Den oversete direktør

Human Ressource direktøren er en meget vigtig funktion at få med i virksomhedens intranet- og Knowledge Management projekter. Men det er desværre de færreste virksomheder der har opdaget dette.

I mange virksomheder (og jeg siger ikke, at det er alle, men..) er human ressource og personalefunktionen en lidt inferiør funktion. Ofte refererer HR-direktøren til Økonomidirektøren og betragtes i øvrigt ikke som helt rigtig direktør. Det er de rigtige direktører der beslutter, og HR direktøren kan så være med på en ”lytter” og kommentere i ny og næ.

For år tilbage var produktionsdirektøren en af de mægtige sammen med den administrerende, så kom IT-udviklingen og IT direktøren fik mere at skulle have sagt. Skal der i dag tages rigtigt store beslutninger skal vi have fat i salgs/marketing direktøren fordi CRM (Customer Relation Management) er et af tidens mantraer, og udviklings direktøren fordi innovation og time-to-market er centralt for om pengene kommer hjem igen.

Men HR-direktøren beskæftiger sig bare med ansættelser, løn og kompetenceudvikling og den slags bløde områder, der ikke rigtigt kan ses på bundlinien, og derfor har hun ikke den gennemslagskraft og beslutningsret som de ”rigtige” direktører.

Dette vil ændre sig markant i de kommende år. De menneskelige ressourcer i virksomheden er de mest omkostningstunge ressourcer, der bliver mangel på kvalificeret arbejdskraft, og der kommer større og større fokus på intranet, knowledge management, videnregnskaber og intellektuel kapital.

Intellektuel kapital
Den intellektuelle kapital er det der sætter markedsværdien på en virksomhed i dag, og vi kan dele intellektuel kapital op i 4 forskellige kapitaltyper:


  • Human Capital - medarbejdernes kompetencer

  • Customer Capital - adgangen til loyale kunder

  • Innovation Capital - virksomhedens patenter, intellektuelle rettigheder
    og evne til at forny sig. (Innovation Capital kaldes også i nogle modeller
    for Renewal eller Strategic Capital)

  • Process Capital - virksomhedens processer der er bedre end konkurrenternes,
    work smarter, not harder

Customer Capital er det der arbejdes meget på i dag, blandt andet via CRM, og det er den faktor der i dag angiver den primære værdisætning for internetvirksomheder. Adgangen til en loyal kunde sættes i øjeblikket til mellem $300 og $1000 i markedsværdi, og det er her forklaringen på værdien i Amazon.com og Hotmail ligger.

Human Ressource på banen
Vi har behov for at få Human Ressource funktionen på banen. Dette skal ske allerede i intranet-projekterne, og det bliver ultimativt vigtigt når intranettet skal anvendes til Knowledge Management.

Hvorfor det ? Svaret ligger lige for: Fordi Human Ressource er den traditionelle ”ejer” af de informationer, der er helt centrale for om intranettet kan bruges til Knowledge Management ! Human Ressource ”ejer” de informationer der gør en forskel på om Knowledge Management systemet bliver viden produceret til lager eller viden produceret efter behov.

I første generation Knowledge Management systemer indsamlede man viden, dokumenterede denne viden og lagrede den i databaser som man så gav folk adgang til at søge i. Disse systemer kan betegnes som ”push” systemer.

I anden generation Knowledge Management systemer handler det om at få virksomhedens kompetencer (og adgangen til kompetencer) på banen når behovet melder sig. Disse systemer kan betegnes som ”pull” systemer og reflekterer debatten om hvad der er mest hensigtsmæssig: at producere til lager eller at skabe varen når kunden har behov for den.

Pull systemer baserer sig på at ”kunden” kan definere sit behov og ganske kort tid efter modtage varen. Altså at det er ”kunden” der trækker viden til sig. Skal disse systemer fungere er der (mindst) to applikationer i Knowledge Management systemet, der bliver helt centrale:
  • Hvem er hvem - oversigten over personer i (og udenfor) virksomheden, deres
    kontaktinformationer a la e-mail, mobiltelefon, lokalnummer, etc., samt deres
    kalenderinformationer så man kan se om man i det hele taget kan få fat i dem.

  • Kompetence-oversigten - Hvem kan hvad. En oversigt over kompetencer i (og
    udenfor) virksomheden, hvor der kan søges problemorienteret efter kompetencer,
    færdigheder og erfaringer.

Andre applikationer af stor vigtighed er en oversigt over kompetence-anskaffelses muligheder, eller sagt på lidt jævnere dansk: Kursus-databasen. Hvor kan jeg få kompetence og færdigheder indenfor et givet område, hvordan og hvornår. Og Rekrutterings-databasen - hvor findes kompetencer vi har brug for, men ikke har adgang til i øjeblikket.

Yderligere er personale håndbogen traditionelt en af de første informations ressourcer der kommer på intranettet.

Alle disse områder og applikationer hører normalt hjemme i Human Ressource området, og det er derfor helt centralt at HR-funktionen inddrages i kravsafdækning, specifikation, design og driften (informationsfødning) af intranet og Knowledge Management systemer.

Når forståelsen for videnregnskabet og den intellektuelle kapital bliver dagligdag i virksomhederne, bliver HR-direktøren en vigtig spiller i vedligeholdelsen af virksomhedens markedsværdi. HR-direktøren sidder med nøglen til 2 af de fire kapitaler i den intellektuelle kapital, nemlig Human Capital og Innovation Capital.

P.S. Gør din HR-direktør glad – vis hende denne artikel.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job