De bedste tricks fra Bedst på Nettet 08

Står du for at skulle udvikle nye koncepter og smart design til din arbejdsplads’ for længst uddøde hjemmeside? Så kig de bedste over skulderen! Kforum præsenterer her vinderne af Bedst på Nettet anno 2008. Få samtidig en række fantastiske fif af de skarpe webudviklere bag seks vindersites. Se de fede sites lige her og bliv Bedst på Nettet.
af Lene Thorsen
Bedst på Nettet er et projekt under Videnskabsministeriet, som en gang om året måler kvaliteten af de offentlige hjemmesider og kårer en række vindere inden for forskellige kategorier. Prisuddelingen foregår hvert år, efter at et dommerpanel har vurderet og ratet de nominerede sites i deres respektive kategorier. Panelet bestod i år af seks repræsentanter for kommuner, statslige myndigheder, private virksomheder og handicaporganisationer, som alle til daglig arbejder med kommunikation, medier og web. (Se link til dommerpanelets medlemmer). Prisuddelingen fandt i år sted den 18. november på Nationalmuseet. Her følger en kort opsummering af de udvalgte vindersites inspireret af dommerpanelets hovedpointer.



BEDSTE KOMMUNALE OG REGIONALE FORVALTNING: Frederiksberg Kommune





Point: 184 point af 200 mulige.
Frederiksberg Kommune har udviklet et flot og overskueligt site med en logisk og velvalgt opbygning. Designet er simpelt, og navigationen rundt på sitet er nem og ligetil. Siden gør brug af nye former for personaliseret informationssøgning, der guider den ikke it-kyndige borger/bruger sikkert og hurtigt rundt på hjemmesiden. Kombinationen af billeder og tekst fungerer rigtig godt. Kommunal kommunikation behøver ikke at være tung og svært tilgængeligt. Tværtimod. Det er frederiksberg.dk et godt bevis på.


Link:
www.fredriksberg.dk

Brugere: ca. 43.500 brugere i oktober.  

Målgruppe: ca. 95.000 borgere i Frederiksberg Kommune.

Webteam: Det er webkoordinator Rune Mejlvang, der i samarbejde med projektleder Sidsel Skovborg har stået for udviklingen af frederiksberg.dk. Rune Mejlvang er daglig leder af sitet. Derudover en flad weborganisation bestående af ca. 200 redaktører.

3 gode råd fra en vinder:
  • Tag brugerne alvorligt
  • Prioriter dit indhold
  • Test!
Kilde: Webkoordinator Rune Mejlvang

_________________________________________________________________


BEDSTE STATSLIGE FORVALTNING: Kirkeministeriet





Point: 152 af 200 mulige.
Kirkeministeriets hjemmeside er utrolig overskuelig med en klar inddeling i tre hovedindgange til indholdet: Borgerportalen, Folkekirken og Ministeriet. Denne side er et rigtig godt eksempel på, hvordan man formidler målrettet information til forskellige målgrupper efter deres ofte meget forskellige behov og formål. Kirkeministeriets website er udviklet som et trin i et længere udviklingsforløb, som gik ud på at samle de mange knopskudte websteder til færre og rette dem ind efter brugernes ønsker og behov. Den lette navigation rundt på siden understøttes af farver, som tydeligt markerer, hvor på hjemmesiden man befinder sig. Et site, som er udviklet på baggrund af brugernes egne erfaringer. Det er rigtig godt skruet sammen.


Link: www.km.dk

Brugere: Ca. 22.000 unikke brugere pr. måned. Ca. 198.000 besøg pr. måned.

Målgruppe: Målgruppen er borgere, jobsøgende, journalister, kirkegængere, menighedsrådsmedlemmer, studerende og turister. Kirkefunktionærer, præster og andre ansatte i
Folkekirken kan orientere sig på det lukkede intranet.

Webteam: Webteamet bestod af 3 personer fra Nexus Kommunikation A/S: Claus Dalum (webdesign og layout), Peter Falk (programmering) og Ebbe Kyrø (webdesign og -sprog), Systemet blev udviklet i tæt dialog med informationskonsulent Jørgen Engmark og it-chef Torben Stærgaard fra Kirkeministeriet.

3 gode råd fra en vinder:
  • Gennemfør kvalitative interviews i vante omgivelser ved brugerens egen pc. I foråret 2007 besøgte vi 20 repræsentanter for forskellige målgrupper med primær interesse i webydelser og informationer fra Kirkeministeriet. Hver person blev interviewet om, hvilke websteder fra Kirkeministeriet de besøgte, hvad de brugte dem til, og hvilke ønsker til funktionalitet og indhold de havde. Det var kvalitative interviews, og brugerne kunne derved svare på andet og mere, end webudviklerne kunne finde på at spørge om. Hovedtrækkene herfra blev sammenfattet i en rapport, og sitet er herefter udviklet.
  • Tænk i målgrupper – tænk på, hvilke informationer forskellige målgrupper kan finde på at opsøge. Tænk også på brugerens næste træk. Som informationstilrettelæggere kan man ofte via sin erfaring og sit overblik give brugerne links til ”relevante sider” med et kort resumé.  
  • Sproglig og grafisk enkelhed og stringens. Sørg for, at der er en stilistisk kontinuitet i sprog og ikonografi, og at der er en grafisk identitet, så det repræsenterer den bagvedliggende organisation med en rimelig fast etos.

Kilde: Ebbe Kyrø, Nexus Kommunikation a/s

_________________________________________________________________


BEDSTE FORSKNINGS- OG UDDANELSESINSTITUTION: Københavns Tekniske Skoler





Point: 170 af 200 mulige.
Københavns Tekniske Skole har lavet et flot, brugervenligt site. Seks store bokse viser dig vejen til dit mål på siden og gør siden let overskuelig samtidig. Det kan være svært at tilgodese den meget brede og forskelligt sammensatte målgruppe, som kts.dk henvender sig til. Men her er et godt eksempel på, at det godt kan lade sig gøre. Der er desuden en god harmoni imellem tekst og billeder. Brugerne kan desuden få adgang til siden fra deres mobiltelefoner samt tjekke mails via en såkaldt mobilportal på sitet. Her er tænkt på brugerne og deres medievaner.


Link: www.kts.dk

Brugere: ca. 55.000

Målgruppe:
Potentielle elever til skolens uddannelser og kurser. Virksomheder og håndværksmestre med KTS-elever i praktik.

Webteam: En webansvarlig, som står for redigering og udvikling. Desuden en række lokale webredaktører. Samarbejder med en ekstern internetkonsulent Morten Rikard fra firmaet Alia, som står for programmering og teknisk support.

5 gode råd fra en vinder:
  • Kend din målgruppe. Sæt dig i brugernes sted. Hvilken type information ville du selv gerne have, hvis du var i brugerens situation?
  • Opdater jævnligt. Det er irriterende, når informationerne ikke er opdaterede.
  • Udnyt mediets muligheder – for eksempel billeder, webcast, nyheder som RSS og mobilportal.
  • If it ain't broke, don't fix it. Lad være med at lave ændringer blot for ændringernes skyld. Mange brugere bliver forvirrede, når tingene laves radikalt om.
  • Bedst på Nettets vurderingskriterier er ikke den endegyldige sandhed, men de giver gode ideer til, hvad man kan fokusere på i arbejdet med at forbedre og udvikle hjemmesiden.

Kilde: Webansvarlig Michael Schmidt

_________________________________________________________________


BEDSTE KULTURINSTITUTION OG ØVRIGE MYNDIGHEDER: Stevns Bibliotekerne





Point: 174 af 200 mulige.
Det er tredje gang, at Stevns Bibliotekerne vinder prisen for “Bedst på nettet – Bedste kulturinstitution”. Et faktum, som vidner om, at man har fingeren på brugernes puls. Sitet er siden sidste år blevet udvidet med Stevnsbloggen, hvor borgerne i kommunen kan debattere og udveksle ideer, tanker og synspunkter.


Link: www.bibliotek.stevns.dk

Brugere: 6-7000

Målgruppe: Borgerne i Stevns Kommune, som tæller ca. 20.000 indbyggere.

Webteam: Gitte Kerber står alene for indhold, design og ideudvikling af sitet.  

3 gode råd fra en vinder:
  • Tro på din intuition
  • Få inspiration fra andre sites og udvikl på disse ideer
  • Tag brugerne med og lad dem komme med input

Kilde: Webmaster Gitte Kerber
 
_________________________________________________________________


FORMIDLINGSPRISEN: Kvinfo – Nye mænd i Danmark





Særpris: ”Gives til et område på en hjemmeside, der på en særlig stærk måde formår at imødekomme en bestemt målgruppes behov i en bestemt situation.”

Siden “Nye mænd i Danmark” er udviklet til undervisningssektoren som materiale til brug i folkeskoler, ungdomsuddannelser eller sprogskoler. Men sitet henvender sig alligevel til hele befolkningen. Sitet fortæller historierne bag en række mænd, som med en anden etnisk baggrund er nye i Danmark. Den gode kombination af billeder, lyd og tekst giver mulighed for at fordybe sig i de mangfoldige skæbner.  


Link: www.kvinfo.dk/side/829

Brugere: ca. 2000 pr. måned. De enkelte besøgende bliver på sitet 6-10 min. Folk bliver altså hængende og fordyber sig på sitet.

Målgruppe: Den brede danske offentlighed med særligt fokus på undervisningssektoren, samt den engelsktalende offentlighed, da flere af historierne er oversat til engelsk og kan læses på "All about gender". Sitet er et undervisningssite.

Webteam: Projektleder Elisabeth Andersen og et team bagved bestående af to journalister Anita Frank Goth og Julie Breinegaard samt redigering og it-koordinator Michael Bryder. Fotograf Tina Harden står for billedsiden. Datagraf har udviklet designet.

3 gode råd fra en vinder:
  • Tro på din ide og hold fast i den – uanset faktorer, der kommer udefra.
  • Der skal være synergi imellem ide og medieudtrykket. De skal være to sider af samme sag og forstærke hinandens udtryk.
  • “Vær ikke bange for store billeder og meget tekst” – citat af Henrik Fønns fra Harddisken, som han sagde i sin tale ved lanceringen af“Nye mænd i Danmark”. En holdning, som går på tværs af det gængse. Store billeder og store tekstafsnit indbyder til ro og fordybelse.

Kilde: Projektleder Elisabeth Andersen

_________________________________________________________________


INNOVATIONSPRISEN: Københavns Kommune – sms-fliserne





Særpris: ”Gives til et område på en hjemmeside, der kan vise et særligt nyttigt og innovativt koncept med brug af web 2.0-teknikker.”

Kbh.dk er et nyt brugerdrevet socialt netværk, og kbh.dk vandt prisen for at være den mest innovative offentlige hjemmeside i 2008. Prisen blev givet for kbh.dk’s sms-fliser, som er placeret 55 steder i København. Sms-fliserne bruger man via sin mobiltelefon. Send en sms med flisenummeret til 1231. Så får du lynhurtigt et svar tilbage med de næstkommende aktiviteter i en radius af 3 km fra flisen. De aktiviteter, der vises i sms'en, hentes direkte fra den brugerdrevne kalender på kbh.dk. Udvælgelsen af events til sms'en sker automatisk på baggrund af geografisk placering (tættest på flisen) og tidspunkt (hvad er det næste, der sker?). Det er nyt, innovativt, og det virker.


Link: http://tinyurl.com/kbhdk-fliser.

Brugere: Kbh.dk har ca. 9000 unikke månedlige besøgende.
Ca. 1400 har oprettet deres egen profil siden opstarten i juni 2008.
Målgruppe: Primær målgruppe er københavnerne fra alderen 15 år og opefter, men folk, der ikke bor i København, kan også blive medlem af det sociale netværk. Den aktuelle brugergruppe omfatter alle aldre, både de unge og ældre.

Webteam: Københavns Kommune driver kbh.dk og finansierer den løbende udvikling. Teamet bag består af projektleder Bjørn Borre og brugerambassadør Luisa Carbonelli. Signal Digital har bistået med teknisk og kreativ udvikling.

3 gode råd fra en vinder:
  • Kombiner det nye spændende (web 2.0, socialt netværk) med det lettilgængelige og velkendte (din gadebelægning og en sms).
  • Stol på brugerne. De opfører sig oftest ordentligt, når de får overladt styringen, så spild ikke kræfter på enorme kontrolsystemer, der skal forhindre misbrug.
  • Brugervenlighed. Gør dit site let at bruge (du har kun brug for en e-mail for at blive bruger af kbh.dk – her er ikke krav om eks. digital signatur).

Kilde: Projektleder Bjørn Borre

_________________________________________________________________


Læs mere her:


Bedst på Nettet Vurderingsgrundlag

Se alle de nominerede hjemmesider her


Se Bedst på Nettet vindere 2007 her



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også