Den ansvarliggjorte medarbejder

Specialet er et casestudie af en virksomheds ansvarliggørelse af sine ansatte gennem et CSR-tiltag baseret på medarbejdernes frivillighed.
Det er en analyse af den moderne virksomheds magtudøvelse i spændingsfeltet mellem strategisk ledelseskommunikation og medarbejdernes subjektiveringsprocesser. Specialet har et  poststrukturalistisk udgangspunkt og bygger på en teoretisk ramme hovedsageligt repræsenteret af Michel Foucault.

Konkret undersøger vi i specialet Skandias medarbejderes muligheder for positionering på arbejdspladsen, der er under indflydelse af CSR-programmet ”Idéer for livet”. Vi forstår CSR-programmet som strategisk ledelseskommunikation og analyserer hvordan medarbejdernes  positioneringsmuligheder hænger sammen med og styres af denne.

Analysen viser dels hvordan ledelsen i organiseringen af og i deres diskursive praksis omkring CSR-programmet positionerer medarbejderne som henholdsvis modtagere, handlingsaktører og formidlere. Og dels hvordan medarbejderne positionerer sig selv på forskellige måder i deres diskursive praksis, forståelse og brug af CSR-programmet. Vi beskriver de typiske mønstre i medarbejdernes positionering med tre figurationer, som vi kalder den loyale-, den afslappede- og den ubekvemme medarbejder. Disse figurer tager ledelsesdiskursens tilbudte subjektpositioner op på meget forskellige måder og vi diskuterer hvordan de tre figurer på forskellig vis støtter op om og/eller giver  
modstand til ledelsen/ledelsesdiskursen. Den overordnede konklusion er, at CSR-prgrammet ”Ideer for Livet” er et magtfuldt ledelsesværktøj, som både Skandia og medarbejderne får noget ud af og hjælper med at opretholde.

Læs et referat af specialet her

Læs hele specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også