Danskerne er imod alkoholreklamer på tv

Skrevet af

Charlotte Rau Jacobsen

311 artikler

0 indlæg

Det er forkert at bringe alkoholreklamer på tv. En rundspørge foretaget af analyseinstituttet Vilstrup viser, at et flertal i befolkningen ikke ønsker at blive opfordret til et alkoholforbrug gennem reklamer på tv-skærmen.

Regeringen liberaliserede reklamereglerne sidste år, og det blev derefter muligt for tv-stationerne at reklamere for alkohol, men reklamerne falder ikke i seernes smag. Alt tyder dog på, at antallet af alkoholreklamer på tv vil stige kraftigt, hvilket er allerede tendensen inden for andre medier. Bryggerierne har naturligvis en interesse i at reklamere så omfattende som muligt, men Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald, siger, at reklamerne ikke får forbruget til at stige.
- Vi mener med god grund at kunne sige, at det nu er veldokumenteret, at alkoholreklamerne ikke påvirker det generelle forbrug. Det, som markedsføringen gør, er at påvirke markedsandele mellem producenterne, og så kan det fastholde og udbygge mærkevarer, siger Niels Hald. Bryggeriforeningen har dog også vedtaget en række markedsføringsregler, der blandt andet forbyder, at reklamer for alkohol henvender sig direkte til børn og unge.
Politiken Søndag 27-04-2003

Relaterede artikler

Årets reklame er? - Hvad er årets bedste reklame? Vi har spurgt syv kommunikatører. De svarer alt fra Tryg Forsikring til Whopper Virgins, o...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Global PR Manager

Frist: As soon as possible

SoMe-specialist

Frist: 12. maj

Pressechef

Frist: 7. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.