De helt store brand-brølere

Ford Edsel, New Coke, La Femme Dodge og Crystal Pepsi. Ringer det ikke en klokke? Så er det nok fordi, det er eksempler på 100 af historiens største varemærkebrølere, produkter som var så ringe udtænkt, at de lynhurtigt forsvandt fra butikkerne.
af Nina Lusty

Historien om disse fejltagelser er blevet samlet af den britiske forfatter Matt Haig i bogen "Brand Failures - The Truth about the 100 Biggest Branding Mistakes of All Time", og han fremhæver blandt andre den røgfri cigaret Premier som et grelt eksempel. Cigaretten blev udviklet for 325 millioner dollars af tobakskoncernen RJ Reynolds i 1989. Problemet var, at cigaretten, efter topchefens eget udsagn, "smagte af lort", og da dette blev rettet, viste det sig, at forbrugerne slet ikke ønskede røgfri cigaretter. Matt Haig pointerer blandt andet, at bare fordi der er et tomrum på markedet, behøver man ikke fylde det ud. Tomrummet kan godt have sin grund. Han fremhæver også Harley Davidsons parfumeserie som et dumt brud på virksomhedens brand-profil og svenske Electrolux's kampagne i USA som tåbelig uvidenhed om det engelske sprog. Electrolux-støvstugerne gik da under mottoet: "Nothing sucks like an Electrolux".
Jyllands-Posten/Morgenavisen Søndag 17-08-2003

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også