How-to
Bureauvælger test tjeklisten

Skrevet af
For at opnå størst muligt udbytte af samarbejdet med et reklamebureau bør du lave et grundigt forarbejde, inden du beslutter dig for en samarbejdspartner. Forarbejdet indebærer, at virksomheden gør sig en række overvejelser. Se her, hvordan du finder lige netop DIT bureau.

Planlægning og eksekvering af markedsføring sker som oftest i et samspil mellem virksomhedens marketing- eller salgsfunktion og en eller flere eksterne partnere såsom reklamebureau, mediebureau, PR-bureau osv. En ekstern samarbejdspartner kan bidrage med ideer og nytænkning, evnen til at se virksomhedens situation udefra samt indsigt i medier. Derudover er der den økonomiske fordel ved, at konsulentbistanden er en variabel omkostning.


For at få mest muligt ud af samarbejdet med et reklamebureau er det vigtigt for dig at gøre dig nogle overvejelser omkring, hvor meget du ønsker at bruge bureauet. Om du vil bruge et eller flere specialiserede bureauer, og hvilke kompetencer du ønsker, bureauet har. 


Hvad vil du outsource og hvorfor?
Det første, du skal gøre sig klart, er derfor, hvilke funktioner du ønsker at outsource. Vil du/I f.eks. selv stå for hele branding- og kommunikationsstrategien og blot købe kreativt arbejde såsom koncepter og grafisk design? Ønsker du selv at stå for produktionen og indkøbet af tryksager etc.?


Full service versus special service
I den sammenhæng skal der træffes en anden principiel beslutning: Ønsker du at arbejde med et full service bureau – eller foretrækker du at fordele opgaverne på en række specialistbureauer?


Pro et contra
Vælger du den første løsning, vil du ikke at få den bedste ekspertise inden for alle områder. Til gengæld sparer du tid ved kun at koordinere kontakten til et bureau. Vælger du et full service bureau, er det som regel for at outsource det meste af marketingopgaverne, således at du ikke behøver bruge nævneværdig tid på at koordinere udviklingen af reklamekoncepterne.


Ved brug af specialistbureauer øger du din egen arbejdsbelastning, fordi der vil være en del arbejde i form af koordinering mellem og kommunikation med de forskellige bureauer. Du skal derfor som regel have en del erfaring med hensyn til udvikling af reklamekoncepter hvis du vælger denne løsning, da du kommer til at agere som din egen projektleder. Dette problem kan dog afhjælpes med en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra hvert af bureauerne. Hvad der naturligvis koster penge for dig.


Bureauets X-factor
Ved valg af reklamebureau skal du derudover gøre sig klart, hvilke kompetencer og styrkeområder det rigtige bureau skal have.
Nedenfor ses en række væsentlige faktorer, der skal tages stilling til:

  • Skal det være et bureau, der punktligt og effektivt leverer varen, nøjagtig som man selv ønsker det – eller skal det være et bureau, som sætter spørgsmålstegn og sætter dagsordenen – eller måske noget midt imellem? Du kan sjældent få begge dele.
  • Hvilke samarbejdsrelationer ønsker du? Vil du have en stærk strategisk kontaktperson, som koordinerer det hele, eller ønsker du selv at være en del af processen i samspil med de kreative – hvor projektlederen mere er din projektassistent?
  • Hvilken branche- og fagekspertiser ønsker du, bureauet har? Er der specielle erfaringer, der er vigtige (f.eks. særlig stor erfaring med tv eller markedsføring på nettet)?
  • Hvordan planlægger og strukturerer bureauet sit arbejde – og passer det til kundens organisation og dig?
Herudover kommer også en række mere kvantitative parametre:
  • Bureaustørrelse (vil du være en dominerende kunde – eller blot sikre, at du ikke bliver tilsidesat – og vil der være kapacitet nok i spidsbelastningsperioder?)
  • Internationale relationer (har du behov for tiltag i udlandet eller ønsker du måske bare inspiration udefra?)
  • Beliggenhed (er fysisk nærhed af væsentlig betydning?)
  • Økonomisk fundering og udvikling (evner bureauet at drive sin egen forretning rentabelt – kan du være sikker på, at bureauet også er stærkt i de kommende år)?
  • Hvad med medarbejderomsætningen i virksomheden? Kan du være sikker på, at du arbejder sammen med de samme over lang tid, eller er det et svingdørsfirma ?
  • Referencer/cases (har bureauet kunder, der kan true fortroligheden/har de tidligere vist, at de kan løfte tilsvarende opgaver?)
  • Priser – de varierer en del i denne branche, så indhent en prisliste fra de forskellige bureauer mhp. sammenligning – og husk, at prisen ikke altid er et udtryk for den kvalitet, som bureauet leverer.
Endelig er der de helt udefinerbare kvalitative og følelsesmæssige forhold, som ikke desto mindre er af afgørende betydning for et godt samarbejde (især fordi bureausamarbejdet ofte bliver et kollegialt forhold):
  • Den indbyrdes kemi imellem nøglepersonerne på begge sider af bordet
  • Indlevelsen og forståelsen i problemstillingerne
  • Fleksibiliteten og styrken i procesforløbet i det daglige arbejde
  • Holdninger og meninger om reklame, markedet, udviklingen, udfordringerne og truslerne.
Disse faktorer kan svært kvantificeres, men de skal med i kriterielisten og kan for eksempel afklares ved en karaktergivning på de enkelte punkter af de bureauer, man overvejer at indlede et samarbejde med.

Relaterede artikler

Kundekending fra en kender - Der er sagt og skrevet meget begavet om, hvordan man vælger det rigtige reklamebureau. Få har skrevet om, hvordan man væ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.