Business Coaching batter

Enhver dygtig chef eller leder er bevidst om, at de bedste resultater for forretningen eller virksomheden opnås gennem glade, motiverede og engagerede medarbejdere. Er de det, følger lyst til at gå på arbejde, godt samarbejde, effektivitet, lavt sygefravær og dermed et godt resultat på bundlinjen. Det er kernen og sjælen i ethvert arbejdsliv, og i dette er der intet odiøst. Derfor er der ganske gode grunde til at bruge Business Coaching.
af Susanne Borup
Denne artikel er samtidig et direkte modsvar til kritikken af Business Coaching fremført her

Hvilken medarbejder vil ikke gerne føle sig glad for at møde op til sit job og gøre det med lyst og engagement ? Og hvilken chef vil ikke gøre, hvad der er muligt for at skabe udvikling ved at understøtte et sådant arbejdsmiljø med udsigt til et godt resultat ?

Denne udvikling har været i gang i mange år, og der har været – og er – rigtig mange indgange til at skabe en god arbejdsplads for alle. Jeg tænker på 80’ernes demokratiske processer, hvor medarbejderindflydelse, MUS-samtaler og muligheder for efteruddannelseskurser var i fokus, så kom 90’erne med fokus på god ledelse, kommunikation og bevidsthed om mål og strategi, ledersparring og lederudvikling –  så millennium med teamudvikling og individuel udvikling og i dag, hvor alle nævnte ingredienser er i spil sammen med coaching, som er et udspring af al tidligere erfaring og tænkning.

Ikke psykoanalyse
Coaching har i sit udgangspunkt en anerkendende tilgang og er ikke psykoanalytisk eller terapeutisk funderet. I coaching arbejder man ikke med diagnose eller symptomer, men med et fremadrettet perspektiv, der har det formål at understøtte en proces for den coachede, der bevæger sig hen imod tilfredshed, bevægelse, balance og glæde for hele sit liv. Denne måde at arbejde med sig selv på har vist sig at virke for rigtig mange mennesker, og det er derfor meget naturligt, at mange virksomheder i dag har integreret denne tænkning og metode for at skabe udvikling og en attraktiv arbejds¬plads.

Business coachen kommer ikke snigende
Når coaching foregår på arbejdspladsen, kaldes det Business Coaching. Et Business Coaching forløb integrerer forretningens mål og strategier med de individuelle udviklingsbehov. Så her igangsættes en udviklingsproces, der både tilgodeser virksomhedens og medarbejderens ønsker for fremtiden.

Business coachen kommer ikke snigende, som der stod i et tidligere indlæg, men går ind ad hoveddøren med stor synlighed og er coach for dem, der ønsker det. Hvis coachingrelationen ikke fungerer, siger en professionel coach fra.

Business Coaching bygger på samme anerkendende metode som Life Coaching, men har den overbygning på, at medarbejderen sammen med sin coach afstemmer formål og forventninger med sin chef – både sine egne og chefens. I dette rum er der mulighed for at sige fra og til at opnå en gensidig forståelse af hinandens ønsker og mål for fremtiden.

I dette rum præsenteres også, hvilket etisk kodeks coachen arbejder ud fra:
•    at coachingen foregår i et fortroligt rum
•    at coachen ikke leverer resultater
•    at coachen er der alene for den, der skal coaches.

Indfri sit fulde potentiale

Den coachede medarbejder vil opleve at deltage i et udviklingsforløb, hvor coachen holder fast og udfordrer og hele tiden fokuserer på fremdriften og handlingen, så processen bliver en aktiv og inspirerende rejse. Mange forskellige værktøjer tages i brug undervejs, og alt er nøje tilpasset situationen, så læring og forankring opstår gennem erfaringer, refleksioner og fokus på mål. Coaching er det individualiserede bud på en personlig udvikling. Med en inspirerende og fokuseret coach i baggrunden vil den coachede medarbejder kunne skabe ekstraordinære resultater og indfri sit fulde potentiale.

På den coachedes banehalvdel

Coaching foregår på den coachedes banehalvdel, og den gode business coach er katalysatoren, der udfordrer, aktiverer, spørger ind til aftalte mål og aktiviteter, spejler og støtter, roser og anerkender den coachedes valg og beslutninger. Alt sammen med det udgangspunkt at det kun er en selv, der kan mærke, hvad der skaber glæde og motivation for en.

Det kan være, at målene ændrer sig på rejsen – nogle finder måske endda frem til, at de vil noget helt andet her i livet, men så er det et valg, som den coachede selv træffer. Det ansvar er et, man tager, og ikke et, man får.

Resultatet af en Business Coaching proces er:
•    indsigt i arbejdspladsens og lederens forventninger til en
•    afklaring af egne ønsker om at leve op til disse
•    mod til at tage nye udfordringer op
•    frisætning af kreativitet
•    udvidelse af handlerum
•    engagement og motivation i sit arbejdsliv
•    indsigt i sammenhænge i hele sit liv
•    større selvindsigt og selverkendelse
•    bedre resultater

Der er mange perspektiver, man kan anlægge på Business Coaching, og Mads Strarup gav udtryk for sine i et tidligere indlæg. Jeg håber, jeg med dette indlæg, der har en positiv tilgang til Business Coaching og udspringer af rigtig mange års erfaring med samme, har fået ændret fokus på Business Coaching fra at være en angstfremkaldende, farlig og ufrivillig oplevelse (Mads Strarup) til at kunne ses som en attraktiv mulighed og gave for enhver person på enhver arbejdsplads.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også