De vigtigste 2.0 sider

Alle taler om 2.0. Men hvilke Web 2.0 sider er de vigtigste? Kforum har lavet en liste med de vigtige, visionære og velkendte. Tilføj selv flere til slut – sådan rigtig 2.0-agtigt.

 

 

Amazon – The godfather of 2.0

Amazon.com har været social software fra før, vi kunne stave til det. De var blandt de første og er i dag stadig de største. Det startede i 1994 som en online boghandel i Seattle. Siden da har Amazon udviklet sig langsomt, men sikkert. Amazon er en boghandel efter brugernes smag. For hvem har ikke altid ønsket sig en butik, hvor man selv kunne vælge varesortimentet? Kan du ikke finde den bog, du søger, på Amazon, er det, fordi den ikke er udgivet. Samtidig har Amazon været meget stærkt med i Online crm. og kollaborativ filtrering. Det virker, og det er et fyrtårn for, hvor langt man kan komme med anbefalingsalgoritmer. Derudover har Amazon blandt mange andre tiltag skabt Amapedia, som er en forbruger-til-forbruger wiki, og Amazon Web service, som giver alle adgang til Amazons programmeringskoder, så andre håbefulde internetiværksættere kan få et forspring. Amazon har været med fra Web 0.0 til 1.0 til 2.0. Vi kan derfor kun anbefale Amazon, fordi anbefalinger af anbefalere altid kan anbefales.

 

 

Google – Über Alles

Google revolutionerede søgemaskineverdenen med sin berømte page rank algoritme. Siden lanceringen i 1997 ud af et forlist ph.d. projekt på Stanford har Google overhalet alt og alle. I dag er det ifølge FT verdens stærkeste brand. Et brand, som er dedikeret til konstant innovation og udvikling af det, de selv kalder searchology. Det betyder en flot løbende oprustning på Web 2.0 fronten. Skabelsen af Gmail, Googlemaps, Google Earth, Google Docs plus opkøbet af YouTube. Google 2.0, og så er drengene fra Stanford nogle af de klogeste dyr i skoven.

 

 

YouTube.com – Har du set den der video?

Hvordan åbner man en øl med en rød pølse, eller har du nogensinde set en fyr, der kan drikke snaps med næsen? Det eneste sted, du altid kan finde dem, er på videodelingstjenesten YouTube. YouTube er Web 2.0 på godt og ondt. Godt, fordi her har brugerne den totale magt til at kunne uploade alt, hvad der passer dem. Ondt, af selv samme årsag. Mellem skidt, kanel og guldkorn har YouTube ramt direkte ned i Web 2.0 og skabt den ultimative og globale platform for at få sendt hjemmevideoer verden rundt. Det er der kommet noget ret interessant ud af, og det er helt sikkert 2.0.

 

 

Mitkbh.dk = København 2.0

Er hovedstadens egen brugergenerede københavnerguide. Hvem vil du helst have anbefalet en café i byen af: AOK’s reklamebannere? Avisernes snobbede anmeldere? Eller københavnerne selv? Dette danske storbybidrag til Web 2.0 holder bare så meget mere end de vattede reklametekster på de kommercielle københavnersider som AOK og visitcopenhagen.dk. På Mitkbh anbefaler brugerne selv de steder i byen, de synes, er fede – ikke hvad andre synes, du skal synes, er fedt. Det er ikke kun i Silicon Valley, at de er København 2.0.

 

 

Last.fm – Musiknørdernes paradis

Den sociale musikspiller. 50% internet, 50% computerapplikation. 200% genial. På last.fm registrerer du al den musik, du hører, du laver dine egne hitlister og får din egen online radio. Samtidig er tjenesten et gigantisk musikforum, hvor man kan lade sig inspirere af andres playlister og favoritbands. Er du til acid speed metal techno, kan du finde dine kumpaner på last.fm, og sammen kan I dyrke jeres fælles musikfetich. Last.fm er Web 2.0 i sin reneste form: Udviklerne skaber rammerne, brugerne skaber indholdet, og alle nyder musikken. Siden 2002 er 20 millioner brugere i 232 lande gået ind i musikfællesskabet 2.0, som spiller, og det lyder godt.

 

 

MySpace.com – Bliv venner med U2

Kan man ikke komme udenom, selvom de mest hardcore Web 2.0’ere siger, at MySpace har toppet. MySpace 2.0 revolution består mest af alt i, at musikere har fået et helt nyt medie at sælge deres musik igennem. På MySpace kan du ikke bare lytte til dit favoritbands nye single, længe før den kommer ud i radioen eller butikken. Du kan også blive ven med dem. Og venner, ja det er alle på MySpace, og ingen behøver at føle sig alene. F.eks. har modellen Christine Dolce mere end 1,3 millioner venner.

 

 

Flock.com – Fremtidens browser

Er det nyeste skud på stammen af open source webbrowsere. I Web 1.0 tilbød Microsoft et browserudvalg på én: Internet Explorer. I dag er et væld af open source browsere kommet til, fx Mozilla Firefox, Opera, Camino og Lynx. Flock er 2.0 på grund af sine evner til at snakke sammen med andre sites på nettet. Med Flock kan man derfor dele sine fotos, videoer og dokumenter med sine venner direkte gennem sin browser. Det er 2.0 på browser maner!

 

 

Pageflakes.com – Lav din egen startside

Lav din egen startside, præcis som du vil have den. Pageflakes er et lille, men herligt skvulp i Web 2.0 bølgen. Nu er det slut med kun at have én startside. Vælg i stedet for det bedste fra alle de sider, du besøger dagligt. Rip og mix din egen side. Pageflakes samler nyheder og alle dine favorithjemmesider i én. Glem alt om startsiden about:blank. Nu kan du bestemme, om du vil have sportsnyheder, den lokale folkedanserhjemmeside eller de nyeste filmanmeldelser på din startside. I Web 1.0 var Internet Explorer så generøs at tilbyde dig at vælge din egen startside. I Web 2.0 tager brugerne magten og skaber deres helt egen. About:blank er død.

 

 

 

Plazes.com – Big brother is watching

Big Brother og resten af verden holder øje med dig. På Plazes.com bliver al din færden uden for cyber space registreret via IP-adresser og GPS tracking af din mobil. Det kan lyde som det glade Stasi-vanvid, men det er det ikke. Der er Web 2.0 i sin yderste potens. På plazes.com kan du se, hvor på kloden dine venner befinder sig, når de er online – og de kan se dig. Er du absolut internet blotter, kan du vise hele verden, hvor du er, altid alle steder. Du er allerede på Plazes, du har bare ikke tjekket det endnu.

 

 

 

Wikipedia.org – Vi er alle sammen lige kloge

Wikipedia er brugernes absolutte magtovertagelse. Lademanns 30 tons leksikon er for altid fortid. Skabelse af viden er ikke længere forbeholdt professorer og videnskabsmænd i hvide kitler. Nu kan brugerne selv skrive deres leksikon, og finder du en fejl, kan du bare selv rette den. Wikipedias open source kode har også været en gevinst for resten af nettet. Alt fra multinational corporates til skolebørn har i dag en wiki. Og på Wikipedia kan man få noget at vide om alt. Fx er meget af researchen til denne artikel lavet netop med Wikipedia som kilde. Wiki er cremen af Web 2.0 – men husk lige, at man ikke skal tro på alt, hvad man læser. Wikipedia fra dem, som vil skrive, til dem, der skal skrive.

Relaterede artikler

Al magt til amatøren? - Ungdommen er i fordærv. Denne gang er det ikke sex, stoffer og rock n’ roll, som lokker. Nu er det Web 2.0, som er skurk...
I søstjernens tegn - Ny bog slår på trommer for, at decentralisering ofte er et langt bedre alternativ til centralisering. Det viser naturens...
2.0 flops - Skype, Zyb, Imity, Flabjoos og Travellog. Og måske endda Den Blå Avis. Med alle de succeshistorier kan man godt glemme, ...
Hvordan bruger virksomheder Web 2.0? McKinsey har svaret - Web 2.0-sites som Facebook, Wikipedia og Youtube har med succes og stor hastighed forandret internettet. Hvad kan virks...
The business of business is serious social business - Kforum har stirret sig blinde på den web 2.0-hype, man selv har skabt, og har glemt at se sig selv i spejlet. Kforums eg...
Make web not war - Hvert år samles alverdens webfolk i San Francisco til den store 2.0-konference. Her kåres heltene, og skurkene får tæv. ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Digital kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Student Assistant

Frist: 31. juli

Pressemedarbejder (Barselsvikariat)

Frist: 12. august kl. 12.00

Content Manager

Frist: 12. august
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.