Derfor starter en trend

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1014 artikler

57 indlæg

En ny trend opstår ikke bare ud af den blå luft. Eller sagt på en anden måde: Forandringer i vores stil og livsstil har altid en årsag, ofte i meget konkret form. Årsagerne til, at nye trends opstår, er mange, og de vil være forskellige til for skellige tider. I mange sammenhænge er vi udmærket klar over, hvorfor en trend er opstået, fx på grund af demografi ske ændringer: lavt fødselstal, højt fødselstal, høj levealder osv. Trends, som sker på grund af demografi ske forandringer, er ofte rimelig lette at analysere. K-forum bringer her et kapitel fra Henrik Vejlgaards bog: "Trend mangement" om hvorfor trends starter.

Læs her kapitel 4: " Derfor starter en trend fra Henrik Vejlgaards bog: "Trend management" i pdf her.

Ifølge Henrik Vejlgaard er en trend er ikke bare en uforudsigelig udvikling, som kun særligt intuitive personer kan iagttage. Ved at studere og analysere en række trends viser der sig at være nogle mønstre. Disse mønstre kan bruges som en slags guide til at forstå, hvordan processen fra trend til mainstream foregår. Trend Management er besvarer en lang række spørgsmål, f.eks.

• Hvem skaber nye trends?
• Hvor opstår de nye trends?
• Hvorfor opstår en trend?
• Hvordan udvikler en trend sig?
• Hvilken rolle spiller trendsetterne i markedet?

Henrik Vejlgaard giver eksempler på, hvordan trends har påvirket kendte virksomheder og mærkevarer såvel positivt som negativt – og han giver en række råd om, hvad virksomheder skal gøre for at bevare deres position på markedet. Trendsetterne spiller en nøglerolle i alle trends, så hvis man forstår trendsetterne, kan man undgå at blive offer for forandringerne – med faldende salgskurver til følge.
Trends påvirker virksomheder i flere og flere brancher, og bogen er et must for alle, der lever af at sælge livsstilsprodukter. Med bogens begrebsapparat får alle, der interesserer sig for fænomenet trends tillige et fælles sprog, som gør det nemmere at forstå og arbejde med trends. Bogen er inspirerende og lærerig læsning for alle, der arbejder med markedsanalyse, produktudvikling, innovation, design, marketing og branding.











Trend management
af Henrik Vejlgaard
JP forlag
DKK 328,-







Relaterede artikler

SuperTrender – gjennomgripende tendenser i en omskiftelig tid - Av Ola Gaute Aas Askheim, Bengal Consulting
Masseindividualisme - og andre ideer om fremtidens forbrug - Forbrug er et kommunikationsmiddel, og kommunikation bliver vigtigere. Der bliver forbrugt mere og mere i en tilsynelade...
Fra DINK TIL BOBO - Segmenternes historie - Markedsanalytikerne var blandt de første til at beskæftige sig med livsstil i det 20. århundrede. Så når vi skal se på, ...
De urbane stammers tid - ”Urban Tribes” blev sidste år en af de mest omdiskuterede bestsellers i USA. I bogen peger journalisten Ethan Watters på...
The Tipping Point - En trend er en modebølge af en vis varighed, som har nået en relativt stærk udbredelse, og trendforskning er en discipl...
Bedre branding = kryptonit & konflikter - Tidens hede, og ofte uklare og floskelfyldte debat om branding og storytelling rummer et overset potentiale. Når virksom...
Snobmoddities & Counter-googling - Synes du, at online oxygen hører til dit being space? Counter-googler du dine snobmoddities, eller er du til no frills c...
1 %, der ændrer verden - Betyder det noget, at 1 % af unge californiere drømmer om at blive snigskytter? Ja. Det er vigtigt, siger Burson Marstel...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

48 JOB

Kommunikationsrådgivere

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.