Design-anmeldelse af dr.dk
DR tabloid

DR forfladiger sit udseende på sin populære hjemmeside. Stooore billeder. Stooore overskrifter. Næsten ingen tekst. – Det ligner en formiddagsavis og virker overfladisk, bortset fra et enkelt scoop på annoncepladsen. Den gode nyhed er, at der ikke skal meget til for at rette op på problemet.
Et af Danmarks største sites, dr.dk, er i gang med en større forandringsproces. Hele sitets struktur er ændret, der er arbejdet med en øget genkendelighed og bedre sammenhæng på tværs af det omfattende site, og ”på forsiden er prioriteringen af indholdet tænkt som direkte indgang til det bedste lige nu,” forklarer kanalchefen for dr.dk, Michael Arrebo.
 
Det er enkelthed og overskuelighed, der har været målet for re-designet. Der er ryddet kraftigt op, blandt andet er den markante grønne bundfarve og venstremenuen fjernet. De nye klæder tager sig på forsiden ud ”som store fængende rubrikker og fotos”, som den ansvarlige for re-designet, Marie Louise Hjerrild Poder, kanalredaktør i DR Medier, formulerer det.
 
Elementerne på forsiden synes at slås med hinanden om opmærksomheden. De savner kontrast og prioritering. Mere brødtekst vil blandt andet kunne bruges til at gøre en forskel. Bemærk i øvrigt det gode brud på højrespalten
 
Man hører ikke pointen bedre af, at den bliver råbt
Ændringen af dr.dk vil ske løbende de kommende måneder. Forsiden var naturligvis den første side, der blev offentliggjort, idet den som velkomstside fremstår som sitets ansigt og med sin identitet lægger stilen an for hele sitet. Indholdsmæssigt er der ifølge Michael Arrebo ikke sket ændringer.
 
At forsidens indhold er så groft forhåndssorteret, minder mig umiddelbart om formiddagsavisernes lettere overfladiske formidlingsniveau. Det kan være en fordel, hvis formålet er at nå ud til en bredere målgruppe, men omvendt en ulempe, hvis man ønsker at fremstå som en seriøs og nuanceret afsender.
 
Det er selvfølgelig vigtigt at huske på, at dr.dk ikke udelukkende står for seriøs nyhedsformidling, men henvender sig til størstedelen af Danmarks befolkning, interesse- og aldersmæssigt. En oprydning, med fokus på tilgængelighed og brugervenlighed, er derfor rigtigt set.
 
Jeg mener dog, at dr.dk skal passe meget på ikke at fremstå som afsender af hurtig og overfladisk sensationsunderholdning, hvilket de store billeder og overskrifter nemt associerer til. Kvaliteten skal være i højsædet, selvom – eller jeg skal måske nærmere sige især – når man ønsker at fremstå med større enkelthed i sit visuelle udtryk.
 
En mindre visuel finpudsning kan have en afgørende betydning for dette vigtige førstehåndsindtryk på forsiden. Da dr.dk har opfordret alle brugere til konstruktiv tilbagemelding om og ideer til re-designet, vil jeg her komme med mine bud.
 
Den gamle forside. Klaustrofobisk grøn og klar kandidat til en opstramning, ja. Men den har en styrke: Den opleves prioriteret
 
Forslag: Mere kontrast – det skaber prioritering
Et layout med mange store billeder og store overskrifter samt færre spalter og mindre tekstmængder er en svær cocktail, da der ikke er tilstrækkeligt materiale til at gøre godt med. DR bør nemlig bruge to vigtige layoutmæssige kontraster: størrelses- og mængdekontrasten. Når elementerne er lige store og vægten fordeles ligeligt, bliver helhedsindtrykket også "lige meget", altså ligegyldigt:
 
Blikket flakker hvileløst rundt som på de enkelte dele af et kludetæppe. På dr.dk er det tætpakkede billedunivers riet groft sammen af overskrifterne. Ved at uddybe overskrifterne – mere brødtekst, tak – ville layoutet få en tiltrængt niveaudifferentiering. 
 
Helhedsindtrykket fremstår en smule løst og fragmenteret, hvilket mere horisontal stramhed kan afhjælpe.
 
Den tidligere grønne farve blev brugt ret klaustrofobisk, men den havde samtidig en samlende effekt. Den re-designede forside fremstår en anelse bleg. Det minimalistiske udtryk kan stadig bevares ved at inkludere gråtonede baggrunde eller adskillelser i form af linjer eller bjælker. Begge løsninger er til stede, men så sart, at de let drukner.
 
Annoncepladsen er forsidens scoop
Det første, man får øje på, efter man er landet på dr.dk’s forside, er annonceringen med fast placering i højre side. I skrivende stund er det DR-P6 BEAT, der har fået tildelt denne fornemme og meget iøjnefaldende plads. Udover de animerede tekstbokse får de fritlagte billeder lov at bryde højrekant som de eneste på forsiden, hvilket er meget effektfuldt. Tillykke med denne fantastisk gode og overraskende detalje.
 
Og tillykke i øvrigt med sitet, som bliver spændende at følge udviklingen af. Det tegner godt på de første undersider, som fremstår mere overbevisende end den svære forside.
 

Relaterede artikler

Anything you can do, DR can do better - DR’s store reform af kanalporteføljen på tv er både et udtryk for nødvendig fornyelse og for stædig fastholdelse af en k...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

60 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Job

Vice President Media & Digital

Frist: 5. oktober

Praktikant

Frist: 8. oktober

Kommunikationsrådgiver

Frist: 10. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.