Den højeste fællesnævner

Et nyt skandinavisk magasin kommer på gaden i oktober måned. Reflexioner hedder det, og læser man den tilhørende hjemmesides formfuldendte og perfekt sanerede sentenser, må man give det kommende halvårlige og tommetykke magasin en særlig plads i forventningens ufattelige lys.

Ifølge Reflexioners idéudvikler og grundlægger, Nadja Pass, vil Reflexioner ”med sine 200 sider snarere være en antologi end en avis” og ”sigte efter den højeste fællesnævner både verbalt og visuelt”. Hvad vi åbenbart kan forvente, er en ”ny genre der placerer sig mellem fagtidsskriftet og livsstilsmagasinet. Et tankevækkende medie – skabt til lænestolslæsning”.

Kompleks målgruppe
Med en udgivelsesfrekvens på 2 gange årligt tager Reflexioner mere end noget andet kendt magasin klar afstand til rollen som nyhedsformidler. Således bliver det nye magasin - tilfældigt eller ikke tilfældigt – den mere ekstreme del af en bølge, hvor mediebranchen (og pr-branchen i øvrigt) er ved at redefinere sig selv ud fra en tese om at modtagere og målgrupper søger væk fra massiv og fragmenteret påvirkning og over mod sammenhæng og fordybelse. En udvikling som afspejles i flere artikler her på sitet.

Men hvor ”sammenhæng” normalt og hovedsageligt forstås som simpel perspektivering og kontinuert overblik, vover Reflexioner pelsen og vil skabe sammenhæng mellem forskellige elitære målgrupper samlet i den ideelt tænkte definition: ”Videbegærlige mennesker der sætter fordybelse, inspirerende indsigt og bred dannelse i højsædet”. Ifølge Nadja Pass vil Reflexioner nemlig ”styrke læsernes kendskab til andre brancher, fag og lande end deres egne – åbne et udstillingsvindue for skandinaviens potentiale, og skabe et forum hvor det er naturligt at diskutere komplekse kulturelle og samfundsmæssige problemstillinger”.

Interesse for magasinet
Det er meningen at magasinet Reflexioner blot skal køre rundt - mens det økonomiske overskud til firmaet Reflexioner skal hentes ved de begivenheder og arrangementer som forhåbentlig kommer i kølvandet på magasinet. Har Reflexioner så fanget de potentielle abonnenter i den lidet forpligtende målgruppe? Måske. Ud fra en ”stadigt voksende abonnementsliste” kan Nadja Pass se ”at der er interesse for magasinet blandt tunge erhvervsfolk, undergrundens kunstsammenslutninger, professorer og studerende”.

Det lyder jo glimrende. Lad os hilse Reflexioner velkommen og ved senere lejlighed studere magasinet hvis mærkesag det er at give den enkelte læser oplevelser og viden som han ellers ikke vidste kunne være interessant - og som han ikke nødvendigvis ville støde på af sig selv. ”At vidensdele i praksis”, som der står på reflexioners hjemmeside.

Og lad os til sidst smage på endnu et par mondæne linier frit fra Nadja Pass' lever: ”Reflexioner er et krydsklip af genrer, sprog, visuelle retninger, fag og tanker der ved hver gennembladring skaber nye mønstre. Hvert nummer skulle gerne holde sig spændstigt på sofabordet i et halvt års tid – og i løbet af nogen år indgå i en reolsamling.”

Wow…!


Reflexioners hjemmeside: www.reflexioner.dk

Relaterede artikler

Avis for de rige - Indtil nu er det kun de kristne og de intellektuelle, der har haft deres egen avis. Om ikke så længe får også de unge, r...
Videndeling – hvorfor og hvordan ? - Videndeling eller Knowledge Management er et af tidens store buzzwords – og det er der en rigtig god grund til.
Vi ...
Fra DINK TIL BOBO - Segmenternes historie - Markedsanalytikerne var blandt de første til at beskæftige sig med livsstil i det 20. århundrede. Så når vi skal se på, ...
Schultz Jørgensens fornemmelse for kvalitet - K-forum tog ud for at høre historien bag Danmarks nye dagblad som udkommer i slutningen af oktober til 17 kr. pr.stk. De...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

Digital Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Grafisk Designer

Frist: 5. april

Kommunikatør

Frist: 11. april

B2B copywriter

Frist: 13. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.