Cykelstiens opmærksomhed – Nudgings effekt på individet, fællesskabet og flowet

Nudging har for alvor fanget den danske public service kanals spottende øje og derfor er den almene dansker begyndt, at få øjnene op for de forgangene års buzzword kommunikation – Nudging.
Men er ’puffet’ i virkeligheden en buzz kommuniktion, eller er der substans bag nudgings grundlæggende ideer og er denne nudging tanke så banebrydende, som vi hører fra medierne i dagens Danmark?

Specialet Cykelstiens opmærksomhed – Nudgings effekt på individet, fællesskabet og flowet er et forsøg på, at optegne det moderne individs flygtige opmærksomhed og dets indflydelse på individets og fællesskabets hverdagsliv i et kommunikativt perspektiv. Med udgangspunkt i en hverdagssituation, hvor opmærksomhed er alt afgørende for vores sikkerhed, kortlægger vi, hvordan individets opmærksomhed i dag er en mangelvarer, som alle kommunikatører bør sætte fokus på i deres strategier og planlægninger.

Med et fokus på opmærksomhed tager specialet sit udgangspunkt i psykologiske, sociale og kommunikative teorier og empirisk data. Dette sammenspil i det teoretiske felt giver i specialet et dybdegående indblik i hvordan forståelse for en modtagers ’common sense’ i høj grad kan gavne kommunikative løsninger og strategier.

Specialet er udarbejdet af Johan C. Tüxen & Morten Kalum Jarlkov, Aalborg Universitet i København, og er blevet bedømt til karakteren 10. 
 
Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også