Den kreative ingeniør

Skrevet af

Maj Wad Seider

1 artikler

0 indlæg

Sarah Møller Hansen

1 artikler

0 indlæg

Vores motivation for at bevæge os ud i emnet innovation er affødt af vores nysgerrighed omkring, hvad der ligger i innovationstermen. I vores indledende studie heraf blev det os dog hurtigt klart, at det ikke er selve termen, som er kompleks, men nærmere alt det der ligger omkring den. Vi interesserer os derfor ikke for hvorfor innovation, men nærmere for udfordringen i hvor og hvordan innovation skabes.
Vores teoretiske ambition er at bidrage til den teoretiske
innovationsdiskussion ved at koble innovation til hensigtsmæssige
teoretiske felter. Vi fokuserer især på og kobler
organisationskultur og corporate communication til det teoretiske
innovationsfelt - hvilket vi ikke har fundet lignende teoretiske
eksempler på. Afhandlingen søger at give et teoretisk bud på, hvor
danske virksomheder bør fokusere strategisk, når de beskæftiger sig
med innovation og ønsker at optimere deres innovationsevne. Til det
formål opbygger vi løbende i afhandlingen en ny innovationsmodel,
som illustrerer vores teoretiske ståsted samt fungerer som
strategisk inspiration til virksomheder, der ønsker at optimere
deres innovationsevne.

Vores case. Vi skriver afhandling for og med Rambøll Danmark A/S
(Århus), der har forskellige spændende innovationstiltag og
prioriterer det højt. Vi har især fokus på en intern uddannelse
kaldet Innovationsagenterne, og har fuldt 2008-holdets
uddannelsessessioner og udvikling siden februar. Det har givet os
indsigt, som vi løbende har suppleret med interviews med relevante
respondenter.

Vores problemformulering. Med et særligt fokus på og interesse for
kultur og disciplinen corporate communication opstiller vi i
afhandlingen en teoretisk forståelsesramme, der sammen med casen
søger at besvare, på hvilke områder Rambøll bør fokusere deres
strategiske innovationsindsats for at optimere virksomhedens
innovationsevne.

Vores mavefornemmelse
er god og emnet har givet os mod på og lyst
til at arbejde med innovation i fremtiden, fordi feltet understøtter
kommunikationens strategiske rolle, når danske virksomheder skal
konkurrere på at globalt marked.


Læs specialet her


Relaterede artikler

Test: Er du den nye Steve Jobs? - Bag nye geniale opfindelser som for eksempel Apple-produkter, Google og Amazon står geniale opfindere som Steve Jobs, Se...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Marketings og kommunikationsmenneske

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter

Frist: 10. november

Projektleder

Frist: 4. november kl. 12.00

Pressekonsulent

Frist: 4. november
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.