Corporate storytelling

Skrevet af
"You won't believe what happened to me today…" var stikordet i en øvelse om historiefortælling ved IBC Euroforums seneste Masterclass. Stikordet blev givet til kursisterne af en skuespiller og skulle følges op af en dramatisk og fiktiv historie - Dave Snowdens Kursus i Corporate Story Telling krævede fantasi og et vist skuespillertalent.

En meget veloplagt og karismatisk Dave Snowden fra IBM underholdt
ca. 50 kursister i Louisianas Bådhus d. 8. og 9. marts med historier
og anekdoter. Kurset vekslede mellem teoretiske udredninger og praktiske
øvelser og var på den måde meget interaktivt. Til den fysiske del
af kurset fik han hjælp af nogle skuespillere fra Dacapo Teatret
- en teatergruppe, der har specialiseret sig i personale- og organisationsudvikling.
De var med til at gøre kurset levende og anderledes samt skabe en
sjov og afslappet atmosfære.



Praktisk udbytte

Forventningerne til kurset startede allerede efter at have læst de
på forhånd udleverede tekster - materialet var meget oplysende og
spændende - og forventningerne blev ikke mindre efter kursets første
øvelse, som gik ud på i grupper at definere, hvad vi ønskede at få
ud af kurset, samt hvad vi forstod ved story telling. Vi fik altså
mulighed for at være med til at bestemme målet for og indholdet af
kurset. De 50 kursister havde overordnet set den samme forventning
til kurset nemlig at få et praktisk udbytte af kurset - folk ønskede
at få nogle konkrete redskaber ud af kurset, som de kunne anvende
i egen virksomhed.



Men spørgsmålet er, om det lykkedes at give kursisterne et anvendeligt
værktøj, for trods de sjove øvelser, var der nogle lange og tunge
teoretiske sekvenser i undervisningen, som var med til at gøre kursets
indhold forholdsvis abstrakt.



Med eller uden professionel assistance?

En anden årsag til at man kan komme i tvivl om, hvor let det
bliver for kursisterne at arbejde videre med historiefortælling
hjemme i egen andegård er, at Dave Snowden linede et utal af mulige
måder at arbejde med historiefortælling op.



Hvilken metode og hvilke historieformer man skal anvende, afhænger
af situationen, eller sagt på en anden måde, det formål man på forhånd
definerer er afgørende for hvordan det er mest hensigtsmæssigt at
arbejde med historiefortælling. Og det er her det bliver svært, for
hvordan finder man ud af hvilken metode, der lige passer til den situation,
man står i?



Dette problem var der flere af kursisterne, der udtrykte bekymring
omkring. Selv om Dave Snowden præsenterede en lang række forskellige
cases, der fungerede som eksempler på hvilke metoder, der passede
til hvilke situationer, kan det godt blive nødvendigt at tilkalde
professionel assistance - også selv om Dave Snowden lagde op til,
at man skulle kunne arbejde med historiefortælling uden brug af
eksterne konsulenter.

Relaterede artikler

Corporate Storytelling i praksis - Der er fokus på corporate storytelling i Danmark – det at arbejde med historier i virksomheder. Storytelling kan i virks...
Moses og managementmode i Aarhus - Kan Bibelens historie om Moses redde virksomheder i krise? Er storytelling bare endnu en managementdille, og er anekdote...
Sell & tell storytelling - Historiefortælling er blevet et modeord på både universiteter og i det private erhvervsliv: Historier bruges her til at ...
Historier, der overbeviser - Et af de steder, hvor historiefortælling er blevet populær, er i moderne organisationer, hvor historier optræder i forb...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

57 JOB

Programkoordinator

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 1. oktober

Kommunikationsrådgiver

Frist: 20. september

Kommunikationsrådgiver

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.