Dagen derpå

Skrevet af

Ikke angivet

339 artikler

0 indlæg

Dagbladet Dagen havde valgt sit navn for de gode sloganmuligheder. Mest er de nu blevet udfoldet efter dets sandsynlige død. Og projektet vil nok gå over i historien som mediebranchen svar på dot.com bølgen.

En medierådgiver vi bruger i Advice, der er tidligere TV-3 direktør, sagde til mig i efteråret at Dagen højst ville leve til jul. Metro har vel brugt 200 mio. kr, Dagen 20. Han fik ikke helt ret. Ethos for den globalt orienterede avis led reelt en ynkværdig og banal decemberdød da et lokalt cateringfirma fik en gummicheck.

Han og andre professionelle trækker på skuldrene og ser det som verdens gang. Politiken og Information der var rekrutteringsbase for journalister og læsere til Dagen, hoverer og raser, for de kan mærke fligen af Dagen i dem selv.

De direkte berørte slappe abonnements- og mediefolk, de fejldocerende reklamefolk og de håbefulde journalister står nu med tømmermænd som efter 40 dage på druk. Og Peter Linck, hvis han overhovedet har samvittighed, skal nok ikke gå i byen efter penge med sin næste hobby, men kan passende finde hjem til sin højgravide kone. Kresten Schultz slår ud med armene, priser sit produkt og skænder ejeren. Sådan var det vist også med Aktuelt. Lad os håbe - det vil være den bedste udgave for ham - at han er blevet total tørret af Linck.

Her på K-forum kan vi endnu huske at han for 2 måneder siden blev harm over Timme Bisgaard Munks feature Schultz fornemmelse for kvalitet hvor Timme skrev at 230.000 potentielle læsere var et statistisk fatamorgana konstrueret af reklamebureauet Needham i et Danmark der er en forening af funktionærer på cykeltur på Bornholm, og at krydsningen GUCCI med Læger uden grænser var udtryk for Krestens eget dobbelte eksil. Han mailede: ”Vores avis er et spændende - og tro mig: levedygtigt - alternativ til tidens iltfattige presse.”

De ord vil han nok æde i sig nu, selv om man på de kanter vel foretrækker at give konservative læsere og vrantne mediekøbere skylden. Sagen er at bladet forretningsmæssigt var i bedste fald uprofessionelt fra start til slut, og at det faktisk heller ikke redaktionelt for alvor lettede og viste sin nødvendighed. Priskomiteen for Dansk Kommunikationsforening nåede at give det en innovationspris. Fred med det. Ankers Brinks tale* var smuk.

Der blev skrevet pressehistorie. Bag facaden var det hele bare knap så godt. En forretningsmæssig farce gik over scenen.

Om de brugte millioner samles op for en slik, står pt. uvist. Men som ved Aktuelt er der ikke meget andet end et adressekartotek at købe. Journalisternes trofasthed er størst mod egne artikler. Og er der så meget projekt at være tro mod? Mit gæt er at det er et spørgsmål om dage, før det bliver nat med Dagen.


*Linket i teksten til Anker Brinks tale er et deeplink på Dansk Kommunikationsforenings hjemmeside


Læs også det andet pip om Dagen, af Nikolaj Stig Nielsen.

Relaterede artikler

Kresten Schultz Jørgensen er Ugens Profil - "Jeg glæder mig til at arbejde i en virksomhed, hvor der ikke er så mange forskellige dagsordener at...
Avis for de rige - Indtil nu er det kun de kristne og de intellektuelle, der har haft deres egen avis. Om ikke så længe får også de unge, r...
Schultz Jørgensens fornemmelse for kvalitet - K-forum tog ud for at høre historien bag Danmarks nye dagblad som udkommer i slutningen af oktober til 17 kr. pr.stk. De...
Peter Linck-effekten – den sande historie om Dagen - Oliver Stilling var journalist på det kortlivede dagblad Dagen. Her er hans øjenvidneberetning fra Dagens sidste dage, h...
Dagens medarbejdere dagen efter - De blev købt for millioner, som drejede det sig om en italiensk fodboldklub på opkøb. De blev solgt som en arrogant eli...
Ingen kender DAGEN - en håndsyet italiensk sandals turbulente liv - Aldrig har så få taget røven så meget på så mange på så kort tid. Ved hjælp af et lejet lokale på Holmen, nogle designer...
DAGENs design — og morgendagens - DAGEN er omme, og avisen gået ned. DAGENs 41 aviser er historie nu. Pressehistorie. De er læst og glemt, og DAGEN vil i ...
Kresten og den udydige brand religion - Virker branding? Kommunikationen er over alt - men den gør tilsyneladende ringere og ringere indtryk. RÆSON bringer nu ...
Kresten er tilbage - Jeg hørte for snart lang tid siden om Kresten Schultz Jørgensen og hans nye bogprojekt:" Magt og Mirakler", der efter si...
Kresten, Kvas & Coca-Cola - Kresten Schulz Jørgensen, gør i sin nye bog op med sin egen branche og sit eget fag. I hvert fald dem der mener at kommu...
Din avis i PowerPoint - Den ottende december afholdt Dagbladet Børsen for andet år i træk et medietopmøde med spidserne inden for den danske med...
DAGEN II? - Alt gik efter planen indtil for få dage siden. Nyhedsavisen var framed som fremtidens indlysende ide. På kort tid var de...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

B2B copywriter

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Chef for Kommunikation og Marketing

Frist: 10. april

Grafisk Designer

Frist: 5. april

Praktikant

Frist: 16. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.