De små forbrugere

En ny rapport fra WHO afslører, at tv bærer en stor del af skylden for den voksende fedme blandt børn. En sjettedel af reklamerne på sendefladen er rettet mod børn, og 96 procent af børnereklamerne forsøger at promovere fedende og usund mad.
af Nina Lusty


De chokerende tal har fået Sundhedsstyrelsen og Ernæringsrådet til at reagere. Eksperter fra Ernæringsrådet og Sundhedsstyrelsen fremlagde onsdag en handlingsplan, der blandt andet indeholdt et forslag om et forbud mod disse reklamer. Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) afviser idéen om at forbyde børnereklamer. Han mener ikke, at reklamerne gør en forskel. Samtidig specialiserer reklamebranchen sig i stigende grad i at ramme de helt små forbrugere. Fokusgrupper med børn helt ned til fire år benyttes af reklamebureauet T/N/J 4 Kids. Bureauet har indrettet et legerum, hvor børn interviewes med det formål at forstå de små forbrugeres univers.
Politiken 21-03-2003, Politiken 21-03-2003

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også