De første vindere er PR-firmaerne

PR- og kommunikationsfirmaer, der har satset på afdelinger på begge sider af sundet, er de umiddelbare vindere af integrationsprojekt i Øresundsregionen. De andre sektorer halter endnu bagefter.
af Jan Wifstrand

Strålende udsigter, store forventninger, prognoser om adskillige procents økonomisk vækst og en buket af ja-svar om viljen til at integrere - det har været de dominerende indslag i Øresundsdækningen og politikernes erklæringer i den seneste tids nedtælling til broåbningen. Nu hvor der kun er nogle få måneder tilbage, er det på tide at komme med den nødvendige advarsel: Hav ikke for høje forventninger.

 

De prognoser, som udarbejdes, er baseret på rationelle, køligt beregnede ræsonnementer. Og de politiske udtalelser kommer fra personer, som aldrig rigtig vil blive stillet til ansvar. Det virkelige udfald bliver derimod afgjort af brotaksterne, eurospørgsmålet og sidst, men ikke mindst: Menneskenes holdninger.

 

At alting taler for en stærk udvikling i Øresundsregionen på langt sigt er sandt. Men der hersker også en lidt naiv tro på, at store prisforskelle på dagligvarer eller boliger hurtigt vil fremkalde en rationel adfærd og et samlet set effektivt marked.

 

Det er for optimistisk. At direktører eller folk i al almindelighed siger, at de har tænkt sig at opføre sig på en bestemt måde, betyder ikke at de gør det. Tværtimod er der kraftige tegn på, at virksomhedernes indtog på hinandens markeder omkring Øresund går meget trægt.

 

Årsagen er holdningsforskelle og uvidenhed. Ganske vist har vi set Framfab, Connecta og andre svenske IT-konsulenter, der ligger langt foran deres danske kolleger, rykke ind med god appetit for at opsluge danske, relativt lavt vurderede IT-firmaer. Men gevinsterne er ikke kommet i hus. Inden for mange andre brancher skaber hvert eneste virksomhedsopkøb fra den anden side - både i Danmark og i Skåne - overskrifter. Men det betyder ikke, at der opbygges et egentligt regionalt marked.

 

Det er en kendsgerning, at hovedparten af skåningerne og danskerne ikke ved noget videre om den anden side, mangler personlige kontakter og sjældent har bevæget sig længere end til Rådhuspladsen eller Aq-Va-Kul.

 

Vinderne af første runde er derfor lette at udpege. Det er PR- og kommunikationsvirksomhederne, især dem som har tænkt på, at de skal kunne agere både i Danmark og Sverige.

 

Derfor er det let at hedde Carta, GCI Mannov eller noget lignende netop nu. De hurtigste integrationsfakturaer udskrives af dem, som spreder elementær viden og skaber nye kontakter. De formulerer erhvervslivets kontaktannoncer, og de vil tjene godt på det. De øvrige gevinster tager det længere tid at hente hjem.

 

27.04.00

 

 

Jan Wifstrands kommentar er tidligere publiceret på www.rapidus.dk  og i JP København (25.04).

 

Rapidus er en nystartet svensk/dansk nyhetstjeneste på Internettet, der servicerer abonnenterne via e-post. Tjenesten skriver om væksten i Øresundsregionen og relaterede emner.

 

Se mere på www.rapidus.dk.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job