Sociale og miljømæssige udfordringer spiller en stadig større og
større rolle for danske virksomheder og mange ser Corporate Social Responsibility som svaret på denne udfordring. Nærværende speciale, som omhandler CSR-kommunikation, tager udgangspunkt i en undren over, hvorvidt det er muligt for danske virksomheder at drage fordel af deres CSR indsats, hvis de ikke kommunikerer omkring den, og ydermere i hvordan man som dansk virksomhed kan tilrettelægge sin CSR-kommunikation mest hensigtsmæssigt.
Flere teorier peger nemlig på, at danskerne mener, at det er af stor
betydning at virksomheder opfører sig etisk ansvarligt, men at
danskerne samtidig reagerer negativt på virksomhedernes kommunikation på området. Dette dilemma betyder at virksomhederne har svært ved at differentiere sig på deres CSR indsats, på grund af risikoen for at dette giver bagslag.
Specialet, der er delt op i to, undersøger både hvorvidt det
overhovedet er hensigtsmæssig at kommunikere omkring CSR og hvordan kommunikationen bør tilrettelægges så den fremstår ’spiselig’. Udgangspunktet er en dialogisk tilgang, der har til formål at inddrage alle virksomhedernes interessenter for at udvikle en CSR strategi, der lever op til alle de forskellige interessenters forventninger.
Specialet præsenterer således både en procesorienteret konklusion omkring hvordan man som virksomhed kan tilrettelægge sin CSR kommunikation, samt en produktorienteret konklusion der giver et eksempel på hvordan en CSR kommunikationsplan kunne se ud med smoothie
virksomheden Innocent som udgangspunkt.
Læs specialet
herLæs guiden til en CSR kommunikationsplan
her
Relaterede artikler
Formidling af CSR
-
Al troværdighed omkring arbejdet med CSR forudsætter, at der er en synlig og logisk kobling til virksomhedens forretning...
Realistisk CSR
-
Læs om CSR ud fra en økonomisk-teoretisk synsvinkel. Hvordan giver det mening at tale om CSR? Og hvordan udmønter det si...
What Matters Most: CSR
-
Hvis virksomheder vil overleve og have succes, er det simpelthen en nødvendighed at de tager et socialt ansvar, siger Je...
Hvordan kommunikeres CSR?
-
Virksomheders sociale ansvar eller Corporate Social Responsibility er et af nutidens mantraer, som vinder større og stør...
The seven arguments against CSR
-
If the arguments against a socially responsible approach were widely accepted, nobody would even be talking CSR because ...
Dit ansvar! Ny CSR-håndbog
-
Man har i efterhånden lang tid talt om, at samfundets sammenhængskraft er knyttet op på den enkeltes sociale ansvarlighe...
CSR: Misforstået medfølelse?
-
CSR er misforstået medfølelse. Det er det kontroversielle budskab fra den berømte økonomiprofessor David Henderson. I de...
At kommunikere CSR
-
Forbugere gider ikke læse rapporter, men vil træffe valget, mens de handler. Derfor skal det etiske helst knyttes direkt...
CSR – den manglende strategi?
-
Selvom hjulene ruller i Danmark og vores statsminister kan konstatere at ”det aldrig har gået bedre”, er indsatsen for a...
Fra CSR til CSI
-
Corporate Social Innovation (CSI) er den naturlige afløser for CSR, mener erhvers-ph.d. forsker Thomas Sønderskov fra CB...
CSR – hvad nu?
-
Corporate social responsibility er et mangefacetteret begreb, som har tiltrukket sig ganske megen opmærksomhed de senere...
Grøn, grønnere, grønnest, Grant
-
Al gør det. Arnie gør det. Og Anders gør det. Satser på det grønne image. Men er deres bestræbelser greenwashing eller r...
Greenhushing….. Schhhhh
-
Grønt er hot. Virksomhederne står i kø for at overgå hinanden i klimaløfter. De overspiller deres ”kæmpe” indsats på mil...
CC P.T.
-
Corporate Communication (CC) er i dag et veletableret praksis- og forskningsfelt i fortsat vækst med mange problemstilli...
Gør-det-selv CSR
-
Nogle mener, at CSR primært er en kommunikationsopgave. Det er det ikke, det er en ledelses-disciplin! Læs derfor denne ...
CSR +/-
-
Har organisationer et etisk ansvar, eller har de ikke? Hvad taler for en CSR-strategi og hvad taler imod? Vi kigger nærm...
CSR-fælden
-
Den strategiske kommunikation af CSR indeholder et farligt krisepotentiale. Ved eksplicit selv at kommunikere retningsli...
CSR +/- krise
-
Den finansielle krise er på dagsordenen overalt. På hjemmefronten gennemgår vi husholdningsbudgettet en ekstra gang. Det...
How to do Finanskrise 2009
-
Af Mette Bom og Signe Wenneberg, som nu er gamle, men som i 1990'erne var bartendere i Kbh. K., senere hhv. modejournali...
Red CSR-rapporten fra sig selv
-
CSR-rapporten skaber sjældent den forventede værdi af to årsager: Den når ikke ud til de vigtigste interessenter, og alt...