Bredbånd åbner nye muligheder

Sidste år afholdt Framfab sammen med Berlingske Tidende og DR en stor konference om bredbåndsudviklingen, og hvilken betydning bredbånd ville få for erhvervslivet, det offentlige og ikke mindst den enkelte borger. Som det kunne forventes var alle enige om, at bredbånd ville få en stor betydning. Dog var selv store internationale virksomheder som Unilever meget uklare og vage, og belært af internetboblen var der endvidere stor tvivl om hastigheden for udbredelsen hos forbrugerne. Men hvordan har bredbåndsmarkedet egentlig udviklet sig? Og hvilken betydning har det i dag for det danske erhvervsliv og det offentlige?

Stor vækst
Bredbåndsforbindelser vokser voldsomt og i dag har hele 24% af alle internetbrugere i Danmark ifølge Gallup adgang til en bredbåndsforbindelse. Det svarer til en vækst på mere end 200% fra sidste år. Dette skal ses i lyset af, at Danmark har en af verdens højeste internetpenetrationer på hele 63% af befolkningen.

I den største internetnation USA er de vidner til en tilsvarende udvikling. Her er penetrationen af bredbåndsopkoblinger firedoblet på omkring 2 år og ligger nu på 21% af alle internetbrugere eller 24 millioner amerikanere svarende til 12% af hele befolkningen. Andre lande som specielt Korea skiller sig ud med at have en endnu højere penetration.

Ifølge de amerikanske kommunikationsmyndigheder FCC har bredbånd i USA opnået en penetration på 10% på blot 4 år, hvilket stort set svare til hastighed for udbredelsen af det almindelige internet. Bredbåndsopkoblinger har faktisk oplevet en lige så hurtig udbredelse som andre populære teknologier som CD-afspilleren og computeren. Selv i forhold til udbredelsen af mobiltelefonen, som vi oplever som en stor succes, har bredbånd oplevet en dobbelt så hurtig udbredelse.

Selvom mange inden for telecom industrien taler om en langsom udbredelse, som det bl.a. blev nævnt i Børsen Informatik tirsdag den 13. august, ser vi faktisk at forbrugerne i stor stil er villige til at investere i nye hurtige internetopkoblinger. På det danske marked er udbuddet da også stærkt stigende senest med bredbåndstilbud fra bl.a. Telia og Tele2. De satser begge hårdt på tage kampen op med TDC, der ligger klart i front.

Udbredelsen af bredbånd har den konsekvens, at erhvervslivet og det offentlige fremover vil se, at internetbrugerne vil få en helt ny adfærd. Dette vil stille nye krav til udformningen af de digitale initiativer, og betyder samtidigt at eksisterende løsninger skal revideres og videreudvikles.

Skabe, styre og dele
For det første afviger bredbåndsbrugerne markant fra traditionelle modem-brugere i måden de behandler online indhold på. For mange bredbåndsbrugere er billeder og data på internettet, ikke noget man kun passivt ser på, men noget som disse brugere downloader, omformer, manipulerer og deler med andre. Ifølge den seneste undersøgelse fra Pew Internet & American Life Project stiger netop det at skabe, styre og dele indhold som en del af den daglige internet adfærd med mere end 600% for bredbåndsbrugerne i forhold til modem-brugere.

Mange virksomheder forsøger allerede at udnytte denne udvikling ved at give brugerne adgang til mail, fotoalbum, privat hjemmeside, virtuelle harddiskplads, etc. Eneste problem er dog at de færreste ikke formår at tjene penge på disse services. Apple Computer forsøger nu at gå mod strømmen og tilbyde deres innovative og brugervenlige pakke .Mac med e-mail, 100MB virtuel harddisk, fotoalbum til billeder og videoklip, viruscheck og meget andet for 99$ om året.

Nu er det så bare spørgsmålet, hvad forbrugerne er villige til at betale for, og hvor længe der vil eksistere gratis alternativer såsom lignende ydelser hos de store internationale og nationale portaler. Flere, der i blandt Jubii, MSN og Yahoo, har dog i højere og højere grad lagt an til at kræve betaling for udvalgte ydelser.

”Always on”
Et andet væsentligt og måske det mest revolutionerende aspekt for bredbåndsbrugerne er, at man altid er tilsluttet (”always on”). Det giver bredbåndsbrugerne bedre muligheder for at bruge internettet til alle mulige forskellige informationsbehov. Hvor det tidligere primært var de fysiske telefonbøger, der blev brugt til at finde telefonnumre og adresser, er det langt nemmere og hurtigere med en bredbåndsforbindelse at bruge fx DeGuleSider.dk eller Krak.dk, fordi man ikke længere først skal ringe op for at få forbindelse til internettet. Udviklingen understreges af at den adm. direktør hos Krak for nylig udtalte, at Krak i stadig højere grad bliver en internetvirksomhed.

Med ”always on” og den hurtigere forbindelse får underholdning også en langt mere fremtrædende placering i den daglige internetadfærd. I tråd med Apples satsning på betaling har Real Networks introduceret en meget succesfuld efterfølger til deres RealPlayer - RealOne. Her har brugerne mulighed for at abonnere på et SuperPass til 75 kr. om måneden, der giver dem adgang til et væld af videoindhold fra førende nyheds-, sports- og underholdningsproducenter som CNN, FOX Sports, ABC, E!, etc. Mindre end et år efter introduktionen har hele 750.000 taget et abonnement hvilket svarer til en omsætning på mere end 60 mio. kr. om måneden.

Køber mere og er længere tid online
Endnu et interessant kendetegn ved bredbåndsbrugere er, at de i større grad handler på internettet. Dette kan dog til dels også tilskrives deres i mange tilfælde længere erfaring med brugen af internettet. Et sidste væsentligt kendetegn er, at bredbånd giver brugerne nemmere mulighed for at udføre talrige daglige internetaktiviteter. Dette giver sig også udslag i at en typisk bredbåndsbruger er væsentligt længere tid online hver eneste dag.

Netop det at brugerne af bredbånd både købe mere og bruger mere tid online, gør dem til et yderst interessant segment for de fleste virksomheder. Endvidere viser den før omtalte Pew Internet & American Life Project undersøgelse, at bredbåndsbrugere har højere indkomster og uddannelse end den typiske internetbruger.

Flere store brands har allerede fået øjnende op for at bredbåndsbrugerne er en yderst interessant målgruppe. Senest har BMW udviklet et bandbrydende marketing kampagne, der primært henvender sig til folk med bredbånd. BMW fandt frem til, at der var et stort overlap mellem deres primære målgruppe og brugerne af bredbånd, og endvidere var der blandt bredbåndsbrugere også en større købsinteresse for BMW. Derfor blev BMWfilms.com lanceret som består af en række hæsblæsende kortfilm med kendte skuespillere og instruktører. BMW har efterfølgende oplevet et markant stigende salg i USA, og til efteråret kan vi der har bredbånd glæde os til nye film i serien.

Selvom man i disse år ser med en vis skepsis på hele den digitale bølge, er der ingen tvivl om, at det vil skabe store omvæltninger inden for mange brancher. Bredbåndsforbindelser vil fx blot gøre det endnu mere attraktivt at kunne dele billeder og videoklip med venner og familie. Det medfører at hele foto industrien fra kameraproducent til den lille fotohandler skal til at revidere sin forretning, hvis det fremover skal være muligt at tjene penge. Andre områder som fx underholdningsindustrien kæmper også i disse år med at skabe nye forretningsmodeller, der kan geare dem til den nye digitale virkelighed, hvor bredbåndsforbindelser bliver mere og mere udbredt. Vi kender alle til historien om musikbranchen som i disse år kæmper en meget indædt kamp for deres fortsatte indtjeningsgrundlag.

Tallene taler deres tydelige sprog og giver en klar indikation af, at bredbånd er nået over den første forhindring og nu har opnået en vis kritisk masse. Nu mangler vi så blot nogle interessante danske bredbåndsinitiativer, der kan være med til at vise vejen frem og sikre, at vi fortsat er med helt fremme i det internationale førerfelt. Uden konkrete bredbåndsinitiativer der appellerer til forbrugerne fra både det private erhvervsliv og det offentlige, risikerer vi at sætte en ellers meget lovende udvikling over styr.


(Bragt i Berlingske Tidende søndag den 19. august.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job