Cykelstiens opmærksomhed – Nudgings effekt på individet, fællesskabet og flowet

Skrevet af

Johan Christoffer Tüxen

1 artikler

1 indlæg

Morten Kalum Jarlkov

1 artikler

0 indlæg

Nudging har for alvor fanget den danske public service kanals spottende øje og derfor er den almene dansker begyndt, at få øjnene op for de forgangene års buzzword kommunikation – Nudging.
Men er ’puffet’ i virkeligheden en buzz kommuniktion, eller er der substans bag nudgings grundlæggende ideer og er denne nudging tanke så banebrydende, som vi hører fra medierne i dagens Danmark?

Specialet Cykelstiens opmærksomhed – Nudgings effekt på individet, fællesskabet og flowet er et forsøg på, at optegne det moderne individs flygtige opmærksomhed og dets indflydelse på individets og fællesskabets hverdagsliv i et kommunikativt perspektiv. Med udgangspunkt i en hverdagssituation, hvor opmærksomhed er alt afgørende for vores sikkerhed, kortlægger vi, hvordan individets opmærksomhed i dag er en mangelvarer, som alle kommunikatører bør sætte fokus på i deres strategier og planlægninger.

Med et fokus på opmærksomhed tager specialet sit udgangspunkt i psykologiske, sociale og kommunikative teorier og empirisk data. Dette sammenspil i det teoretiske felt giver i specialet et dybdegående indblik i hvordan forståelse for en modtagers ’common sense’ i høj grad kan gavne kommunikative løsninger og strategier.

Specialet er udarbejdet af Johan C. Tüxen & Morten Kalum Jarlkov, Aalborg Universitet i København, og er blevet bedømt til karakteren 10. 
 
Læs hele specialet her.

Relaterede artikler

50 nudges du skal bruge - Når det handler om at påvirke andres adfærd, er det ofte den mindste ændring, der skaber den største forskel. Det hævder...
Mørke mønstre eller godt adfærdsdesign? - Dark patterns – defineret som: En digital løsning, der lokker eller snyder dig til at gøre noget andet end det, du egent...

Giv din stemme

10 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

30 JOB

kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.