Den effektive NGO kampagne - Greenpeaces erfaringer

Skrevet af
Ngo-kampagner har spillet en stadig mere fremtrædende rolle på den internationale politiske scene de sidste år. Men hvad er det, der fører til succes? To kampagner - mod dumpingen af boreplatformen Brent Spar og for forbud mod landminer - illustrerer elementer, der kan føre til en kampagnes succes, samt kampagners reelle betydning og nyttevirkning på længere sigt. K-forum bringer her et essay af Gerd Leipold. Han er administrerende direktør for Greenpeace International. Han har arbejdet som kampagnerådgiver og har tidligere stået i spidsen for Greenpeace Tyskland og for Greenpeace Internationals nedrustningskampagne.


Essayet er taget fra bogen: "Vælt dagsordenen - Kampagnen som politisk murbrækker", redigeret af Finn Rasmussen og Bettina Ringsing. Bestil bogen på Informations Forlag

Læs essayet om den effektive kampagne her



Relaterede artikler

Ny global aktivisme truer danske virksomheder - Ugebrevet Mandag Morgen har foretaget, viser, at 19 ud af de 25 allerstørste danske virksomheder de seneste år...
Shareholder og/eller stakeholder value - Novo’s Nordisk demeger
Som en fuld mand bruger en lygtepæl - Sundhedskampagner skal kun benytte massemedierne til støtte. Fremtidens oplysningsarbejde bygger nemlig på...
Den professionelle græsrod - ”Humanitære organisationer skal kunne gå på to ben. Det handler om at finde balancen mellem de aktive medlemmers græsrod...
Cool & hip marketing - Et uddrag fra branding-konsulent Henrik Vejlgaards ny bog COOL & HIP MARKETING. Kapitel 6: Marketing, brands og f...
Selvrefleksion fremfor selvsving - Et uddrag fra professor Lars Thøger Christensens nye bog: "Reklame i selvsving". Selvsving i reklamen er en tendens ...
Things can only get better: Labours valgkampagne - Fokus på brand repositioning. En retorisk analyse af New Labour-kampagnen op til det britiske underhusvalg i 1997. Hvo...
Hvad metaforen ikke sagde om statsministerens cykelhjelm - Retorisk analyse af visuel politisk retorik: Megen analyse af visuel retorik domineres af en strukturalistisk inspireret...
PR-oprustning i Pentagon - I sidste uge kom det frem, at Pentagon udvikler planer for massiv krigsførelse med ord som våben og medier verden over s...
Jagten på et image- et spørgsmål om balance - Nutidens organisationer er under stigende pres. At skabe en profil og tage point på den globale markedsscene er i dag nø...
Nettet er som skabt til kunstgræs - Internettet giver helt nye muligheder for at skabe offentlig opinion. I udlandet er man begyndt at trække på internette...
Vælt dagsordenen - kampagnen som politisk murbrækker - Lobbyisme, advocacy, fortalervirksomhed. Kært barn har mange navne. Det handler om at øve indflydelse på de magtfulde, o...
Netværkstrategi i praksis - principper og erfaringer - Sundhedsstyrelsen har netop udgivet spændende teoretisk bog om anvendelse af netværksstrategier i informationskampagner....
Alle har en dagsorden. Nogle har en dagsorden som sætter dagsorden - Medlemskommunikation er under pres. Det er ikke længere nok at udsende et medlemsblad en gang hver fjortende dag, og så ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

Formidler og strateg

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 3. december

Digital Læringskonsulent

Frist: 13. december

Pressechef

Frist: 6. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.