Cool klimakorrekt på 5 minutter

Skrevet af
Vi snakker ofte om vejret. Nu snakker vi endnu mere om klimaet. Vi kan intet gøre ved vejret, men vi kan til gengæld gøre en hel masse ved klimaet. Hvordan gør vi så det? Læs disse 5 ideer, 5 spørgsmål og 5 gode svar til, hvordan du og din virksomhed kan redde klimaet og ikke mindst klima-imaget. Det tager kun 5 minutter.


Selvom hele klimaproblemstillingen kan virke meget abstrakt og fjern for de fleste, så er det vigtigt at understrege, at der ikke er noget hokus pokus i de ting, du, din familie eller din virksomhed kan gøre for at være bedre rustet til en ny ”klimarelateret” fremtid. De teknologiske løsninger findes i høj grad. Flere studier har påvist, at der globalt findes meget store muligheder for at reducere udledningen af klimagasser uden de store omkostninger. Og i mange situationer er det med direkte overskud fra start. Så det er sådan set bare med at komme i gang og tage det ansvar, der er nødvendigt. Men hvorfor sker det så ikke? Først og fremmest, fordi vi ikke tænker os godt nok om. Fordi vi af natur er lidt dovne, og fordi vi ikke bliver rådgivet godt nok, når vi bygger om og køber ind. Vi skal altså som individer blive bedre til at spørge om råd. Og i virksomhederne, fordi energi og klima først og fremmest er et driftsspørgsmål og ikke noget, der drøftes på direktionsgangen.


Til en hjælp har jeg her samlet de 5 bedste ideer, de 5 bedste spørgsmål til dig og de 5 bedste svar, når journalisterne ringer. Har du styr på dem, har du styr på klimadagsordenen.   

De 5 bedste ideer

Kort sagt kan man sige, at de 5 bedste ideer til at for at få styr på klimabelastningen er:

  • Udarbejd en oversigt over energiforbruget incl. transport.
    • Med baggrund i regnskabet og alle regninger er det relativt nemt at lave en oversigt over det samlede energiforbrug og økonomien.
    • Lav det for det sidste 3-5 år for også se udviklingen i virksomheden eller i hjemmet.
    • Hvis der er flere målere, vil det være nyttigt at registrere forbruget på de enkelte målere for også at kunne se forbruget i forskellige dele af virksomheden.
    • Dit energiselskab kan hjælpe med dette, hvis I har behov for hjælp
  • Beregn den samlede CO2-udledning.
    • Afhængig af, hvor du bor, eller hvor virksomheden ligger, er CO2-udledningen for varme og el forskellig. For varme kommer det an på, hvilken opvarmningsform du har. Hvis det er din bolig, du skal beregne, så kan CO2-beregneren på ”1 ton mindre” bruges: http://www.1tonmindre.dk/. Hvis det er en virksomhed, har du behov for at snakke med din energirådgiver hos dit energiselskab eller en konsulent.
  • Få vurderet, hvilke initiativer der kan tages, og hvad det koster.
    • Nu bliver det sjovt. For hvad kan der gøres?
      • Er det virksomheden, der skal vurderes, skal der en energirådgiver eller en energikonsulent ind over, men den tekniske chef i virksomheden har uden tvivl en god fornemmelse for dette, hvis det ikke allerede er lavet.
      • Er det i hjemmet, kan der hentes masser af information hos ”1 ton mindre”: http://www.1tonmindre.dk/  eller hos elsparefonden: http://www.elsparefonden.dk/ og dit lokale energiselskab.
      • Men husk altid at spørge om energiforbrug og CO2-besparelser i forbindelse med indkøb af nye maskiner, elapparater, ombygning og renovering, f.eks. udskiftning af vinduer, døre og tag.
  • Lav en plan for investeringer og mindre klimabelastning i fremtiden.
    • Når der nu er overblik over, hvad det koster, skal der laves en investeringsplan.
      • I virksomheden må det ses i sammenhæng med de almindelige investeringer i produktion og bygninger. Men nu skal energi- og klimafokus ind i den samlede vurdering. Og husk, at der ofte kommer væsentlige driftsbesparelser på investeringer i energieffektivisering og klima.
      • I hjemmet er investeringerne ikke altid planlagt i detaljer som på arbejdet. Men det er vigtigt altid at have energi- og klimafokus på indkøb af bil og elapparater og når der bygges om, til eller nyt.
  • Gør planen synlig.
    • Når der først er en plan i virksomheden, skal den gøres synlig for medarbejderne, og medarbejderne skal opfordres til tage medansvar. Hvis den er god, kan den også bruges eksternt i markedsføring og kommunikation.
    • I hjemmet er det vigtigt at tage energi- og miljøspørgsmålene i hjemmet op over middagsbordet, så alle i familien bliver involveret. Og snak med naboer og familie om jeres overvejelser og beslutninger.
 

En måde at få styr på disse vigtige områder er ved at stille sig selv og sin virksomhed nogle spørgsmål. Mere præcist vil det være en god ide at følge en spørgsmålsguide. Her er et forslag til et mindstemål af absolut nødvendige spørgsmål, der må stilles og besvares. 

 



 
De 5 bedste svar

Topchefen på din arbejdsplads skal selvfølgelig ikke være inde i alle detaljer om klimaarbejdet på din arbejdsplads. Men hvis han eller hun bliver vækket midt om natten af en journalist, der spørger om klimastrategien, så skal han eller hun som minimum kunne spare på følgende:

 
  • Hvad er virksomhedens mål for reduktion af CO2-udledningen?
    • ”Vi har gennemgået vores produktionsapparat, vores bygninger og transport i forhold til de investeringer, som vi vurderer, er nødvendige på 5 års sigt og på 10-20 års sigt. På den baggrund har vi lavet en samlet investeringsplan, hvor energi og klima indgår. Vi er nået frem til et mål om en reduktion af vores CO2-udledning på 10 % om 5 år og 30 % i 2020”.
  • Hvad er virksomhedens tre vigtigste initiativer på området?
    • ”Vi har sammen med vores energiselskab gennemgået hele vores produktionsapparat og vores bygninger. På kort sigt er det omlægning af vores ventilation og trykluft, på mellemlangt sigt mere energieffektive maskiner, efterhånden som de skal udskiftes, og på længere sigt nye energieffektive produktionslokaler og en omlægning af vores transport”.
  • Hvor meget CO2-reduktion skal de tre initiativer hver især bidrage med?
    • ”Ventilation og trykluft kan give 10% reduktion og de øvrige ting resten”.
  • Hvilke forretningsmæssige risici og muligheder skaber klimaforandringerne for virksomheden?
    • ”Vi oplever større fokus på klima og energi hos vores kunder og forretningsforbindelser, og det må vi også forholde os til. Vi har ikke råd til at lave være, og samtidig er det god forretning for os som virksomhed og for vores medarbejdere og kunder”.
  • Hvad gør virksomheden for at håndtere det?
    • ”Vi har lavet et opfølgningssystem på direktionsniveau, så vi får kvartalsrapporter på udviklingen i energiforbruget og CO2-udledningen, ligesom vi følger investeringer. Derudover er ansvaret placeret hos alle med budgetansvar i virksomheden, og økonomidirektøren har ansvaret for afrapportering og den tekniske direktør ansvaret for implementering”.
 
Du kan hente mere hjælp her
En række værktøjer kan dog hjælpe dig videre både hjemme og på arbejde.
 

Klima- og energiministeriet har igangsat kampagnen ”1 ton mindre”, som giver en række værktøjer og nyttige råd.

 
 

Elsparefonden har en række redskaber til husholdninger, den offentlige sektor og erhverv, som vil kunne bruges for at få et overblik over mulighederne.

 
 

Derudover har el- og energiselskaberne en række muligheder for at hjælpe dig med, hvad du kan gøre hjemme og på arbejdspladsen.

 

NRGi, som har base i Århus: http://www.nrgi.dk/sw8956.asp


DONGEnergy: http://www.dongenergy.dk/privat/index.htm


SydEnergi, der har Sønderjylland som område: http://www.sydenergi.dk/

 
Men ellers kontakt dit energiselskab for at høre, om de kan hjælpe dig.
 

Derudover har en række organisationer og firmaer forskellige værktøjer, der kan hjælpe dig og din virksomhed videre.

 

F.eks. har Rockwool etableret Build Desk: http://www.builddesk.co.uk/sw49334.asp


Energitjenesten udspringer af de tidligere lokale energikontorer: http://www.energitjenesten.dk/
 

Relaterede artikler

Et klima for Bonderøvsbranding? - Danmark skal være vært for Klimatopmødet. Mødet skal redde jorden fra undergang, og det skal vi sørge for. Dansk erhver...
På vej mod bæredygtighed – et spørgsmål om ledelse - To nye bøger tager fat på et par af tidens absolut mest hotte emner: Bæredygtighed og klima – og hvordan vi arbejder med...
Hvor klimagærdet er lavest - Danske virksomheders topledere har fået en overskuelig step-by-step håndbog, som kan hjælpe dem med at komme i gang med ...
Greenrushing underløber klimakampen - Klimasagen er ved at udløse nutidens svar på det vilde vestens goldrush: greenrushing. Alt for mange aktører styrter af ...
Klima: Hot stuff – hot air - Global opvarmning er hot stuff, et hastigt voksende kommunikationsområde, som står himmelhøjt på mediernes dagsorden. Hv...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Webredaktør

Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.