DAGEN II?

Skrevet af
Alt gik efter planen indtil for få dage siden. Nyhedsavisen var framed som fremtidens indlysende ide. På kort tid var det lykkedes at positionere det islandske alternativ som alt det, der var brug for i en ellers kriseramt og uoriginal avisbranche. Det tegnede godt. En ambitiøs og rig avis med David Trads i spidsen, som havde en proven record for at kunne få succes med den slags koncepter. Dertil kom en original forretningsmodel og et overraskende samarbejde med Post Danmark. Nyhedsavisen var her, før den overhovedet var kommet på gaden, associeret med det internationale, det originale og det succesrige verdensomspændende erhvervsliv, hvor Danmark blot var et skridt på vejen til at rulle konceptet ud i hele Europa eller for den sags skyld resten af verden. Penge var der efter sigende masser af, og alle mærkede det friske pust fra Nordatlanten.

 

Alt dette ændrede sig, efter at Journalisten sendte en økonom til Island for at grave i regnskaberne og fandt ud af, at der var langt færre penge og at islændingene havde lagt avisprojektet over i et investeringsselskab for at skabe vandtætte skodder til den helt store pengekasse. Alt sammen noget, som skulle være sket efter et trist driftsunderskud på 160 millioner i moderselskabet. Nu rullede medielavinen. Pludselig kom det frem, at der ikke var milliarder, men sølle 50 millioner i det nye investeringsselskab. Islændingene ville altså ikke stå alene med risikoen og ønskede at trække andre investorer ind for at skaffe de sidste 300 millioner kroner, der skulle til for at vinde krigen. Konkurrenterne lugtede blod og tænkte, at islændingene endelig var begyndt at ryste lidt på hænderne. Det har da altid været planen, siger så en rystet David Trads / Dam og benægter, at nogen pludselig har smækket kassen i. De sidste investorer med 300 millioner er så sandelig også fundet. De kan dog af juridiske grunde ikke afsløres endnu.

 

Go daw mand økseskaft. Lige meget om de hemmelige investorer findes eller ikke findes. Lige meget om det har været planen eller er blevet planen, er og bliver den udmelding dårlig PR og Investor relation. Trads & Dam har simpelthen ikke håndteret sagen godt nok. Læs her hvorfor.

 

Det var planen ...

Hvis det har været planen hele tiden, har Nyhedsavisen ikke været ordentligt forberedt på at forklare set-up'et på en positiv måde. Det er simpelthen uprofessionelt, når Trads og Dam jo ifølge dem selv har haft år til at finde på en bedre historie. Spørgsmålet, om der var penge nok i kassen, er det første spørgsmål, kritiske journalister og nidkære konkurrenter vil stille, når det gælder nye, luftige avisprojekter. Her er det ikke godt nok, at der mangler 300 millioner fra nogle mænd med papkasser, som ikke kan afsløres på nuværende tidspunkt. Specielt ikke, når overbringerne af det glade budskab til nyhedsavisen potentielle læsere samtidig har store interesser i at slå den ihjel hurtigst muligt. Investor relation er aldrig særlig velllykket når man skal bruge konkurrenternes medier til at sælge historien om at man er bedre end konkurrenterne. Elementært.

Se her hvor dårlig presse de har fået af deres konkurrenter. En uskøn sammenblanding af penge og journalistik.

 

Det var ikke planen ...

Hvis det derimod ikke har været planen i årevis, at der skulle være et hul på 300 millioner, burde David Trads eller andre havde solgt konceptet eller den hvide løgn langt bedre end at diske op med den nuværende forklaring. De burde også langt mere offensivt have slået kontra, før overskriften i de andre medier blev: ”Islændingene smækker kassen i”. Trads og Dam har virket alt for desorienterede, alt for uforberedte på Investor relation-vinklen og alt for febrilske i deres udmeldinger eller lidt for heroiske, som fx i Trads' blog her på siden.  Noget, som ikke får nogen som helst til at åbne kassen bare på klem.

 

Fra Hype til dødsspiral

Lige meget hvad der er den sande historie om Nyhedsavisens økonomi, er resultatet, at hypen er blevet afløst af en ond spiral af mistro og mistillid. Her bliver det svært at få annoncører på de vigtige årskontrakter, hvad der gør det svært at tiltrække investorer, hvad der igen skaber tvivl hos alle de unge lovende journalister, man gerne ville have ansat, hvad der igen skaber endnu mere dårlig stemning, som skræmmer investorerne bort. Bad news, ikke mindst fordi projektet skal overleve i en intens konkurrence fra me too produkter, der har slået bunden ud af annoncemarkedet og dermed ændret de strukturelle rammer for forretningsmodellen. En smule unfair, fordi JP/Politiken & Berlingske i virkelighed bruger en klassisk monopol/kartel-strategi til at slå farlige, originale ideer af banen med to discountudgaver, der ligesom kemoterapi slår alt andet levende ihjel. På overfladen ens, men i essensen er deres opgave blot at forvirre læserne mest muligt, forvirre annoncørerne og spille sikkert, hvis islændingene alligevel skulle have ret. Usportsligt.

 

DAGEN II?

Tilbage står desværre, at Nyhedsavisen i den brede offentlighed i højere og højere grad bliver framed som DAGEN II takket være intet andet end deres egen manglende professionalisme. I deres it-kirkegård HQ på Holmen (en ombygget varmluft ballon hangar med smarte designer møbler) , og vævende om mulige investorer, lyder de nemlig mere og mere som Kresten, dengang det gik galt på 30 dage for DAGEN. I løbet af kort tid er Nyhedsavisen altså gået fra at være en modig international outsider til at være en avisboble på Holmen. En trist repositionering; for at JP/Politiken & Berlingske skulle vinde krigen så let, er næsten til at græde over. 1-0 til dem, men det kan sagtens nå at ændre sig, hvis David Trads & Dam begynder at tage PR og investorrelation lige så alvorligt, som de har taget drømmen om den nye avis. Se, det ville være en nyhed, der kunne trække læsere til.

Relaterede artikler

Dagen i betalingsstandsning - Dagen er gået i betalingsstandsning.
Dagen derpå - Dagbladet Dagen havde valgt sit navn for de gode sloganmuligheder. Mest er de nu blevet udfoldet efter dets sandsynlige ...
Ingen kender DAGEN - en håndsyet italiensk sandals turbulente liv - Aldrig har så få taget røven så meget på så mange på så kort tid. Ved hjælp af et lejet lokale på Holmen, nogle designer...
DAGENs design — og morgendagens - DAGEN er omme, og avisen gået ned. DAGENs 41 aviser er historie nu. Pressehistorie. De er læst og glemt, og DAGEN vil i ...
Kresten er tilbage - Jeg hørte for snart lang tid siden om Kresten Schultz Jørgensen og hans nye bogprojekt:" Magt og Mirakler", der efter si...
Kresten, Kvas & Coca-Cola - Kresten Schulz Jørgensen, gør i sin nye bog op med sin egen branche og sit eget fag. I hvert fald dem der mener at kommu...
Aviskrigen FAQ - Hvem vinder aviskrigen? Hvem bliver slået ihjel? Hvem bliver Danmarks mest dominerende gratisavis? Kforum har stillet si...
Nyhedsavisen vs. 24 timer: fois grais-modellen - Det er "der totalen Krieg", som Goebbles råbte i Berlins ruiner. Avismarkedet i Danmark bliver aldrig det samme igen, og...
Gratisaviserne er Google i postkassen - Aviskrigen raser. Kanonerne tordner, tropperne trækker op ved grænserne, og allerede i morgen (d. 17. august) slår den f...
Avis-forstoppelse - Journalistikken og medieudviklingen i Danmark dikteres ikke af publicistiske idealer om oplysning, oplevelse og samfunds...
Dagens dom udsat til fredag den 13. - Den konkurs-truede avis får en chance mere. Direktionen forhandler fortsat, og der er indkaldt til nyt møde på fredag.
Dagens endeligt - Det bebudede møde i dag om Dagens fremtid blev aflyst på forhånd. Dagens beskadigede renommé var sammen med den almindel...
Dagens medarbejdere dagen efter - De blev købt for millioner, som drejede det sig om en italiensk fodboldklub på opkøb. De blev solgt som en arrogant eli...
Kresten og den udydige brand religion - Virker branding? Kommunikationen er over alt - men den gør tilsyneladende ringere og ringere indtryk. RÆSON bringer nu ...
Nr. 17.000 er sur på ølpriserne et sted i Århus - Vi byder velkommen til nyhedsbrevlæser nr. 17.000. Han hedder Michael Tannis Beck. Han er nyuddannet fra DJH og er neto...
Nyhedsavisen: helt forkert - En dårlig start er en halv afslutning. Ingen tvivl om, at Nyhedsavisen kom helt forkert fra start. Det er der flere fork...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Communications Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Student

Frist: 18. december kl. 12.00

Employer Branding-konsulent

Frist: 15. december

Leder og kommunikationsfagligt fyrtårn

Frist: 5. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.