Brugervenlighed handler om at målrette
sit produkt til brugerne. Det faktum er også ved at gå op
for IT-industrien. Marianne Hilton er leder af KMD's Center for Brugervenlighed.
Hun fortæller, at det fremover vil blive en selvfølge at
inddrage brugerne. Det tager tid, før alle bliver opmærksomme
på nødvendigheden af brugervenlighed. Men allerede nu gør
flere og flere noget ved det.
IT-industrien
halter bagefter
Det er først sent gået op for IT-industrien, at brugerne
skal inddrages i udviklingen af nye computerprogrammer. Derfor går
mantraet "kend din bruger" igen og igen i litteraturen om HCI
og brugervenlighed. For kommunikationsfolk kan det virke som en gammel
kendt sandhed og en selvfølge. Inden for kommunikation og formidling
er tendensen nemlig for længst gået fra en afsenderorienteret
til en modtagerorienteret vinkel.
Også på KMD's Center
for Brugervenlighed er det en selvfølge, at brugerne er omdrejningspunktet
for alle produkter. Centret har eksisteret siden 1994 efter inspiration
fra et usability lab i USA. Centret tester i dag inden for alle administrative
områder: både store komplicerede systemer til det kommunale
område, som for eksempel pensionssystemer, og interne systemer til
tidsregistrering og økonomisk styring. Også e-handel og hjemmesider
testes.
Forklaringen på, at IT-industrien halter
bagefter, ligger i IT-industriens alder. Marianne Hilton, leder af KMD's
Center for Brugervenlighed fortæller: "Brugerne er blevet glemt
i IT-industrien, fordi det stadig er en industri i puberteten. I IT-industriens
første år dominerede teknologien fuldstændig. Fascinationen
over, at det rent teknisk fungerede, overskyggede alt. Senere dominerede
salg og marketing. IT skulle udbredes og sælges til en bred skare.
Nu får vi så reaktioner fra brugerne, der protesterer over
den manglende brugervenlighed. Vi ser ikke længere måbende
op til teknikken, men det skal være anvendeligt og bekvemt. IT er
blevet en selvfølgelig del af vores hverdag. Vi stiller krav og
bliver utålmodige, hvis det ikke virker, som vi har brug for".
Legetøj eller
værktøj
IT-verdenen er befolket af innovatører, kreative folk og pionerer,
der er vant til at afprøve og gøre det hele selv. Denne
kultur gør, at de tekniske aspekter dominerer, og hensynet til
brugerne træder i baggrunden. Teknikken opfattes som et legetøj
frem for et værktøj: "Udviklerne fascineres af det nye,
og når der kommer nye muligheder, bliver mange af de gamle fejl
gentaget. Da vi fik mulighed for at lave understregninger og fede typer,
skulle alt understreges og skrives med fed. Da vi fik mulighed for at
bruge forskellige farver, oplevede brugeren skærmbilleder i alverdens
farver. Da hypermedioteknologien kom, blev der lavet så mange links,
at brugerne fuldstændig mistede orienteringen. Alle disse fejltagelser
gentog vi, da vi startede med at udvikle til nettet. De eneste, der lærer,
er brugerne - og de gider ikke igen udsættes for de samme fejltagelser",
siger Marianne Hilton.
Brugervenlighed et nyt
konkurrenceparameter
Der er flere argumenter for, at brugervenlighed bør tages alvorligt.
Hvis en virksomhed tilbyder de samme varer eller ydelser over nettet som
konkurrenten, så bliver brugervenlighed og kundens oplevelse det,
der adskiller konkurrenterne fra hinanden. Tendensen er tydelig i USA,
hvor nettet bliver brugt mere og mere. For eksempel har den typiske bruger
i USA mange bankrelationer. Derfor må bankerne tilbyde ydelser,
der passer til kundernes behov og giver dem en god oplevelse. Ellers hopper
de hurtigt videre til en anden bank.
"Det er efterhånden en udbredt opfattelse,
at det er vigtigt at sikre brugervenligheden. Vi oplever det er et konkurrenceparameter,
som IT-industrien begynder at tage alvorligt. Derfor er opmærksomheden
på brugerne, deres behov og ønskede arbejdspraksis blevet
større", siger Marianne Hilton og fortsætter: "Image
er et andet argument for at skabe et system eller en hjemmeside orienteret
mod modtagerne. Det handler om signaler. Der er stor signalværdi
i at fokusere på brugervenlighed - eller i at lade være. Det
er ikke længere nok bare at være på nettet. Nu er det
et spørgsmål om at gøre sig den umage at skræddersy
sit website eller sin webapplikation til målgruppen og dermed yde
kunderne en god service. Det gælder virksomhedens image. Brugervenlighed
er blevet en måde at positionere sig på markedet".
Brugerne skal inddrages
tidligt i udviklingsprocessen
Det er vigtigt at tænke brugerne ind allerede i begyndelsen af udviklingsforløbet.
Ifølge Marianne Hilton skal brugerne involveres i alle udviklingsfaser
i stedet for kun i en afsluttende kontroltest af hjemmesiden. Kun på
den måde kan arbejdet med brugervenlighed blive en forudsætning
for og en inspiration ved planlægningen. I dag bliver brugerne ofte
inddraget for sent i udviklingsprocessen. Dermed bliver brugernes input
betragtet som en kontrollerende faktor, der fordyrer udviklingen og rykker
tidsplanen: "Alt for ofte bliver der testet meget sent i processen.
Hvis man først begynder at teste i konstruktionsfasen, hvor kodningen
er i gang, så bliver det dyrt at lave om. Cost/benefit-undersøgelser
viser, at man kan spare udviklingsressourcer ved at inddrage brugerne
tidligt i processen".
Dialog sikrer produktet
Ved KMD's egne produkter bliver Center for Brugervenlighed involveret
allerede fra starten. En løbende tilbagemelding fra brugerne tidligt
i processen sikrer en frugtbar dialog om produktet. Dialogen sker blandt
andet ved hjælp af feltstudier, interview, fokusgrupper og workshopper.
Sammen med brugerne bliver der også udviklet krav og mål for
produktet: "Hvis der ikke opstilles eksplicitte brugervenlighedskrav,
så kan det ikke måles, om projektet er på rette kurs
i forhold til at opfylde brugernes krav", fastslår Marianne
Hilton.
IT-industrien skal lære af alle de industrier,
hvor brugerne inddrages i høj grad. Tænk for eksempel på
bilindustrien: "Ideen om de store femsæders biler, de såkaldte
multi-purpose vans, MPV's, blev udviklet i en fokusgruppe af brugerne.
Mange har en fordom om, at brugerne er konservative og helst vil have
det, som de plejer. Men brugerne kan sagtens være innovative. Det
handler i virkeligheden om at spørge dem på den rette måde",
fortæller Marianne Hilton. Hun mener, at tendensen går mod
at inddrage brugerne allerede i idéfasen. På den måde
vil brugervenlighed komme til at blive en forretningsstrategisk beslutning
i fremtiden.
Systemet
skal støtte brugerne - ikke omvendt
Formålet med brugervenlighed er at få systemer, der støtter
brugernes ønskede arbejdspraksis. "Hvis systemerne sikrer,
at brugerne kan koncentrere sig om opgaven frem for systemet, så
vil brugen øges i fremtiden. Men brugervenligheden er en forudsætning".
Marianne Hilton mener, at vi fremover vil opleve, at systemerne i højere
grad vil fortolke brugerens handlinger: "Der vil blive udviklet metaprogrammer,
der kan håndtere brugerens interaktion med systemet. Systemet vil
tilpasse sig brugeren og fortolke brugerens handlinger. Det er smart,
og du sparer tid". Et ofte anvendt eksempel på personalisering
er Amazon.com. Hos Amazon bliver den enkelte brugers specifikke handlinger
og ønsker husket fra besøg til besøg. Desuden bliver
brugernes interesser matchet med varerne på Amazon. Den enkelte
bruger sættes i stand til at handle på nettet i kraft af mulighed
for at lytte til musik og læse boganmeldelser i tråd med brugerens
interesse. Men der er ifølge Marianne Hilton også en ulempe
ved denne form for personalisering og effektivisering: "Det er farligt,
fordi du mindsker chancen for at falde over noget tilfældigt og
dermed blive inspireret af noget andet. Hvis brugernes handlinger på
nettet i kraft af disse programmer bliver ekstremt målrettede, så
er der intet overlap mellem forskellige områder. Hvis du altid går
midt på vejen, så mister du inspirationen ved nogle gange
at komme ud i grøftekanten. Du går glip af det skæve
indslag i randområderne".
Flere standardkomponenter
sikrer en højere grad af analyse og brugervenlighed
Det, Marianne Hilton efterlyser, er nogle fælles retningslinjer
på nettet og ensretning mellem systemerne. Ellers mister brugerne
orienteringen eller bruger tid på at finde ud af, hvordan systemerne
skal betjenes: "Det kan sammenlignes med Netto, hvor indretningen
i alle forretninger er ens. Du kan skrive din indkøbsseddel hjemmefra,
så varerne står skrevet i den rækkefølge, de
er placeret i Netto. Du ved på forhånd, hvor varerne står.
Samme form for ensretning må vi lave på nettet og mellem forskellige
systemer. Det er vigtigt, at brugerne ikke belastes af at skulle prøve
sig frem i hvert system, de går ind i. Brugerne skal på forhånd
vide, hvordan funktionstasterne og navigationen virker, og hvad de enkelte
begreber dækker".
Marianne Hilton fortsætter:
"Selvfølgelig skal der være en vis grad af innovation,
hvis vi vil bevare nyskabelsen og fortsat fremelske de skæve ideer.
Men det kan ikke nytte, at for eksempel designere går efter at sikre
brugerne en ny oplevelse hver gang. Nogle gange har vi brug for et stykke
solidt håndværk, der virker. Det ville jo også være
helt uhørt i bilindustrien at designe for oplevelsen alene uden
at tænke på funktionaliteten. Men lige nu sker der en højere
grad af automatisering i konstruktionsfasen, og vi får flere standardkomponenter.
Det giver plads til en højere grad af målgruppeanalyse og
brugervenlighed".