Den Kreative Klasse = De Radikales succes

Skrevet af

Redaktionen Kforum

928 artikler

57 indlæg

Jelveds valgstrategi er at mobilisere en helt ny befolkningsgruppe i de danske storbyer. Bøsser, bohemer og indvandrere er for partiet, hvad husmændene var for 100 år siden. Den Kreative Klasse kan give de Radikale det bedste valg i 30 år - For første gang siden 20’erne står partiet til at blive størst i en kreds. Kforum bringer her Mandag Morgens analyse af De radikales succes. Ifølge MM kan succes forklares gennem den kontroversielle amerikanske økonom Richard Floridas teori om den kreative klasse. De radikale er den kreative klasse og omvendt.

De Radikale står til det bedste valg i 30 år. Hvis de unge på de videregående uddannelser kunne bestemme, ville de Radikale blive landets største parti. Det viser en måling, som analysevirksomheden Moment har gennemført for Ugebrevet. 22,7 pct. af de studerende vil stemme radikalt, og det er mere end V og S kan mobilisere. Men det er ikke kun fremtidens elite, som nu søger mod de Radikale. I hovedstaden står partiet foran et historisk gennembrud. I en række københavnske kredse vil R få over 20 pct. af stemmerne, og i tre kredse - Vesterbro, Nørrebro og Østbanekredsen - bliver partiet det største. Det viser en ny prognose fra professor Søren Risbjerg Thomsen fra Aarhus Universitet. Ikke siden 1920’erne har de Radikale været det største parti i nogen kreds. Dengang var det husmændene omkring Skive, på Fyn og ved Holbæk, som bar partiet frem. I dag er det “Den Kreative Klasse” i storbyen, som er partiets vælgerbase. Tænkningen er lanceret af den amerikanske professor Richard Florida. Hans banebrydende værk “The Rise of the Creative Class” er blevet nærlæst af Jelved, som nu er i gang med at opbygge en ny vælgerbase, der kan forandre dansk politik de næste mange valg.

Læs her MMs analyse af de radikale succes i pdf

Ugebrevet Mandag Morgen er Danmarks eneste specialmedie for samfundets beslutningstagere. De personer, der har størst behov for at være velinformerede - men mindst tid til at blive det.

Følg valgkampen i Mandag Morgen. Prøv Ugebrevet i 3 uger for 150,- kr.
Læs mere her

Relaterede artikler

Farvel til den kreative klasse - Med efterfølgeren til ’Den kreative klasse’ skriver den succesombruste amerikanske forfatter Richard Florida en nekrolog...
Memo fra Machiavelli til Margrethe - Onsdag d. 22 oktober 2008 De seneste ugers radikale sæbeopera har udstillet, at Margrethe Vestager er ved at miste greb...
Lad latte være latte - Cafe latte segmentet er i krise. Alle er fyret. Vælgerne flygter. Det er ikke længere radicool at være radikal. Hvad gik...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Fungerende Pressechef

Se alle job Indryk job

Kursus

Digital Content Bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.