De 10 trin i en folketingskandidats kampagneplan

Mød Elisabeth Geday. Hun er 39 år, medlem af det Radikale Venstre og opstillet til Folketinget ved det forestående valg. Men det kan være svært at føre valgkamp, når man er oppe imod hundredvis af kandidater og valgbudgettet er knap 50.000 kroner. På den måde ligner Elisabeth Geday de fleste af de omkring 900 kandidater, der kæmper om en af de 179 pladser i Folketinget til valget den 8. februar. For at skille sig ud fra de øvrige kandidater, gør Elisabeth Geday brug af 10 kampagneelementer, som kan gennemføres for relativt få midler. Pointen er, at man kan føre en effektiv valgkamp næsten uanset valgbudgettets størrelse.
af Ida Jeng

De rette beslutninger
Der er intet overladt til tilfældighederne, når det drejer sig om Elisabeth Gedays valgkampagne. Alt - lige fra valgplakater til hjemmesiden, er gennemtænkt ned til mindste detalje. Udgangspunktet er at formidle menneskelige værdier og tale direkte til vælgerne om ting, som vedrører dem. Og man må formode, at Elisabeth ved, hvordan man laver en god kampagne: Hun arbejder som kommunikationsrådgiver i Advice A/S og det er fjerde gang hun stiller op til Folketinget.
”At føre kampagne kan faktisk gøres for relativt få midler. Det handler om at arbejde målrettet og anvende de mest effektive indsatser”, siger Elisabeth Geday.

1. Hjemmesider
”Som kandidat skal du hele tiden være tilgængelig for vælgerne. Derfor bør du have en brugervenlig hjemmeside, hvor vælgerne kan læse om dig og dine mærkesager”, siger Elisabeth .
Hun synes imidlertid, at mange kandidater bruger unødvendig meget tid på at vedligeholde deres hjemmesider.
”Eksempelvis er der sjældent sammenhæng mellem den tid kandidaten bruger på at lave nyhedsbreve og den effekt de har. Ofte går vælgerne jo kun ind på hjemmesiden én enkelt gang for at læse om, hvem du er som kandidat”, siger Elisabeth Geday.
Hun foreslår i stedet, at man bruger tiden på at profilere sig på de store digitale medier: ”DR-Online tilbyder fx alle kandidater, at de kan skrive lidt om sig selv på DRs hjemmeside. Det samme gør TV2 og andre store medier. Det tager måske lidt tid, at udfylde alle spørgeskemaerne, men den tid er fornuftigt givet ud, fordi disse hjemmesider besøges af så mange vælgere”.

2. Plakater
Elisabeth Gedays mission er at få en så stor andel som muligt af de vælgere, som planlægger at stemme radikalt i Københavns Amt. Ved sidste valg stemte flere end 50 procent på partilisten. De vælgere arbejder Elisabeth Geday for at få til at stemme personligt på hende.
”Det er i hovedtræk landspolitiske tendenser, der afgør, hvor mange stemmer et parti får til valget. Ukendte kandidater som mig selv kan ikke regne med at flytte mange stemmer fra andre partier. Vores opgave består derfor som regel i at skaffe så mange personlige stemmer som muligt”, siger hun.
En række større analyser af vælgerbefolkningen viser, at radikale vælgere generelt yngre og mere højtuddannede end de øvrige partiers. Derudover er op mod 60 procent kvinder.
For Elisabeth gælder det derfor om at eksponere sig selv på en måde, der appellerer til dette segment:
”Jeg fik taget over 300 billeder, som skulle bruges til plakater. Herefter fik jeg venner og bekendte til at hjælpe mig med at udvælge de billeder, som vælgerne bedst ville kunne identificere sig med”.
Budskabet var klart: De var alle enige om, at Elisabeth skulle fravælge perlekæde- og forretningslooket, da det ikke ville appellere til målgruppen. Det resulterede i, at Elisabeth Geday nu fremstår mere naturlig og sporty på de plakater, der hænger på S-togsstationer og trafikknudepunkter i Københavns omegn. Som Elisabeth siger: ”Glem ikke, at alt kommunikerer – også dit tøj kan være med til at flytte stemmer”.

3. Valgkaravanen
En vigtig del af Elisabeth Gedays kampagne består i at besøge så mange uddannelsesinstitutioner, som muligt for at komme i kontakt med mange unge radikale vælgere. Besøgene sker som panelmøder sammen med kandidater for de øvrige partier i Folketinget. Hun har på forhånd afprøvet sine mærkesager på den yngre målgruppe for at se om de kan bestå prøven på gymnasierne og universiteterne. Hun er opmærksom på, hvor vigtigt det er at tage udgangspunkt i de unges dagsorden, og ikke sin egen.
”Når man er ung, er det altså ikke ejendomsskatten, børnehaver og ventelister til hofteoperationer, som interesserer én. Det er livets store spørgsmål som krig og fred, retfærdighed og kærlighed. Plus selvfølgelig uddannelsespolitikken. Et godt råd er derfor at lægge vægt på de emner og at forberede sine taler ordentligt”, siger hun.

Elisabeth Geday overvejede, om hun skulle dele små gaver ud foran uddannelsesstederne, men besluttede sig for at lade være:
”Det handler om at møde folk i øjenhøjde. Jeg mener personligt, at man taler ned til folk ved at tro, at deres stemmer er til salg for gratis sportstasker eller cd’er”.

4. S-togstationer og indkøbscentre
Hvis man er relativt ukendt, som Elisabeth Geday, gælder det om at skabe synlighed omkring sin person. Et led i hendes kampagneplan består derfor i at stille sig op på steder, hvor der er menneskemylder, som fx S-togsstationer og indkøbscentre.
”Når du stiller dig op på offentlige steder, må du forberede dig på, at du får blandede tilbagemeldinger. Undgå derfor at være så pågående, at du overskrider folks grænser”, lyder hendes råd.

5. Bilen
”Når man ikke har uanede midler til rådighed, gælder det om at lave reklame omkring sin kampagne på den billigste måde”, siger Elisabeth Geday.
Hun har derfor lejet en varevogn, hvorpå hendes billede, navn og parti er blevet trykt. Varevognen bliver brugt som transportmiddel, når Elisabeth Geday kører fra destination til destination for at rekruttere valgstemmer. ”En transporter med logo og billede er en relativ billig måde at lave reklame på, hvis man sammenligner med prisen på en avisannonce. Faktisk kan man leje en transporter i 14 dage og få trykt billede på for den samme pris som to avisannoncer i den lokale gratisavis. Bilen drager folks opmærksomhed uanset hvor vi kører, og derudover er der plads til, at jeg kan få en snak med de vælgerne, som ønsker det”, siger hun.

6. Foldere
Elisabeth Geday har fået lavet 6000 foldere gennem Det Radikale Venstre, som skal uddeles i hendes valgkreds af en lille hærskare af frivillige. Den professionelle husstandsomdeling er valgt fra for at undgå, at folderen bliver blandet sammen med reklamerne og fordi det er for dyrt. Men før hun deler folderne ud, har hun lavet en segmentanalyse af området på baggrund af valgresultaterne fra 2001. Planen er kun at dele foldere ud i de områder, hvor de potentielle radikale vælgere er.
Folderne skiller sig væsentligt ud fra de øvrige partiers foldere. Den ligner de skilte, som bruges på hotelværelser (Please do not disturb) og er designet til at hænge på dørhåndtaget. På den måde sikrer partiet sig, at folderen bliver set og ikke drukner blandt reklamer og aviser.
1500 personlige foldere er desuden produceret til udlevering på gader og stræder i et lille overskueligt format og en god kvalitet, som indbyder til at blive gemt.

7. Pressen
Det kan være svært at bryde igennem mediemuren, hvis man endnu ikke er en kendt politiker og har valgt annoncemediet fra på grund af prisen. Elisabeth foreslår derfor, at man tænker ud-af-boksen, når man overvejer, hvor man skal sende sit læserbrev.
”Alle kandidater vil gerne se sig selv i de store dagblade, men mange får deres læserbreve retur på grund af pladsmangel. Overvej derfor om dit læserbrev kan bruges i andre medier. Det kunne fx være de relevante fagblade eller andre fagmedier, som dine potentielle vælgere læser. Det kunne også være på NGOers hjemmesider, i virksomheders personaleblade eller andre medlemsblade,” siger Elisabeth Geday

”Redaktionel omtale er en god og billig måde at skabe synlighed omkring sin kampagne, men som ukendt kandidat er det uhyre svært at komme i medierne i løbet af valgkampen, hvor fokus er på de nuværende folketingsmedlemmer”, siger Elisabeth Geday.
Hun forslår derfor at man går i gang i god tid og arbejder mere langsigtet med pressen.
”Journalisterne skal være vant til at bruge dig som kilde og kende dit navn, når valget kommer”.
Men Elisabeth mener også at man nødt til at være lidt kritisk, når det gælder de medier, hvor man bliver eksponeret.
”Jeg har sagt nej til at være med i TV3´s program ”Par på Prøve”, fordi jeg ingen som helst indflydelse havde på resultatet af programmet og kunne risikere at få en meget uheldig eksponering. Det er sket for andre før mig”.

8. Events
Som ansat ved et kommunikationsbureau ved Elisabeth alt om, hvad en god event kan gøre for en kandidat. Men Elisabeth Geday understreger vigtigheden af, at man laver en event, som har et relevant indhold. Elisabeth Geday overvejer fx en event, der sætter fokus på behovet for, at Bagsværd Sø og Furesøen renses. Det vil være med til at profilere en af hendes vigtige mærkesager, der er ”en langsigtet miljøpolitik”.
”Selv om det er sjovt for vælgerne at se en politiker hoppe i bungy-jump eller stå næsten topløs, så understøtter det næppe dit image som seriøs politiker”, siger Elisabeth Geday.
”Problemet er jo, at den useriøse event hænger ved én – også efter valget. Tænk blot på Lene Espersens legendariske fotooptræden på køleren af en bil. Hun bliver stadig kaldt de talende forlygter i mange politiske kredse”, siger Elisabeth.

9. Netværket
Valg af politisk parti er et personligt spørgsmål. De fleste mennesker skeler til sine venner, sin familie eller sine kollegaer, når de skal afgøre, hvilken politiker, som skal have krydset den 8. februar. Faktisk har kollagerne, vennerne og familien uendeligt meget mere at skulle have sagt i valgkampen end alverdens dyre annoncer. Det faktum udnytter Elisabeth Geday i sin valgkamp.
”Jeg forsøger at bruge mit netværk og mit netværks netværk til at rekruttere vælgere, f.eks. ved at sende dem en email. I første omgang satser jeg blot på at få folk til at klikke ind på min hjemmeside. Her har funktionen ”Tip-en-ven” har en meget central placering, fordi strategien er at få de besøgende til at sende siden videre til deres netværk med en anbefaling.
Kommunikationsteorien siger, at den personlige anbefaling virker. Derfor er jeg meget spændt på om jeg kan aflæse effekten, når valget er overstået”, siger Elisabeth.

10. Merchandice
Merchandise lyder måske som noget, der kun bruges under Britney Spears koncerter eller til det amerikanske præsidentvalg. Elisabeth Geday er imidlertid tilhænger af at anvende merchandise i et vist omfang. Hun har fx fået lavet jakker til det hold på 7-8 personer, som hjælper hende med valgkampen. Og jakken har faktisk flere effekter. Den skaber synlighed, men også korpsånd.
”Sidstnævnte er næsten det vigtigste. For når man, som jeg, er så heldig at have venlige folk til at hjælpe mig gratis nærmest i døgndrift, bliver der nødt til at være teamspirit”.

Det lader sig gøre!
Om Elisabeth Geday har valgt de rette kampagneelementer, må endnu stå hen i det uvisse. Det får Kforums læsere først svar på efter Folketingsvalget den 8. februar. Men Elisabeth Geday har hermed givet stafetten videre til de kandidater, der overvejer at stille op, men måske holder sig tilbage af frygt for, ikke at have råd til at føre valgkampagne:
”Det kan sagtens lade sig gøre at lave en god valgkampagne, selvom pengepungen er tynd. Man skal blot bruge hver eneste krone med eftertanke”, konkluderer Elisabeth Geday, idet hun vinker farvel og fortsætter ud i byen til kampen om en plads i Folketinget.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også