Danske Spil - til glæde og til gavn?

Specialet omhandler den statsejede virksomhed Danske Spil, og hvordan denne kan styrke relationen til virksomhedens forbrugere, gennem arbejdet med Corporate Social Responsibility (CSR) og kommunikationen heraf på de sociale medier.
Der trækkes på flere forskellige teoretiske emner, som samlet er med til at anskueliggøre den påkrævede indsats fra virksomheden. Heriblandt indgår følgende analyser som baggrund for afhandlingens endelige anbefalinger til Danske Spil:
 
  1. En image- og identitetsanalyse, i en CSR-kontekst, baseret på varieret metodisk dataindsamling
  2. En analyse af virksomhedens nuværende CSR-indsats samt dens muligheder for at blive mødt med troværdighed i kommunikationen af CSR
  3. En analyse af Danske Spils brug af de sociale medier
De tre forskellige analyser, som er nøje udvalgt og overlapper hinanden, finder grobund i relevante teoretiske overvejelser, og bidrager til feltet CSR og CSR-kommunikation på en innovativ og hidtil uprøvet facon, som ikke er eksisterende i nuværende litteratur og research.  Dele af den indsamlede empiri er desuden fundet ved hjælp af en meget ny og innovativ metode kaldet Netnografi, som direkte relaterer sig til online kommunikation og brugerinteraktion. Den netnografiske data er indsamlet på online communities omhandlende spil, hvilket betyder, at resultaterne ikke blot afspejler tilfældige menneskers mening, men Danske Spils (potentielle) kernebrugere.  

Resultaterne er meget overvældende, og de viser, at der er et tydeligt overset behov for Danske Spil. Virksomheden anser sig selv som meget socialt ansvarlige, mens opfattelsen blandt brugerne er, at Danske Spil løber fra deres ansvar, og agerer, som var det en privatejet virksomhed, der udelukkende tænker på at maksimere profitten, og ikke en statslig organisation, som man som det mindste kan forvente, opfører sig ansvarligt. En af de store problemstillinger for Danske Spil er nemlig, at virksomheden, som naturlig konsekvens af dens virke, bidrager til det stigende antal af ludomaner, der, i værste fald, spiller sig fra hus og hjem. Og hvordan harmonerer det med, at man, som statsejet virksomhed, gerne vil være anses som værende ansvarlig – når man oven i dette, er den virksomhed der bruger flest penge på reklamer i hele landet?

Specialet sætter en ny agenda for virksomheders kommunikation af CSR, da det fremgår hvor essentielt det er, at overveje brugerinteraktion på internettet, såfremt CSR-budskaber og CSR-kommunikation skal fungere efter hensigten, og ikke være spild af ressourcer. Dermed finder specialet slutteligt frem til en decideret kommunikationsstrategi, som Danske Spil bør følge, hvis de skal styrke relationen til deres forbrugere.

Specialet er skrevet af Michael Kellberg og Jens Jensen, CBS, og er vurderet til karakteren 12.
 
Læs hele specialet her.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også