tid forladt Jøp’erne, de to sidste til spinposter hos den siddende regering, der tilsyneladende betragter Jøp’erne som deres egen rekrutteringpool. Samtidigt skiltes Jøp’erne sidste år med direktør Jens Erik Karlskov under omstændigheder, der vist efterlod mere end denne erhvervsjournalist i undren. Lagt oveni gik en stor kunde gennem mange år og en selvstændig IR-afdeling, der blev forsøgt startet op, måtte lukkes med milliontab, og trækkes ind under selve Jøp, Ove og Myrthu.

Kommunikationsforums udsendte medarbejder mødte Jøp, Ove og Myrthus karismatiske Jess Myrthu til en samtale om kriser i flere betydninger, og fik samtidigt et skud af den særlige Jøp, Ove og Myrthu ”magic”, der har gjort konsulentvirksomheden til et fixpunkt i den danske kommunikationsindustri.

 

Onsdag i denne uge forlod medstifter Erik Ove firmaet og posten som direktør, en post han kun havde bestridt i under et år. Det kunne se ud som om Jøp’erne havde monteret en V8’er på deres svingdør. Men Jess Myrthu har nedlagt dårlige historier så længe, at det vel nærmest er en rygradsreaktion. Adspurgt om et - i øvrigt offentligt proklameret - generationsskifte er mislykket og om det i den forstand har været et år med krise hos Jøp’erne, så svarer Jess Myrthu rutineret og bestemt:

 

- Det passer simpelthen ikke, at vores arbejde med et generationsskifte er gået galt. Og det har ikke været et synderligt dårligt år for os. Erik Ove forlader os, og vi indfører nye partnere, som led i vores generationsskifte, andet ligger der ikke i det. Det vil jeg i øvrigt ikke kommentere mere på, siger Jess Myrthu kortfattet og bestemt. Normalt ville en journalist blive ved at snage, men Jess Myrthu lader ingen dør stå åben. Det ser næsten ud som om emnet keder ham, og han viser ingen tegn på, at spørgsmålet overhovedet kan tages op igen. Jess Myrthu besidder en aura af krisestyring; det er som om emnet lægges død, af hans mimik alene. Man bliver jo det man laver.

 

Den grå eminences tid forbi?

Jøp, Ove og Myrthu var med til at starte en industri. I dag er det vel den mest kendte konsulentvirksomhed indenfor kommunikationsbranchen. Det er kun sytten år siden, at Jøp’erne med ekspresfart indtog en halvtom scene, og sammen med andre erhvervsjournalister som Buskist og Brinkmann var blandt de første generationer i den PR- og kommunikationsindustri, der nu er en naturlig del af dansk erhvervsliv. Med konsulenter kendt fra TV, fik de hurtigt et ry som dem, der kunne bygge bro mellem stadigt mere kritiske medier, og er erhvervsliv, der opdagede, at Jøp’erne kunne få mediestormene til at lægge sig.

 

Var Jøp’erne ikke kendt før deres sag med rådgivning af de to konkurrerende elselskaber, så er de det nu. Og de er ikke ene om at mærke et øget lys på den pr-branche, der tidligere levede godt i det skjulte. Det virker som om pressen i stigende grad interesserer sig for dem, der hjælper virksomheder og politikere med at forme deres budskaber. Men Jøp’erne har altid været det diskrete PR-bureau, der i mange år var mest kendt for at være involveret i kriser og prekære sager, hvor erhvervslivet ikke havde brug for mere opmærksomhed. Er der en ny verden, med større krav til involverede pr-operatører? Det kan godt være, mener Jess Myrthu, men ikke for ham og hans firma:

 

- Vi er bag lyset. Det har vi altid været. Og det vil vi blive ved med. Med mindre vores kunder da ligefrem mener, vi skal være ansigtet på det ene eller det andet. Vores kerne er strategisk rådgivning om kommunikation. Og det mener vi er noget som vores kunder bør administrere som de selv vil. Jeg kan ikke se, at der for vores forretning skal ændres på noget, således at det oftere skal være synligt hvem der er PR-rådgiveren. I den politiske verden er det ved at ændre sig, og spindoktorerne bliver mere oplyste. Men det er en anden verden end den vi oftest befinder os i, og man skal ikke tro at tendensen i den politiske verden uden videre spilder over i vores. Derfor vil man ikke se Jøp, Ove og Myrthu-konsulenter påtage sig rollen som mediestjerner. Jeg tror måske spillereglerne ændrer sig langsomt også i PR-faget. Men ikke for os. Vores kerneydelse passer simpelthen ikke til det, forklarer Jess Myrthu.

 

I det hele taget virker det til, at Jess Myrthu ikke er en mand, der lader sig rive med af tendenser, buzzwords eller de kortvarige begejstringer, der ofte skinner manisk i øjnene på kommunikationsfagets konsulenter. Jess Myrthu ligner ”old economy”: tillidsvækkende, stabil og behersket. Vi er meget tættere på bankdirektør Varnæs end vi er på Mads Skjern.

 

Kriseknuserstigmatisering

Igennem Jøp’ernes første år fik de et ry som kriseknusere; dem der kunne kaldes ind, når noget gik galt, eller en virksomhed blev fanget med fingrene i kagedåsen. Jess Myrthu siger selv, at evangeliet for ham altid har været fuld åbenhed. Og så har han i øvrigt brugt mange kræfter på at bekæmpe det stigma, som har været ved at sætte dig på hans virksomhed. Risikoen for at blive kategoriseret som dem der (kun) tager sig af kriser har været overhængende.

 

- Vi har måttet kæmpe meget med den opfattelse, at vi hovedsageligt var et krisestyringsbureau. Vores ry på det område, har åbnet mange døre for os. Man skal jo ikke skamme sig over at være god til noget. Men det er ikke, og har aldrig været, vores niche. Vi er kommet i kontakt med mange firmaer, som havde et akut behov, og som vi siden hen har oparbejdet et langvarigt forhold til. Men vi fokuserer på hele spektret af strategisk kommunikationsrådgivning. Jeg giver blandt andet mange foredrag for at videreformidle, at vi arbejder med en bred palet. Det ved vores kunder også. Vi blev en overgang kendt på grund af vores engagement i sagen med MT-Group og deres kriser i byggeriet af Storebæltsforbindelsen, men da havde vi allerede haft et langt samarbejde med Monberg og Thorsen inden. Så billedet af kriseknuserne der kaldes ind når bølgerne går højt er misvisende, insisterer han.

 

For meget presse på for få kvadratkilometer

Studier af erhvervsjournalistik viser klart, at der er en stærk stigning i det, der kan kaldes kriser for virksomheder. I dag er det obligatorisk journalistisk stof på erhvervssiderne, og der er ligefrem et fag på journalisthøjskolen, der hedder krisejournalistik. Jess Myrthu finder det grotesk.

 

- Danmark er jo på størrelse med Manchester og omegn. Men nyhedstrykket på danske virksomheder er helt grotesk, og kravet om, at der skal være kriser fra journalistisk side, er jo endt i en proportionsforvrængning. Og det kan folk altså godt gennemskue. Oplagene falder jo på aviserne, de fleste kan jo godt se at der ikke er noget substans i meget af det journalistik, der skulle omhandle kriser i erhvervslivet, siger Jess Myrthu. Han ryster smilende på hovedet, da kommunikationsforum udsendte spørger ham om ikke det er ”good for business”.

 

- Det forpester jo arbejdsmiljøet, og krisestyring er altså ikke det centrale i vores forretning, siger han.

 

Det glider lettere med Jøp…

Da ISS endte i større krise på grund af regnskabsfusk i ISS’ amerikanske afdeling, blev Jøp’erne hyldet som redningsfolk i pressen fordi firmaet netop havde ry for at kunne formidle åbenhed mellem erhvervslivet og pressen. Det er den omvendte verden, når pressen hylder PR-folkenes indtog, men det viser hvor etableret en position Jøp’erne har i Danmark. Jess Myrthu forklarer, at hans virksomhed en overgang blev betragtet som en mediator mellem presse og erhvervsliv, hvor Jøp’erne i hvert fald sørgede for en øget åbenhed i et erhvervsliv, der ikke altid har forstået, hvordan samfundets interesse skulle håndteres:

 

- Sådanne ting har jo også været med til at opbygge ryget om kriseknuserne. På det tidspunkt blev vi næsten anset for at være mediatorer mellem virksomhederne og pressen, fordi vores mantra om åbenhed lukkede op for en informationsstrøm. Vi har oftest et ganske tæt og fortroligt forhold til ledelserne i de virksomheder, der er kunder her. Jeg ser os som en nær rådgiver, lidt som en advokat, der er til rådighed i virksomhedens daglige arbejde. Vores bornerte holdning til selv at være i lyset, giver os ofte den tillid der gør, at vores råd bliver fulgt, siger han. Jøp’ernes diskretion har også givet dem en konnotation af eksklusivitet, en konnotation, som Jess Myrthu ikke begræder. De kom på markedet på det rigtige tidspunkt, havde massiv succes, og mund til mund har givet dem det, de havde brug for af reklame. Jøp’erne har, ville nogen sige, levet et forkælet liv, med en kvalitet af urørlighed, der sikkert følger med den starpower (kendt fra TV), der har været en vigtig del af virksomhedens stjerneflugt.

 

Jøp -O- Magic – hvad er det de kan?

I alle virksomheder er der en opfattelse af hvordan verden ser ud, og hvad man skal gøre for at operere succesfuldt i den. For kommunikationsvirksomheder er udsynet på verden selve substansen i det produkt man sælger, og mange kommunikationskonsulenter er derfor fremragende vejrhaner for nye vinde i tiden, som om de næsten var sociologiske måleinstrumenter i sig selv. Men ak. I den forbindelse får kommunikationsforums udsendte ikke meget smæk for skillingen i mødet med Jess Myrthu. Han uddeler ingen sociologiske øksehug eller fremsætter nye strategiske visioner. Han mener ikke at der er særligt meget, der er særligt forandret i kommunikationsindustrien.

 

PR er PR.

"Verden ændrer sig ikke så meget. Vi laver strategisk kommunikationsrådgivning på topplan til det danske erhvervsliv. Og vilkårene for det arbejde, kan jeg ikke se er ændret. På kanterne i kommunikationsbranchen opstår der måske en specialisering, hvor nogle sætter sig på fx teknologibranchen eller fødevareindustrien. Men på det overordnede plan tror jeg ikke tiden stiller anderledes krav til kompetencerne. Men vi har da også prøvet at specialisere nogle af vores tillægsydelser. Vi har fx et datterselskab som særligt tager sig af netkommunikation. Vores eksperiment med en særligt IR-virksomhed lykkedes ikke. Det var et strategisk fejlskud. Min analyse er, at med vores kerneprodukt, så gør vi det egentlig rigtigt. Vi skal blive ved at være diskrete, bornerte om man vil. Vores forretning er sund, og tiden er ikke løbet fra os, hvis det er det du spørger om ", siger han.

 

Og som man sidder der, med det fuldstændigt rolige menneske Jess Myrthu, så tror man ham gerne. Man får et snif af en særlig kvalitet, der har gjort Jøp, Ove og Myrthu til referencepunkt for den danske kommunikationsindustri: Manden lugter langt væk af kontrol og ”trustworthyness”.

 

Jess Myrthu sælger sig ikke sig selv som analytiker af en hastigt forandrende tid, han propaganderer ikke radikale og anderledes indsigter. Hans ro er en særlig konsulentkvalitet, hvor man er rolig lige meget hvor vinden blæser eller hvor meget. Jess Myrthu sælger tryghed i både medvind og modvind. Og det er jo en særlig vare i en hurtig-snakker-varmluft branche, når det trækker op til storm.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job