CSR kommunikationsplanen fra A til C

Sociale og miljømæssige udfordringer spiller en stadig større og større rolle for danske virksomheder og mange ser Corporate Social Responsibility som svaret på denne udfordring. Nærværende speciale, som omhandler CSR-kommunikation, tager udgangspunkt i en undren over, hvorvidt det er muligt for danske virksomheder at drage fordel af deres CSR indsats, hvis de ikke kommunikerer omkring den, og ydermere i hvordan man som dansk virksomhed kan tilrettelægge sin CSR-kommunikation mest hensigtsmæssigt.
af Mette Skovbo og Christine Bülow
Flere teorier peger nemlig på, at danskerne mener, at det er af stor
betydning at virksomheder opfører sig etisk ansvarligt, men at
danskerne samtidig reagerer negativt på virksomhedernes kommunikation på området. Dette dilemma betyder at virksomhederne har svært ved at differentiere sig på deres CSR indsats, på grund af risikoen for at dette giver bagslag.

Specialet, der er delt op i to, undersøger både hvorvidt det
overhovedet er hensigtsmæssig at kommunikere omkring CSR og hvordan kommunikationen bør tilrettelægges så den fremstår ’spiselig’. Udgangspunktet er en dialogisk tilgang, der har til formål at inddrage alle virksomhedernes interessenter for at udvikle en CSR strategi, der lever op til alle de forskellige interessenters forventninger.

Specialet præsenterer således både en procesorienteret konklusion omkring hvordan man som virksomhed kan tilrettelægge sin CSR kommunikation, samt en produktorienteret konklusion der giver et eksempel på hvordan en CSR kommunikationsplan kunne se ud med smoothie
virksomheden Innocent som udgangspunkt.

Læs specialet her

Læs guiden til en CSR kommunikationsplan her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også