Den nøgne virksomhed

Nike fortæller nu som de første i deres branche frivilligt, hvor de får produceret deres sko og sportstøj. Det gør de på 700 fabrikker globalt, hvor stakeholdere nu får mulighed for at gå Nike efter i sømmene. Wal-Mart har besluttet at donere 35 millioner US Dollars over de næste 10 år, øremærket til bevarelse af USAs truede natur. I onsdags var de to nyheder blandt de vigtigste erhvervsnyheder i min radioavis, NPR News. Begge handlinger er udtryk for tendenser i retning af det paradigmeskifte, Tapscott og Ticoll beskriver i deres seneste bog, The Naked Corporation" med undertitlen "How the Age of Transparency will revolutionize Business".

Man falder jo ikke ligefrem i svime over de to virksomheders gode hensigter, for Nike har al mulig grund til at ønske at rette op på sit image, der tidligere har fået store skrammer efter afsløringer af meget dårlige forhold for arbejderne på deres fabrikker. Og 35 millioner USD svarer blot til en enkelt dags indtjening for detailgiganten Wal-Mart, der er blevet kritiseret på det seneste for ikke at yde nok til samfundet, for at betale sine medarbejdere meget lave lønninger, ikke tolerere organisering i fagforeninger, udøve kønsdiskrimination o.s.v. Men okay, både Nikes og Wal-Marts handlinger er skridt i retning af åbenhed og social ansvarlighed.

 

Stakeholdere kan selv

I mange virksomheder er det stadig mere normalt at tænke: "hvor meget - eller lidt - behøver vi informere" snarere end "hvor lidt er det nødvendigt at holde fortroligt". Men det kan ikke længere nytte at tænke sådan, argumenterer Tapscott og Ticoll i bogen. Krav om åbenhed er kommet for at blive, og stakeholdere har under alle omstændigheder et utal af muligheder for selv at finde frem til de oplysninger, de er interesseret i! Mange af de websites, hvor man kan finde oplysninger om en given virksomhed, er der henvisninger til i bogen (se listen nedenfor).

 

Så når stakeholdere som medarbejdere, kunder, aktionærer, forretningspartnere og samfundet alligevel kigger virksomhederne efter i kortene, kan de lige så godt spille med åbne kort i stedet for at holde dem tæt ind til kroppen, for nu at blive i det billedsprog. (A propos billedsprog bruger T&T nøgenhed som metafor for åbenhed, gennemskuelighed. Lidt søgt måske, men pointen bliver klart kommunikeret!). Og der er ikke uvæsentligt en rigtigt god business case knyttet til: åbne og socialt ansvarlige virksomheder er typisk de mest lukrative. Det viser flere af de undersøgelser, forfatterne bygger på i bogen.

 

Krisen kaldte på åbenhed

Tapscott og Ticolls meget inspirerende bog udkom i oktober 2003 og er således skrevet på baggrund af årene 2001-02, hvor den ene virksomhedsskandale efter den anden væltede frem af skabene og fyldte medierne totalt. Enron, WorldCom, Arthur Andersen og mange flere. Tilliden til erhvervsliv og erhvervsledere røg ned på et historisk lavpunkt. Krisen åbenbarede med al ønskelig tydelighed nødvendigheden af åbenhed og endte med en lovmæssig opstramning og en omkalfatring af hele tænkningen omkring revision og økonomisk rapportering, der også gav et kæmpeløft til corporate governance.

Forfatterne ser ikke kravene om åbenhed og gennemskuelighed som et forbigående modefænomen, der blot skal reparere på en tillidskrise her og nu. Tværtimod mener de, at det er uomgængelige krav, der skyldes mere grundlæggende samfundsmæssige faktorer som at vi i dag har en sammenhængende global markedsøkonomi, et digitalt verdensomspændende netværk i form af Internettet og kritiske og engagerede stakeholdere, f.eks. vidensmedarbejdere.

 

Alle virksomheder vil med andre ord før eller senere skulle "overgive sig" til åbenheden. Nogle virksomheder vælger frivilligt at være åbne, men langt de fleste skal gennem en (medie)krise, før de ændrer adfærd. Bogen leverer utroligt mange spændende og tankevækkende eksempler på, hvordan det er blevet tacklet. BP, British Telecom, Chiquita, Cisco, Enron, Ford, General Electric, General Motors, Hewlett-Packard, IBM, Johnson & Johnson, Nike, Novo Nordisk, Procter & Gamble, Shell og Wal-Mart, for nu blot at nævne nogle af de mest fyldigt behandlede.

 

"Do well by doing good"

Hvorfor kan det nu betale sig at gøre det gode? Det kan det i følge Tapscott & Ticoll fordi en åben, gennemskuelig virksomhed har en højere markedsværdi, kan tage en højere pris for sine varer og skal bruge færre penge på at drive sin forretning:


En åben og let gennemskuelig, velkommunikerende virksomhed med eksplicitte værdier vil typisk kunne indbringe en højere værdi på markedet. Det bud, EQT og Goldman Sachs netop har afgivet på ISS, er et godt eksempel på det. Medarbejdere i åbne virksomheder har mere tillid til hinanden og til deres arbejdsgiver, og det betyder lavere omkostninger, højere kvalitet, mere innovation og loyalitet.

Medarbejdere i åbne virksomheder vil i højere grad være tilbøjelige til at dele viden med hinanden. I partnerskaber og arbejdsdeling mellem virksomheder betyder større åbenhed og tillid lavere transaktionsomkostninger. Brands med kommunikerede corporate værdier har større værdi for kunderne.  Virksomheder der er i harmoni med værdierne i de samfund de opererer i har bedre manøvremuligheder og lettere ved at skabe bæredygtige forretningsmodeller. Så vi kan bevare barnetroen, holde med heltene og fortsat hade skurkene - hvor er det godt!

 

Guide til stakeholdere

Stakeholderbegrebet er helt centralt i bogen, og Tapscott & Ticolls tilgang til det er meget instruktiv og inspirerende. De gennemgår i bogen de vigtigste stakeholdergrupper (medarbejdere, kunder, aktionærer, forretningspartnere og det omgivende samfund) i hver sit afsnit og viser helt konkret, hvilke muligheder for indsigt den enkelte stakeholdergruppe har. Og deraf følgende mulighed for at viderebringe oplysninger, udøve pression og handle. Altsammen underbygget med mange illustrative eksempler.

 

Eller omvendt som i tilfældet med aktionærerne - hvor lidt indsigt de ofte har i, hvordan deres penge er investeret og bliver forvaltet.

De forskellige stakeholdergrupper interesserer sig naturligvis for forskellige områder af en virksomheds liv. Det kan være alt lige fra regnskabsspørgsmål, aflønning af ledelse, arbejds- og miljøforhold til produktinformation og meget mere.

 

Vores egen Novo som solstråleeksempel

I bogens sidste afsnit giver forfatterne en opskrift på, hvordan man skaber en åben virksomhed. Inklusive en teoretisk beskrivelse af de tre trin på vejen til fuld åbenhed og ti karakteristika for en åben virksomhed. Men først og fremmest og langt mest interessant og virkningsfuldt viser Tapscott & Ticoll med Novo som meget engagerende eksempel, hvordan en åben virksomhed arbejder, prioriterer og tackler de mange dilemmaer der følger af at være en børsnoteret international virksomhed der arbejder inden for health care og bioteknologi, anvender dyreforsøg og genmodifikation - og stadig vil være bæredygtig på alle niveauer.

 

Om forfatterne:

Både Don Tapscott og David Ticoll arbejder som konsulenter for store virksomheder, holder foredrag og er flittige skribenter for forskellige medier. Don Tapscott har skrevet flere bestsellerbøger, bl.a. "The Digital Economy", 1996. I år 2000 skrev han "Digital Capital" sammen med David Ticoll. Se også www.nakedcorporation.com.

"The Naked Corporation" er udkommet på Free Press, Simon & Schuster, 2003. Bogen koster $28.00.


Se også

www.nikeresponsibility.com/reports

www.walmartfoundation.org

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Intern kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Pressemedarbejder (Barselsvikariat)

Frist: 12. august kl. 12.00

Pressemedarbejder

Frist: 15. august

Campaigner

Frist: 8. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.