De seks fælder i employer branding

Tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere er svært. Klarer du ikke opgaven, risikerer din virksomhed at falde i forskellige fælder. I samarbejde med chefrådgiver fra Advice Ralf Lodberg har Kforum opsummeret de farligste fælder, man skal undgå, når der arbejdes med employer branding. Undgår man fælderne, undgår man folkeflugt. Og så er man godt på vej. Falder man i ”når-mor-rapper-fælden”, ”lyvefælden”, ”gavebodsfælden”, ”sig-det-samme-fælden”, ”løsrevet-branding-fælden” eller ”dårlig-leder-fælden”, ser det derimod skidt ud.

 

 

1. Når-mor-rapper-fælden.

Den kiksede mor vil du ikke ligne. Hende, der utidigt prøver at være ung med de unge. Hun er kikset. Hun klæder sig lidt for ungdommeligt. Hun siger og mener lidt for ungdommelige ting. Desværre virker hendes strategi ikke. Den har faktisk det omvendte resultat. Desto mere ungdommeligt hun opfører sig, desto mere kikset er hun. På samme måde med virksomheder. En virksomhed, der i panik over, at de mangler arbejdskraft, pludselig ændrer alt for at please Generation Y, er patetisk. Og strategien får modsat effekt. Arbejdskraften gennemskuer alt.

 

Fælde: Pludselig, uigennemtænkt imageforandring

Undgå fælden: Læg en langsigtet strategi på baggrund af grundige analyser

 

2. Lyvefælden

Du må ikke lyve. Det har været en regel, siden Moses kom ned med tavlerne og fremviste bud nr.8. Og den gælder stadig. Er sandheden ikke rar, skal man arbejde med organisationskulturen, før man kommunikerer noget som helst. Hvis en medarbejder fx vælger at skifte arbejde, fordi han synes, arbejdspladsens brand tiltaler ham, så satser han meget og løber en stor risiko. En social risiko, fordi arbejdet er en del af hans identitet, og han har fortalt sine venner og bekendte om det nye, spændende arbejde. Og en økonomisk risiko, fordi han er afhængig af indkomsten fra arbejdet. Viser det sig så, at der er milevidt mellem brand og reel arbejdsdag, bliver resultat meget negativt. For medarbejderen siger op og fortæller alle og enhver, at de skal holde sig fra virksomheden. Dårligere branding får man ikke. Derfor skal man holde sig fra lyvefælden.

 

Fælde: Man fortæller alt for meget alt for flot

Undgå fælden: Bryd ikke bud nr. 8

 

3. Gavebodsfælden

Coca cola-automater og bordfodboldspil. Det var tilstrækkelig medarbejderpleje engang. Det er det ikke mere. Faktisk kan en sådan gavebodsstrategi give bagslag. For medarbejderne føler ikke, de bliver taget seriøst. Det er typisk et problem i forhold til Generation Y. Den unge, forkælede generation, som virksomheden bare tror, vil have endeløse benefits. Det vil den ikke. Den vil tages seriøst. Selvom Generation Y er krævende, vil de først og fremmest have mening og perspektiv med arbejdet. Tilbydes de i stedet bordfodbold, bliver de provokeret og zapper videre til nogen, der tilbyder indhold frem for form.

 

Fælde: Man satser på penge frem for perspektiv

Undgå fælden: Opbyg en stærk kultur, hvor arbejdet giver mening

 

4. Sig-det-samme-fælden

Alle fælders moder hedder intetsigende virksomhedskommunikation. Varm luft, der ligner varm luft fra nabovirksomheden. Sig-det-samme-fælden træder rigtig mange ned i. Selv de bedste. For det er unægtelig svært at være unik. Men det nytter bare ikke noget at sige og mene og gøre det samme som alle andre. Det får man ikke nye medarbejdere af.

 

Fælde: Man siger det samme som alle andre

Undgå fælden: Gør det, ingen regner med

 

5. Løsrevet-branding-fælden

”Fiks vores problem”, siger man. Og tror den hurtige og lette vej til dygtige medarbejdere er at hyre et konsulentbureau. Men intet problem løses ved blot at købe sig en toolboks og et par jakkesæt til at holde foredrag. Det er spredt fægtning og hjælper allerhøjst kun kortvarigt. Lægges der ikke en bred, omfattende strategi, der er rodfæstet i organisationen, bliver resultat derefter. Tyndt og ensidigt. Derfor skal der planlægges langsigtet, og alle kommunikationskanaler skal tages i betragtning. Konsulenter kan rådgive, men ikke udføre arbejdet.

 

Fælde: Ansvaret overdrages til konsulenter

Undgå fælden: Tag ansvar og kommuniker altid alle steder

 

6. Dårlig-leder-fælden

Man drages af brands – man forlader virksomheden på grund af dårlige ledere. Det er en god huskeregel. Det betyder, at man skal satse gevaldigt på at få uddannet nogle mellemledere, der kan varetage de krævende generationers behov. Mellemledere, der af ledelsen bliver givet råderum og ansvar. Den hyppigste årsag til, at medarbejdere forlader en stilling, er nemlig, at de ikke fungerer med deres nærmeste leder. Vil man fastholde og tiltrække medarbejdere, må man derfor først pleje dem, der er sammenhængskræften i virksomheden. De usynlige mellemledere.

 

Fælden: Mellemlederne prioriteres ikke

Undgå fælden: Giv dem råderum og uddan dem.

 

Skriv selv videre på listen…

I sin iver efter at tiltrække og fastholde medarbejdere, kan virksomheden altså komme grueligt galt af sted. Man kan falde i forfærdelige fælder. Falder man i ”når-mor-rapper-fælden”, ”lyvefælden”, ”gavebodsfælden”, ”sig-det-samme-fælden”, ”løsrevet-branding-fælden” eller ”dårlig-leder-fælden”, ser det såre skidt ud. Og så skal man reddes hurtigst muligt. Har du, læser/bruger, gode råd til, hvordan man undgår fælderne eller forslag til andre fælder, man skal undgå, så tilføj dem endelig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job