Debat
Cool it!

Skrevet af

Jesper Bo Jensen

1 artikler

0 indlæg

Klimadebatten drøner derudad. Det politisk korrekte er erstattet af det klima-korrekte, og ve den, der lige har købt en ny firehjulstrækker eller glemmer at købe afladskvoter hos flyselskabet inden rejsen til Østens varme strande. Klima-hypen er over os!

Men Cool it! Det går over. Debatten topper nu, og der er efter sommerferien kun nedgangen tilbage. Klimadebatten er en tendens på lige fod med alle de andre tendenser, vi har set gennem årene. Det begynder i det små, og tendensen vokser sig stor, hvis de rigtige betingelser er til stede. Det har de været på klimaområdet. Al Gores film satte tendensen i gang for alvor i efteråret 2006. Den nuværende regering konverterede til klimaeffekten i løbet af 2007. Og ikke blot statsministeren ændrede signaler. Nej, vi er sågar også blevet beriget med et klimaministerium og tilsvarende minister.

 

Klimadebattens cyklus

Bevægelsen ser sådan ud: Først opstår der en bekymring for klimaet i en mindre gruppe – måske som følge af den videnskabelige debat eller som et fænomen fra udlandet. Det omsættes til tendenser og meninger og i dette tilfælde også til et demonstrativt forbrug: Vis, hvor klimarigtig du er. Det er de såkaldte trendsættere, der er i spil.

 

Dernæst overtages fænomenet af trendfølgere og kendisser. De tager stilling til sagen og demonstrerer gennem deres forbrug denne stillingtagen. U2-forsangeren Bono har i år kørt klimasagen frem i Davos, Leonardo DiCaprio har også lavet en klimafilm, og rækken af kendisser for klimaet bliver hver dag længere. En gang var de for Afrika. Men det gik over, og Afrika er stadig det mindst udviklede område i verden. Hvordan kommer det mon til at gå med klimaet?

 

Den klima-korrekte forbruger

Klimaet er som forbrugertendens en modebølge. Det er lige der, vi er nu. Alle er for klimaet, ja selv de mest forstokkede er med på bølgen. Det minder lidt om Danmark i midten af 1990’erne, hvor bevidst­heden om den politisk-korrekte forbruger som en aktør på miljøområdet var meget stor. Alle ville bruge den politisk-korrekte forbruger i deres sag – blot ikke forbrugerne. Klima-korrekthed har fået et tilsvarende trendbåret løft i dag. Det betyder, at de virksomheder, der har indarbejdet klima-korrekthed i deres virksomhedsdrift – herunder hele energisiden – kan få et mersalg i de kommende måneder. Men man skal skynde sig. Det går nemlig snart over igen. At være late mover er også en fadæse på klimaområdet.

 

Økobomuld fra begyndelse af 1990’erne var super hot – det gik over på 2 år. Greenpeace er ikke længere et hit blandt de unge. De vil hellere hjælpe Unicef med at uddanne verdens fattige. At redde sæler, hvaler og alle andre dyr var ellers en meget stor tendens i 1990’erne. Nuttede sæler som krammedyr, hvalsang som taffelmusik til den gode middag og en tiger på bankkontoen til beskyttelse af truede dyr var datidens klimaindsats. Hvorfor gik det over?

 

Tendensen er flygtig

Vi orker simpelthen ikke at interessere os for politiske sager længe ad gangen. De er som alle andre forbrugerfænomener flygtige i karakter, og derfor er det allerede i dag sikkert, at klima-hypen går over – og det sker i løbet af 2 år. Almindelige danskere har mistet 2 timers fritid om dagen de seneste 20 år. Vi har slet ikke tid til alle de bekymringer. Bare se på DR’s klimaprogram. Her kan man allerede klart fornemme, hvilken vej det går. Og det er ikke klimaets vej.

 

Når hele verden mødes i Danmark til klimakonference i december 2009, er danskerne allerede på jagt efter en ny tendens. Når en modebølge bliver til et massefænomen, er de trendsættende på vej i en ny retning. Se bare på hjemmet. Efter år med lys, luft og hvide vægge er det trendsættende naturligvis ovre i det mørke og lukkede – hulen er på vej tilbage. Sådan vil det også gå med klima-hypen.

 

Ingen frelse for de frelste

Så den eneste måde at få noget ud af klimaet som virksomhed er ved at udvikle ordentlige produkter, der kan sælges uden medvind fra modeindustrien. Når noget bliver til mode, er flygtigheden i top. Der skal noget nyt på programmet hver sæson – ellers klinger mønterne ikke i kisten. Men lad være med at købe mere aflad på klimafronten. Der er ingen frelse i sigte for de frelste.

 

Så tag det køligt. Sommeren bliver nok ikke særlig varm i år. Drop alle de politisk rigtige forslag og meninger. Opfør jer i stedet almindeligt hæderligt og ordentligt. Det er der virkelig brug for.

Relaterede artikler

Den ultimative stakeholder - Bæredygtighed er god fornuft for image og profit. Naturen er den ultimative stakeholder fordi den hensynsløse udnyttelse...
The Full Green Monty - Grøn branding ender ofte som en overfladisk og påklistret ligegyldighed uden forbindelse til resten af virksomhedens for...
Et klima for Bonderøvsbranding? - Danmark skal være vært for Klimatopmødet. Mødet skal redde jorden fra undergang, og det skal vi sørge for. Dansk erhver...
På vej mod bæredygtighed – et spørgsmål om ledelse - To nye bøger tager fat på et par af tidens absolut mest hotte emner: Bæredygtighed og klima – og hvordan vi arbejder med...
Hvor klimagærdet er lavest - Danske virksomheders topledere har fået en overskuelig step-by-step håndbog, som kan hjælpe dem med at komme i gang med ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

Marketingkonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.