Corporate Storytelling i praksis

Skrevet af

Søren R. Nymark
Ph.D.

1 artikler

0 indlæg

Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virksomheden benyttes i mange sammenhænge, fx i markedsføringsøjemed, til intern kommunikation af virksomhedskulturen og som ledelsesværktøj.

I Danmark har det især været kommunikationsforskere og – praktikere, der har taget storytelling begrebet til sig bl.a. under overskriften branding, mens ledelses-, strategi- og organisationsforskere ikke i samme markante grad har domineret debatten. Derfor var det med interesse, at en ny bog udkom på det internationale forlag John Wiley & Sons.

The Power of the Tale
Bogen, The power of the tale: Using narratives for organizational success, fokuserer netop udelukkende på storytelling i relation til ledelse, strategi og organisation. Og den gør det fra et praksisperspektiv på glimrende vis. Dermed giver den solid inspiration til den videre debat og praksis om storytelling i Danmark. Siden der begyndte at komme fokus på storytelling i Danmark med udgangen af 1990’erne har debatten primært været teoretisk orienteret med enkelte prøvende eksempler fra praksis – nogle af mere heldig karakter end andre. Netop derfor er bogen, The power of the tale: Using narratives for organisational success, så velkommen i den danske debat, der står overfor at fokusere mindre på teorien og mere på best practice eksempler fra den praktiske hverdag i danske virksomheder. Derfor er der også i den danske debat mere behov i dag for praktiske værktøjer til storytelling og inspiration til deres brug, der virker, end mere eller mindre abstrakt teori.

Læs her artiklen 'Corporate Storytelling i praksis'

Søren R. Nymarks artikel er bragt i Ledelse i Dag. vol 13. nr. pp. 440-447 (2003)

Søren R. Nymark er afdelingchef for Forandring og Proces, der er beskæftiget med udvikling og forandring af organisation og medarbejdere i Danske Bank-koncernen. Han har tidligere været ansat ved KPMG
Consulting, hvor han primært har beskæftiget sig med organisations- og
lederudvikling, strategiprocesser og erhvervsanalyse.

Søren R. Nymark er uddannet cand.merc. i strategi og ledelse fra Handelshøjskolen i Århus i 1996 i kombination med uddannelser inden for International Business ved Harvard University i 1994 og Singapore Institute of Management i 1995 samt Ph.D. i organisation og ledelse fra Aalborg Universitet i 1999.

Endvidere Søren R. Nymark er forfatter og medforfatter til en række bøger og artikler inden for fagdisciplinen ledelse, organisation og strategi og været tilknyttet University of Cambridge som gæsteforsker og underviser.

Læs også Søren Rask Nymarks artikel om The HP Way i pdf her

Læs også Søren Rask Nymarks Ph.D afhandling om storytelling i pdf her

Søren R. Nymark afhandling er ligeledes udgivet på Forlaget Ankerhus


Relaterede artikler

Sæt historie på værdierne - Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
På tærsklen til en ny markedsføringsæra - Artiklen peger på, at vi vil se nye helstøbte reklamefremstød i fremtiden, hvor reklamerne i højere grad end tilfældet e...
Fortællinger formidler virksomheders værdier - Nogle mener, at det er en del af menneskets natur at fortælle historier. Forståelsen for dette synspunkt vinder i disse ...
Storytelling i ledelse, markedsføring og reklame - Indtil for fire år siden var jeg - som så mange andre overbevist om, at nøglen til forståelse af markedspladsens drivkræ...
Lad fortællingen lede - En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Den håndgribelige storytelling - Storytelling er nøglen til et stærkt brand, lyder fremtidsprofetierne. Men debatten svæver i de højere luftlag, og mange...
Heartstorm eller branding i praksis? – en dobbeltanmeldelse - Mens Storytelling – branding i praksis har gjort den anstrengelse at bevare jordforbindelsen med konkrete værktøjer og d...
Marketing is too important to be left to the marketing department - Anmeldelse af bogen: Senders and Receivers – New Perspectives on Market Communication Forfattere: Jørn Helder og Simon ...
Corporate storytelling - "You won't believe what happened to me today…" var stikordet i en øvelse om historiefortælling ve...
Storytelling som æstetisk virkemiddel - K-Forum var med da Handelshøjskolen i februar afholdte konferencen ”Den Æstetiske Organisation”, hvor en række oplægshol...
Branding – et skræmmeord for mindre virksomheder? - Flere og flere fagfolk slår på tromme for, at branding skal være et tilgængeligt redskab for alle virksomheder. Også de ...
Speciale: Værd at vide om Videnregnskaber – Et kompleks begreb mellem tavshed og praksis - Trods sin korte levetid, har videnregnskaber været årsag til megen kontroversiel polemik i offentligheden. Kritikere eft...
Storytellingens ulidelige lethed - Storytelling bør ikke handle om iscenesættelse af et fiktivt univers befolket af eventyrsmølfer. Hvis man ønsker at kon...
Storytellingens værktøjer – så enkelt er det nu heller ikke! - Fiktion har mange former og udviser mange forskellige narrative strukturer – det er faktisk det, der gør genren spænden...
Storytelling på glatis - Usømmelig omgang med storytelling kan bringe både virksomheder og reklamebureauer på glatis. At virksomheder og produkt...
KAN-didater selv? - Fredag den 17. oktober holdt Unge Kommunikatører iværksætterseminar for begyndere. Just do it - kunne være overskriften ...
Seven Deadly Sins of 100 Branding Failures - I kølvandet på den voldsomme debat om branding her på K-forum må det være på tide at sætte fokus på et udenlandsk indlæg...
Historiens magt: Amarasinha om historiefortælling - Historiefortælling i Organisationer er den første håndbog om historiefortælling som ledelses- og udviklingsværktøj på da...
Moses og managementmode i Aarhus - Kan Bibelens historie om Moses redde virksomheder i krise? Er storytelling bare endnu en managementdille, og er anekdote...
Storytelling – en analyse af et modebegreb - Efter at have været fortrængt for en tid, hvor det rationelle, det konkrete og det målbare har domineret, er kunsten at ...
Company Branding and Company Storytelling - Corporate branding is the keyword in today’s marketing- and communication world. As many other concepts branding also ...
The HP Way - The true story - Hvad er hemmeligheden bag The HP way? Hvad er den sande historie bag dette firma. I denne artikel fokuseres der på værdi...
Røffel til røverhistorier - Storytelling – tidens største modeord og en uovertruffen argumentationsform når historiefortælleren evner at fortælle hi...
Storytelling i organisationer - Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for fagområderne ledels...
Storytelling i ledelse, markedsføring og reklame - Indtil for fire år siden var jeg - som så mange andre overbevist om, at nøglen til forståelse af markedspladsens drivkræ...
Lad fortællingen lede - En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Speciale: A Never Ending Story - Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Corporate branding: not JUST a company - Consider UK-based Virgin, whose unifying vision is that of being the quintessential challenger brand. Across the compan...
Sæt virksomheden på værdier - Kommunikation har ændret sig fra at være et afgrænset område i virksomhederne til at være en aktivitet der griber ind i ...
Gør hvad du siger, og sig hvad du gør - Det er ikke kun enzymer, der gør, at det går godt for Novozymes. Deres kommunikationsafdeling kan også tage en stor del ...
Sell & tell storytelling - Historiefortælling er blevet et modeord på både universiteter og i det private erhvervsliv: Historier bruges her til at ...
Historier, der overbeviser - Et af de steder, hvor historiefortælling er blevet populær, er i moderne organisationer, hvor historier optræder i forb...
EGERN A/S - Sidst i maj udkom en længe ventet bog om egern, skrevet af den internationalt fremtrædende storyteller Stephen Denning. ...
Sats på sure medarbejdere - Brok er godt. Vejen til succes er brokkeri og sure medarbejdere. Jo mere jo flere jo bedre. For brokkerne ser hinanden...
Bedre branding = kryptonit & konflikter - Tidens hede, og ofte uklare og floskelfyldte debat om branding og storytelling rummer et overset potentiale. Når virksom...
Why storytelling? Nothing else worked - Ny bog påviser, at storytelling er et af de mest effektive redskaber til at skabe forandring i organisationer. Bogen han...
Haves: skæbne - ønskes: fortælling - Jane Flarup har skrevet en bog om hende selv, om Steve Denning og om storytelling. Det er der kommet en fortælling ud af...
Historien som ville fortælle for meget - Allerede i forordet går der Elsa Gress i det. Det var afdøde forfatter Elsa Gress, der i sin erindringsbog “Fuglefri og ...

Giv din stemme

10 stemmer
3,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

23 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter til efteråret

Frist: Hurtigst muligt

Praktikant

Frist: 10. april

Praktikant

Frist: 7. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.