Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virksomheden benyttes i mange sammenhænge, fx i markedsføringsøjemed, til intern kommunikation af virksomhedskulturen og som ledelsesværktøj.
I Danmark har det især været kommunikationsforskere og – praktikere, der har taget storytelling begrebet til sig bl.a. under overskriften branding, mens ledelses-, strategi- og organisationsforskere ikke i samme markante grad har domineret debatten. Derfor var det med interesse, at en ny bog udkom på det internationale forlag John Wiley & Sons.
The Power of the Tale
Bogen, The power of the tale: Using narratives for organizational success, fokuserer netop udelukkende på storytelling i relation til ledelse, strategi og organisation. Og den gør det fra et praksisperspektiv på glimrende vis. Dermed giver den solid inspiration til den videre debat og praksis om storytelling i Danmark. Siden der begyndte at komme fokus på storytelling i Danmark med udgangen af 1990’erne har debatten primært været teoretisk orienteret med enkelte prøvende eksempler fra praksis – nogle af mere heldig karakter end andre. Netop derfor er bogen, The power of the tale: Using narratives for organisational success, så velkommen i den danske debat, der står overfor at fokusere mindre på teorien og mere på best practice eksempler fra den praktiske hverdag i danske virksomheder. Derfor er der også i den danske debat mere behov i dag for praktiske værktøjer til storytelling og inspiration til deres brug, der virker, end mere eller mindre abstrakt teori.
Læs her artiklen 'Corporate Storytelling i praksis'
Søren R. Nymarks artikel er bragt i Ledelse i Dag. vol 13. nr. pp. 440-447 (2003)
Søren R. Nymark er afdelingchef for Forandring og Proces, der er beskæftiget med udvikling og forandring af organisation og medarbejdere i Danske Bank-koncernen. Han har tidligere været ansat ved KPMG
Consulting, hvor han primært har beskæftiget sig med organisations- og
lederudvikling, strategiprocesser og erhvervsanalyse.
Søren R. Nymark er uddannet cand.merc. i strategi og ledelse fra Handelshøjskolen i Århus i 1996 i kombination med uddannelser inden for International Business ved Harvard University i 1994 og Singapore Institute of Management i 1995 samt Ph.D. i organisation og ledelse fra Aalborg Universitet i 1999.
Endvidere Søren R. Nymark er forfatter og medforfatter til en række bøger og artikler inden for fagdisciplinen ledelse, organisation og strategi og været tilknyttet University of Cambridge som gæsteforsker og underviser.
Læs også Søren Rask Nymarks artikel om The HP Way i pdf her
Læs også Søren Rask Nymarks Ph.D afhandling om storytelling i pdf her
Søren R. Nymark afhandling er ligeledes udgivet på Forlaget Ankerhus
Relaterede artikler
Sæt historie på værdierne
-
Vore poliske ledere står overfor kommende valg til kommunerne, amterne og Folketinget. De politikere, der forstår at bru...
Lad fortællingen lede
-
En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Den håndgribelige storytelling
-
Storytelling er nøglen til et stærkt brand, lyder fremtidsprofetierne. Men debatten svæver i de højere luftlag, og mange...
Corporate storytelling
-
"You won't believe what happened to me today…" var stikordet
i en øvelse om historiefortælling ve...
Storytelling på glatis
-
Usømmelig omgang med storytelling kan bringe både virksomheder og reklamebureauer på glatis.
At virksomheder og produkt...
KAN-didater selv?
-
Fredag den 17. oktober holdt Unge Kommunikatører iværksætterseminar for begyndere. Just do it - kunne være overskriften ...
The HP Way - The true story
-
Hvad er hemmeligheden bag The HP way? Hvad er den sande historie bag dette firma. I denne artikel fokuseres der på værdi...
Røffel til røverhistorier
-
Storytelling – tidens største modeord og en uovertruffen argumentationsform når historiefortælleren evner at fortælle hi...
Storytelling i organisationer
-
Der har i de seneste år været en stigende opmærksomhed omkring begrebet storytelling især inden-for
fagområderne ledels...
Lad fortællingen lede
-
En god ven, der er forsker i USA, har i de sidste 8 år arbejdet på at få en computer til at handle og agere som et menne...
Speciale: A Never Ending Story
-
Hvorfor virker storytelling som markedsføring? Alle råber Dream Society og storytelling. Er hemmeligheden markedsføring ...
Sæt virksomheden på værdier
-
Kommunikation har ændret sig fra at være et afgrænset område i virksomhederne til at være en aktivitet der griber ind i ...
Sell & tell storytelling
-
Historiefortælling er blevet et modeord på både universiteter og i det private erhvervsliv: Historier bruges her til at ...
Historier, der overbeviser
-
Et af de steder, hvor historiefortælling er blevet populær, er i moderne
organisationer, hvor historier optræder i forb...
EGERN A/S
-
Sidst i maj udkom en længe ventet bog om egern, skrevet af den internationalt fremtrædende storyteller Stephen Denning. ...
Sats på sure medarbejdere
-
Brok er godt. Vejen til succes er brokkeri og sure medarbejdere. Jo mere jo flere jo bedre. For brokkerne ser hinanden...