Både ansøger og ansætter i dag ofte er fastlåst
i traditionelle roller og kommunikationsritualer i jobsamtalerne, mener
Jann Scheuer. Resultatet er, at magtforholdet forbliver asymmetrisk –
til trods for at kvalificerede ansøgere ikke hænger på træerne, og det
i dag ofte er virksomheden, der skal sælge sig selv.
Den udfordrende samtale
Både ansøger og ansætter i dag ofte er fastlåst
i traditionelle roller og kommunikationsritualer i jobsamtalerne, mener
Jann Scheuer. Resultatet er, at magtforholdet forbliver asymmetrisk –
til trods for at kvalificerede ansøgere ikke hænger på træerne, og det
i dag ofte er virksomheden, der skal sælge sig selv.
Af projekttleder, cand.merc. Anja Lawson og
projektleder, cand.mag. Mette Lindegaard
Mange
brancher oplever i dag, at det er jobbene og ikke ansøgerne, der hænger
på træerne. Jann Scheuer er forsker i talesprog og underviser på Københavns
Universitet. Hans undersøgelser viser, at i jobsamtaler er mange - både
ansøgere og ansættere - fastlåst i traditionelle roller og kommunikationsritualer.
Med andre ord kommer ansøgeren stadigvæk med hatten i hånden og virksomhederne
krydsforhører stadig ansøgeren.
Hos
mange ansøgere er der et spændingsforhold mellem bevidstheden om ens gode
muligheder på jobmarkedet og så de kommunikative ritualer, hvor man gerne
vil accepteres, gøre et godt indtryk og blive oplevet som socialt legitim.
Mange ansøgere går ind til jobsamtaler med bevidstheden om, at det blot
er én af de mange muligheder for job, som de har. Man vil blot ”tjekke”,
hvad den her virksomhed kan byde på. Alligevel er det meget sandsynligt,
at ansøgerne i samtalen falder tilbage i den traditionelle underlegne
ansøgerposition.
Kommunikation
er ritualiseret
– Min intuition er, at selvom de materielle vilkår
er ændrede, så fastholdes vi stadig i de gamle roller, hvor magten ligger
hos virksomheden. Det skyldes, at kommunikation er så pokkers ritualiseret.
Kommunikative ritualer er noget, der sidder på rygmarven, noget der er
dybt forankret i kulturen - og det ændres ikke så hurtigt, siger Scheuer.
–
Derfor vil vi sandsynligvis stadig se en asymmetrisk magtfordeling i jobsamtaler.
Også hos fx de nye IT-folk, som jo har fat i den lange ende på jobmarkedet.
De går ind til jobsamtaler og opfører sig fuldstændig som man plejer at
gøre til jobsamtaler - og det samme gælder virksomhederne, siger Scheuer.
Jann
Scheuer mener, det bl.a. skyldes, at jobsamtaler ikke er udveksling af
information, men derimod kulturel handlen. Ansøgeren forsøger hele tiden
at fremstille sig selv som socialt legitim og kompetent - og det sker
ikke kun ved indholdet af det, der siges, men derimod lige så meget via
måden, det siges på. Kommunikationen er således altid gennemsyret af kulturens
normer, ritualer og standarder. Og både ansøger og virksomhed konstruerer
- hver gang de åbner munden - sig selv og deres livsverden.
Personlig kemi
Tendensen hænger nøje sammen med, at virksomheder
ofte ansætter folk med udgangspunkt i personlig kemi. Flere undersøgelser
ved jobsamtaler viser, at co-membership er en faktor, der er temmelig
styrende og ganske bestemmende for, om en ansøger får jobbet, fortæller
Scheuer. Co-membership er ifølge Jann Scheuer, når deltagerne i samtalen
finder et fælles tilhørsforhold, som skaber rum for dialog, fx samme uddannelsesbaggrund
eller fælles fritidsinteresser. Det man i coaching-terminologien kalder
fælles referenceramme.
Jann
Scheuer siger videre, at det kan virke irrationelt, hvis man ser på det
ude fra, men hvis man kigger på det i selve jobsamtalen, så er det hamrende
rationelt. Det begrunder Scheuer med, at co-memberschip netop tager afsæt
i det, som alle leder efter i øjeblikket, nemlig god kemi. Så på den måde
er det afsindigt rationelt. Men god kemi er selvfølgelig ofte ikke alt
- der kræves som regel også mere hårde faglige kvalifikationer.
Virksomhedens
ansvar
Men hvad kan man som ansøger og virksomhed
så gøre for at opnå en mere symmetrisk magtbalance? Hvordan skaber man
en dialog, som er til gavn for både ansøger og virksomhed?
Ifølge
Jann Scheuer må ansvaret for at skabe et rum for dialog ligge hos den
virksomhed, der afholder jobsamtalen. Her spiller flere faktorer ind.
Dels drejer det sig om den forberedelsestid, der går forud for selve jobsamtalen,
og dels at virksomheden gør brug af de metoder og teknikker, der findes
inden for coaching, mener Jann Scheuer.
Som
Scheuer siger, er det i virkeligheden ret banalt. Virksomheden skal -
før jobsamtalen - afklare, hvilke kvalifikationer man ønsker at tilføre
sin organisation. Det er nødvendigt med en meget klar og gennemarbejdet
holdning til, hvad den nye medarbejder skal kunne. Virksomheden kan fx
have fokus på at matche værdier og holdninger mellem ansætter og ansøger.
– Værdier og holdninger vil
under alle omstændigheder være noget, der har indflydelse på rekrutteringsforløbet.
Så hvorfor ikke gøre det explicit, spørger Scheuer.
Det
kræver, at virksomheden bruger omkring 5 gange så lang tid før jobsamtalen,
som man bruger på selve jobsamtalen. Det er der ikke ret mange virksomheder,
der gør, mener Jann Scheuer .
Jann
Scheuer arbejder netop nu med medarbejdersamtaler, hvor han er i gang
med indsamlingen af data fra en række virksomheder. Her fokuserer han
på, om virksomheder egentlig i den daglige samtale leder og medarbejder
imellem er i stand til at operationalisere alle de flotte værdier, de
har formuleret samt skabe et rum for dialog, bl.a. ved hjælp af coachingmetoder.
Kommer fx værdier som ”mennesket i centrum” til udtryk ved den halvårlige
medarbejdersamtale? Det er bestemt et studie værd.
02.05.00
Læs
også en kort omtale af Jann Scheuers
bog
Læs mere om rekruttering
på Rekutteringsforum.dk