Brug hovedet når du vil beskytte det

Skrevet af
Rådet for Større Færdselssikkerhed får street cred af sin nye kampagne, der skal lokke flere til at bruge cykelhjelm. Kforum har bedt Morten Kold, bureauchef for 2+1 Idébureau, om at anmelde kampagnen, og selv om konceptet med Netto som hot designerboutique skærer ham i øjnene, er han ikke i tvivl om vurderingen af den samlede indsats: 5 snublekyser ud af 6 mulige

Designede cykelhjelme, en brugervenlig hjelmdesigner på nettet og muligheden for at få sin hjemmedesignede hjelm sat i produktion og solgt i Netto. Det er omdrejningspunktet for Rådet for Større Færdselssikkerheds kampagne. Målet med kampagnen er at få os forfængelige voksne til at iklæde os den uklædelige snublekyse, der både ødelægger vores gode hårdage og alt for skrøbelige selvbillede.

Barrieren er åbenbart så tårnhøj og uoverstigelig for de 25-40 årige, at det kræver en hel kampagne med website, abribusser, plakater m.v. for at få de mest gumpetunge og dødsforagtende i målgruppen hjulpet op over. Problemet er, at mens 66% af børn under 11 år bruger hjelm, er tallet blandt voksne markant lavere. Det kunne man så se stort på, hvis antallet af ulykker på cykel med hovedskader til følge var meget lille. Men det er det ikke.


Trafikreklame på Charlottenlund Station. På andre stationer er standeren forsynet med spritpenne i snor, således at ventede togpassagerer kan tegne direkte på plakater med hvide hjelme

Gulerod for næsen af cyklisten
Rådet for Større Færdselssikkerhed bruger denne gang gulerod for at få os lokket over barrieren. Rådet er ellers kendt for at bruge pisken flittigt og at svirpe løs i form af skræmmekampagner. Vi husker 'Kurt kan li' kubik' og frygten for at ende i kørestol. Siden har Rådet dyrket død, ulykke og anden trafikal elendighed på nærmest kunstnerisk og æstetisk vis med bl.a. de nyeste filmiske teknikker. Denne gang handler det også om æstetik, men på en anden måde: Nu skal det være smart at køre med cykelhjelm. Spørgsmålet er, om Rådet for Større Færdselssikkerhed også har været smart og brugt det hoved, de så gerne vil beskytte, da de valgte bureau og koncept?

Inden jeg svarer på det spørgsmål, vil jeg lige advare om, at jeg måske ikke er den rette til at anmelde denne kampagne. For jeg er frelst. Ulidelig frelst. Jeg spænder med smil min byrde, en sort motherfucker af en cykelhjelm og suser lystigt ned ad Danmarks måske farligste cykelsti: Gl. Kongevej på Frederiksberg. Jeg er nemlig klædt på til frontalsammenstød med løbske firehjulstrækkere og mødet med krydsende sorte muskelkatte af de mest arrige racer. Jeg har spændt min hjelm siden den søndag, hvor jeg fandt min nabo på trappen i opgangen rystet, forslået og momentant blind. Hun havde været ude for en eneulykke på sin cykel søndag morgen på vej til motionscenter. Om mandagen købte jeg min hjelm. Og vil opfordre alle til at gøre det samme.

Kan man vride sig fri af Nyrups narrehat?
Rådet for Større Færdselssikkerhed vil gerne have os til at spænde hjelmen og strategien er klar: Vi anvender kreativ forfængelighed imod vores forfængelighed. Vi skal lære at elske vores hjelm, fordi den er designet. Eller fordi vi selv har designet den. Vi skal ikke længere se Poul Nyrup Rasmussen med hjelm på, når vi ser os selv i spejlet. Vi skal se en citytrendy og designbevidst voksen, der er kommet til fornuft og har indset, at det vigtigste værktøj i videnssamfundet som medlem af den kreative klasse er vores gode hoveder.

Vi skal tage hjelmen på, fordi vores cykelhjelm er blevet til et smykke, der går os smukkere. Og ikke fordi, vi er skræmt og kun tør bevæge os ud i trafikken med kyse på. Den strategi kan jeg godt lide. Hvorfor skulle man ikke kunne ændre på vores smag, når modebranchen har gjort det i årtier. Jeg var heller ikke vild med at gå med briller, da jeg var ung. Men nu er de jo en del af mig. Og jeg bilder mig tilmed ind, at de klæder mig. Men det kan godt tage lang tid at ændre den slags. Først skal den indre cykelhjelm spændes og dermed holdningen ændres. Og siden den ydre og dermed adfærden. Det kan tage 10 år. Hvis man da ikke lige falder over en skræmmekampagne på sin hovedtrappe, som jeg gjorde.


Det meste af målgruppen samlet på netto.dk

Netto tager pis på design
Selvom jeg er frelst og tror på kampagnens effektivitet, kan man jo stadig godt spørge, om kampagnen kunne have været bedre. Også selvom salgstallene fra Netto taler deres eget sprog: Designhjelmene er simpelthen udsolgt. Men kommer på hylderne igen. Og som jeg plejer at sige: Hvis det sælger, er det sandt! Men derfor kan der stadig godt være noget, der klinger falsk.

Hvorfor vælger Rådet For Større Færdselssikkerhed for eksempel at sælge designhjelme i Netto? Det er da at tage pis på designbegrebet, hvis du spørger mig og ikke mindst de dygtige og anerkendte designere, der har leveret de flotte designs. Men hvad pokker, målet helliger midlet, og til gengæld får den brede masse en ret billig hjelm, så vidt jeg kan vurdere. Tilmed af en kvalitet, som jeg går ud fra er godkendt i hoved og røv.

Hjemmetegnet uden censur
Man kunne også kritisk spørge, om det er fedt at crowdsurfe i sådan en sammenhæng? Det vil sige at få andre til at involvere sig og løse opgaven for sig igennem det store sociale medie, internettet. Det synes jeg. For selvom Rådet for Større Færdselssikkerhed bliver betalt for at have hjertet på rette sted, så er det jo ikke sikkert, at de lige kan få hjernen på gled. Og flere hjerner får nu engang flere ideer end færre. Om man så kan lide de designs, som er sendt ind, er en helt anden sag. Faktisk kan man frygte, at nogle af de viste designs helt vil afholde folk fra at køre med hjelm.


Hvem vil ligne en melon, spørger Morten Kold. Kreativiteten på minhjelm.dk er i hvert fald stor

Måske skulle der censur på, men på den anden side så ryger ideen med afstemningen. Jeg vælger at krydse fingre for, at ingen får kvalme. For der er i sandhed sket nogle designulykker rundt omkring i hjemmene. Jeg kan i hvert tilfælde få øje på en øjebæ eller ti. Hvem vil for eksempel ligne en melon, når de begiver sig ud i trafikken? Ligesom jeg har på fornemmelsen, at nogle virksomheder har grebet chancen og fået deres produkter promoveret, jeg tænker her på Royal Copenhagen, Haribo, Kinder og jeg kunne blive ved - klik selv ind på www.minhjelm.dk og se, hvad jeg mener. Det er usmageligt på mere end en måde, hvis det er kynisk spekulation! På den anden side er det måske bare en form for guerilla markedsføring i solidaritet med de producenter af cykelhjelme, der ikke er med i kampagnen, og hvis salg må blive skadet af denne statssubsidierede kampagne, hvor man kan få en fed hjelm til 199 kroner.

Hov, hvor parkerer man en fed hjelm?
Uanset ankepunkterne er jeg på. Den største hage ved vellykkede designhjelme er næsten, at man ikke kan have dem i fred. Det er slut med at hænge sin hjelm på cyklen og handle ind i Netto. For man stjæler jo smykker, hvis de hænger på åben gade (godt at min er neutral og grim). Men hvad med hjelmhylder i Netto, på cafeer og andre steder? Det kunne være endnu en lille idé til at få folk til at køre med hjelm. "Jeg vil også have et designobjekt at ligge på hylden, ellers eksisterer jeg jo ikke!" Netop! Det gør du heller ikke, hvis du kører galt uden hjelm.

Men gå først ind og design din egen hjelm på minhjelm.dk med den flot designede og
dejligt intuitive hjelmdesigner, mens tid er. Du gør det i en god sags tjeneste, og hvis du er heldig, kan du endda beskytte din smukke sjæl med en endnu smukkere hjelm, som andre kan købe i Netto.

Jeg giver kampagnen 5 snublekyser ud af 6 mulige.


Relaterede artikler

Sele-skræk - Rådet for større Færdselssikkerhed har gennem tiderne skabt debat. Senest med den aktuelle og barske selekampagne. Men s...
Når bare det er i en god sags tjeneste - Informationskampagner i den gode sags tjeneste kan gå lidt længere end kommercielle reklamefilm, før de når grænsen for ...
Det er bare bryster - Alt skal være viralt i øjeblikket. Og det med rette. Ved at bruge viral markedsføring har man en chance for at markedsfø...
Speed Bandits forsvaret og forklaret - Rådet for Større Færdselssikkerhed har trykket speederen i bund med den virale film speed bandits. en film og oplysnings...
K-TV: Kommunikationschefen fra RFSF - Rådet for Større Færdselssikkerhed skal have en ny kommunikationsstrategi. Hvorfor det? Og hvordan skrues en sådan samme...
Skræmmekampagne går på pension - I den aktuelle kampagne for brug af cykelhjelme har Rådet For Større Færdselssikkerhed lagt blod og kvaste kranier på hy...

Giv din stemme

4 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Student

Se alle job Indryk job

Job

Uddannelseschef

Frist: 3. januar kl. 12.00

Kommunikations- og kampagnechef

Frist: 27. december

Student

Frist: 5. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.